|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Please, oh please .....someone tell me that this is satire. Somehow. (Kilde: youtube.com) ) Jeg mener, Miss USA -finalistene har neppe gaatt paa daarligere skoler enn gjennomsnittet, saa kunnskapsnivaaet deres burde ikke vaere for atypisk for ung voksen uten spesiell interesse for naturvitenskap men med pyntelig deltakelse paa skolen (ie no dropouts). Ouch.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 09-09-11 kl 07:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Aquademiker
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Please, oh please...Jeg skjønner ikke reaksjonen din. Nå har jeg sett halvparten, (bytter de tema?) og syns igrunn de svarer godt.
![]() |
#4 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Please, oh please...
enig. Det er jo ikke en overraskelse at mange amerikanere ikke tror på evolusjon.
![]() |
#5 |
guru advisor
|
Reflekterte? Har vi sett samme klipp? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Aquademiker
![]() ![]() |
Å være reflektert handler ikke om å tro på det som er vitenskapelig "bevist". Å være reflektert betyr (ihvertfall for meg) å kunne se flere sider av en sak og argumentere for det en mener er rett samtidig som en viser at man har (en viss) kunnskap utover det en selv mener. Og det mener JEG at de fleste av disse jentene gjorde. Ja noen av dem var svært svart/hvitt i svaret sitt og et par virket over snittet intelligente.
![]() |
#7 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Please, oh please...Det sier mye mer om hvor sterkt kreasjonisme står i USA og hvor kontroversielt temaet er blitt, og det i seg selv er ganske så sjokkerende. Disse damene fremstår ikke som mer dumme enn andre, noen av dem er jo åpenbart ikke skarpeste knivene i skuffen, men de finner man jo overalt, ikke bare i missekonkurranser.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Please, oh please...Veldig enig med Adrienne. Det mest skremmende er jo hvor sterkt kreasjonismen står og hvordan en omtaler evolusjon som "one of many theories", som om det var noe en eller annen hadde funnet på, og ikke noe som er vitenskapelig bevist...
![]() |
#9 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Please, oh please...Jeg og tenker mest i banen at det er skremmende å se hvor mange unge mennesker som fornekter evolusjonen, så til de grader at de motsetter seg at det faktisk skal undervises i evolusjon - i 2011!
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Please, oh please...Jeg syns ikke den er skremmende med tanke på intelligens. Dette er jenter som har vokst opp i en helt annen tradisjon og kultur enn oss, og de er selvfølgelig farget av det. Det som er skremmende, er at kreasjonisme har fått sånn fotfeste. Det er ikke mange år siden de fleste kristne amerikanere også syntes kreasjonisme var temmelig wacko. Det er også lurt å huske at disse jentene ønsker å vinne, og vinne gjør man om man henvender seg til Middle America. Man vinner ikke på å si "I'm atheist, and of course evolution should be thought in school, it's the truth!"
Sist redigert av Tallulah : 09-09-11 kl 10:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Please, oh please ...Litt tragisk å se på igrunn, ihvertfall med tanke på at mange av dem ikke tror på evolusjon i det hele tatt. De forteller jo dog at de gjerne vil at begge deler skal læres om. Og det er jo noe, selv om jeg syns at kreasjonisme er noe virkelig ikke har vitenskapelig fotfeste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Aquademiker
![]() ![]() |
![]() Sv: Please, oh please ...Er det tragisk at man velger å tro på skapelse? Er religiøs tro tragisk og uintelligent? Det virker som det er dithen denne diskusjonen spinner.
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Please, oh please ...
Nei, men kreasjonisme kan ikke sies å være almenn aksepert i kristne kretser altså. Problemet med kreasjonisme er at de prøver å selge seg inn som en vitenskapelig teori (noe som egentlig er litt paradoksalt, siden "tro" i seg selv baserer seg på at det ikke kan bevises).
![]() |
#15 |
villende
|
![]() Sv: Please, oh please ...Tatt i betrakning at dette var et intervju som er ment for å promotere den enkelte deltaker og få folk til å stemme på dem, så syns jeg jentene svarte ganske så PK. Det som overrasket meg var at ingen av de jeg så (jeg så bare ca. fire minutter) trakk fram Intelligent Design, som vel er et forsøk på å kombinere creationism og evolusjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
I menneskeham
![]() Sv: Please, oh please ...Svarene vitner ikke om lav intelligens eller svikt i skolegangen. Det er det som er skremmende. At normalt intelligente og priviligerte unge voksne i USA kan lire av seg sånt vrøvl, kansje fordi de tror det selv men mest sannsynlig og enda verre fordi det er det folk vil høre, så det er det de sier for å vinne.
Please allow me to lapse into English for a second. These girls are not stupid, and the people supporting them probably not either. Hence, they are saying what they believe the judges, and by extension, the people of USA want to hear to maximize their chances of winning.
Jeg er helt enig i at "Å være reflektert betyr å kunne se flere sider av en sak og argumentere for det en mener er rett samtidig som en viser at man har (en viss) kunnskap utover det en selv mener." Jeg tror jeg aldri har sett en bedre formulert definisjon, faktisk.
![]() |
![]() |
#17 |
Aquademiker
![]() ![]() |
Takk for det.
Da er vi igrunn enige.
![]() |
#19 |
I menneskeham
Ikke her nei. Jeg maatte bare a) blaase ut litt damp, b) passe paa at ingen misforsto meg dithen at jeg var ute etter aa si "bimbo" til jentene i klippet, men at jeg mente aa uttrykke reell bekymring og frustrasjon for hva klippet sa om utviklingen her i mitt naavaerende hjemland.
![]() |
![]() |
Emneord |
evolusjot, kreasjonisme, skole, tro, usa |
|
|