|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2009
![]() |
![]() Surstek?Vi har litt elgkjøtt i fryseren. De siste stekene vi har tatt opp har vært seige selv om det har ligget i kjøpeslapet i flere dager før vi har brukt det.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Surstek?Min svigerinne har alltid en massa elgkjøtt tilgjenglig. Det godeste hun serverer er Tjälknöl (en kjent oppskrift fra norra Sverige). Delig, mørt, velsmakende. Da skal kjøttet langtidssteke i ovnen fra fryst tilstand, vanligvis rundt 12 timer, pluss etterstekning. Så det burde du jo rekke! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Surstek?Surstek kan jeg ingenting om. Men jeg gjør som sundae over her beskriver, jeg setter steken rett fra fryseren (jeg krydrer og sånt da) og inn i stekeovnen, og lar den steke på 100 grader (maks) i minst 12 timer. Det blir fantastisk fint kjøtt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Surstek?Du trenger ikke lage surstek for å få en mør og saftlig elgstek. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Surstek?Vet du hvilken stykningsdel du har? Det er jo en smule forskjell på indrefilet og lårtunge. Når vi får kjøttet ferdig partert er alt bare merket med "steik", så da er det jo umulig å vite kvaliteten på stykkene. I har begynt å partere selv (finpartering, grovpartering gjør jegerne), og merker mye mer detaljert, for å vite kvaliteten på hvert enkelt kjøttstykke. Er det et stykke jeg er usikker på steker jeg det lenge på lav varme (gjerne under 100 også), det gir det møreste kjøttet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Superaktiv
![]() |
![]() Sv: Surstek?Takk for svar. Da utgår surstek hvertfall.
![]() |
#8 |
Nysgjerrig
![]() Sv: Surstek?Jeg tipper du har vært heldig, slik at de møreste stykkene har ligget ca. på samme plass i fryseren, og de mindre møre har ligget på en annen plass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Superaktiv
![]() |
![]() Sv: Surstek?Sist vi fikk seigt kjøtt tok jeg restene i en gryte og lagde gryterett, men det var fortsatt seigt. Men kanskje jeg ikke kokte det lenge nok? da var kjøttet grilla dagen før. Så lot jeg det koke i sausen en halvtimes tid.
![]() |
#10 |
Nysgjerrig
![]() Sv: Surstek?Skal du koke kjøttet mørt må du koke minst et par timer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Superaktiv
![]() |
![]() Sv: Surstek?Okey, takk. Da prøver jeg det.
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Surstek?
Du må bruke et termometer. Jeg har alltid termometer i slik at selve avleseren ikke kommer i kontakt med vannet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|