Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når sluttet barnet ditt med smokk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når sluttet barnet med smokk?
1 år 15 15,96%
2 år 22 23,40%
3 år 53 56,38%
4 år 15 15,96%
senere 2 2,13%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 94. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-11, 19:47   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Når sluttet barnet ditt med smokk?

Hvis du har et barn som brukte smokk altså...

Merker jeg begynner å få litt pes for at lillebror (3 år og 2 mnd) bruker smokk enda.
Han bruker "tutten og kosen" til soving. Sover enda på dagtid i tilegg. Har ikke engentlig begynt å tenke så mye på at han skulle slutte med den enda. Tenkte litt på at vi skulle slutte når han sluttet med dagsoving... men så har ikke det skjedd enda da. Han får også lov å ha den når han er veldig trøtt og sliten.

nå har liksom alle vi kjenner med barn på samme alder, sluttet og folk forventer at vi også skal det.

Vi har snakket om det, og han er inntilt på at vi skal gi de til fiskene på akvariet snart, men ikke helt enda.... problemet her er kanskje meg, for jeg syns egentlig ikke det gjør noe....
er det skadelig (for tenner) å bruke smokk hvis det bare er om natten?

Sist redigert av SpetakkelRandi : 09-10-11 kl 19:57.
SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 19:51   #2
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når sluttet barnet ditt med smokk?

Hvit var 3,5 og jeg syntes det var på høy tid å slutte på det tidspunktet. Husker ikke helt hvorfor vi ikke gjorde det før - antakelig hadde det noe med de urolige kveldene til Brun å gjøre, at vi ikke orket helt å ta begge deler samtidig.

Men det var 1,5 kveld med litt sukk og stønn,
før smokken egentlig var glemt faktisk. Sabeltann fikk hennes.

Gammel 09-10-11, 19:56   #3
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Han var 2.5, sluttet selv fordi han inderlig gjerne ville gi den til Sabeltann.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 20:02   #4
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Kun storebror har brukt smokk, han sluttet etter påske det året han fylte 2(i juli). Skal jeg stemme 1 eller 2 år da?

Lillebror brukte puppen som smokk, og bruker den enda til kos i en alder av 3.5 år. Det hadde vært mye lettere å avvenne han med smokk ja (altså jeg ammer ikke, han bare koser og leker med dem, han bruker dem nesten som kosedyr)

Gammel 10-10-11, 12:48   #5
Prøvende
Ingen skravlebøtte

Prøvende sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Prøvende er litt kulPrøvende er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Lillebror brukte puppen som smokk, og bruker den enda til kos i en alder av 3.5 år. Det hadde vært mye lettere å avvenne han med smokk ja (altså jeg ammer ikke, han bare koser og leker med dem, han bruker dem nesten som kosedyr)

Du kødder nå, eller

Har du en 3,5 år gammel gutt som koser og leker med puppene dine??
Det burde være forbeholdt mannen din nå som barnet er blitt så stort!

Gammel 12-10-11, 22:10   #6
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Prøvende, her.

Du kødder nå, eller

Har du en 3,5 år gammel gutt som koser og leker med puppene dine??
Det burde være forbeholdt mannen din nå som barnet er blitt så stort!

Hvilken mann?

Men, ja, han gjør det, men selvsagt ikke hele tiden, og han får ikke lov til alle døgnets tider altså, og det er jo mer sånn at han legger seg mot dem når han er sliten og trøtt, men han er en veldig fysisk gutt som er veldig kroppslig nær. Men han har et veldig nært forhold til dem, og det er kanskje ikke så rart siden jeg tross alt ammet han til han var nesten 3.

Gammel 09-10-11, 20:05   #7
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Hun sluttet på 3-årsdagen. Hun sa først at Kaptein Sabeltann skulle få den, men da hun skjønte at det ville bli sommer (og tur der) om ikke så alt for mange måneder fant hun ut at julenissen heller skulle få den (var lenger til jul). Vel, julenissen kom i februar det året. Første kvelden var litt trist og lei, men så gikk det flott. Hun brukte smokk når hun sov og på vei hjem fra bhg osv, men i bhg fikk de ikke lov. Hun hadde mange og satt gjerne med et par i hånden i tillegg til i munnen, så vi fryktet det ville bli fælt å slutte.

Gammel 09-10-11, 20:07   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Og ja, det er skadelig for tennene, tannpleier kunne se hun hadde brukt smokk såpass lenge sa hun. Lillebror tok aldri smokk, ville ikke, så slapp problemet med ham.

Tror nok jeg ville sluttet når han er såpass stor, ja.

Gammel 09-10-11, 20:12   #9
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Storebror var litt over tre år. Han var egentlig ikke så gira på å slutte men vi brukte lang tid på å forberede han på det. Vi skulle på kino for første gang og vi sa at det var for barn som hadde sluttet med smokk. Dagen kom og da han og mannen kom ut fra kinoen satt den like herlig i munnen. Så da bar det rett i lekebutikken der han fikk velge en kul leke og betale damen i disken med smokk. Da funket det (vi det kostet noen kroner).

Gammel 09-10-11, 20:10   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter lang tids kamp parkerte Liv smokken da hun akkurat hadde rundet 4. Hun hadde da kun brukt den ved innsovning en lang periode. Det var i seineste laget, synes jeg, men heldigvis mente tannpleieren at bittet hennes så bra ut likevel, og at hun ikke kunne se at jenta hadde brukt smokk så lenge.

Lillebror Ivar har akkurat fylt 3, og har ikke sluttet med nattsmokken ennå.

Gammel 09-10-11, 20:59   #11
Epla
Fullverdig medlem

Epla sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Epla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Etter lang tids kamp parkerte Liv smokken da hun akkurat hadde rundet 4. Hun hadde da kun brukt den ved innsovning en lang periode. Det var i seineste laget, synes jeg, men heldigvis mente tannpleieren at bittet hennes så bra ut likevel, og at hun ikke kunne se at jenta hadde brukt smokk så lenge.

Lillebror Ivar har akkurat fylt 3, og har ikke sluttet med nattsmokken ennå.

Du må ikke bruke lang tids kamp. Du må forklare at den dagen, da slutter du med smokken. Så må man bare ta den. Cold turkey.
Hvis de selv sender den til Sabeltann, eller Tingeling henter den i vinduskarmen og legger igjen både glitter og en liten gave, så vet de selv hvor det er blitt av smokken, at den er borte og at den ikke er å få tak i.

Epla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 09:48   #12
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Epla, her.

Du må ikke bruke lang tids kamp. Du må forklare at den dagen, da slutter du med smokken. Så må man bare ta den. Cold turkey.

Det greide vi rett og slett ikke. Jeg hadde faktisk ikke hjerte til det , og så vidt jeg husker slet vi fortsatt med urolige netter og lite søvn hos lillebroren. Vi ventet derfor til han hadde roet seg litt. Hun strevde veldig med å sovne i flere uker etter at smokken forsvant, så jeg er i grunnen glad vi ventet litt, så ble ikke nettene dårlige i begge ender samtidig.

Minstemann får sende den til Sabeltann, tenker jeg. Vi var i Dyreparken i sommer, så han kjenner det konseptet.

Gammel 09-10-11, 20:12   #13
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge sluttet ved tilfeldigheter ca. 2 år. Eldstemann kastet smokken i do og trakk ned da han var 2 år og 2 måneder eller noe sånt (og jeg var alene hjemme med ham og besluttet å ta sjansen, han hadde allerede i et par måneder bedrevet smokketerror på kveldstid - dvs. at han kastet smokken vegg i mellom når han skulle sovne). Yngstemann kastet smokken ut av sengen på tilsvarende sett et par måneder før hun ble 2 år og jeg orket ikke flere måneder med smokketerror, så jeg tok smokken da hun bevisst kastet den ut av sengen og sa at den var borte. Det var helt OK for henne.

Hadde ingen plan om å slutte tidlig, men det bare ble sånn - og jeg er i grunnen veldig glad for å slippe smokkavvenning av en hyperbevisst 3-åring. ( )

Gammel 09-10-11, 20:14   #14
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Frøkna var toogethalvt. Ga smokken til nissen på julaften. Gikk over all forventning (var nok et pluss at hun var stuptrøtt etter en innholdsrik dag). Jeg kunne på dette tidspunktet se at hun begynte å få smokkebitt, men det var nok ikke fullt så synlig for andre.

Minien slutta før søstra si. Han var bare 8 måneder. Jeg fikk endelig lurt i ham smokken da han var 2 mnd (han hang stort sett i puppen og sov tjue minutter i slengen), men så var jeg så lur at jeg skulle bytte til en større størrelse da han var 8 mnd. Og siden den gang har han ikke brukt smokk (han skulle ikke ha den gamle som han hadde vært storfornøyd med fem min tidligere heller).

Gammel 09-10-11, 20:15   #15
Prilla
Superduperaktiv

Prilla sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Prilla er populærPrilla er populærPrilla er populær
Standard

Gutten vår sluttet når han var i overkant av 4 år. Han koste seg med den når han skulle sove og husker jeg syntes han var litt stor, men han koste seg så veldig med den at jeg ikke hadde hjerte til å ta den fra ham. Snakket med en kjeveortoped ang. Om det var skadelig for tennene, for tennene ble jo litt skjøvet framover, så litt overbitt ut. Han sa det ville rette på seg når han sluttet, om han sluttet før han fikk nye tenner da.. Det gjorde han og han er ikke lengre overbitt.

Husker jeg var litt redd, for kommentarer ang. Smokkbruken hans, ikke for min egen del, men for at han skulle bli flau, så det ble smokk i smug på slutten. Det gikk helt greit å slutte altså, når den tid kom.

Gammel 09-10-11, 20:19   #16
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jenta vår var 4,5 år da hun sluttet. Det var på høy tid, hun hadde smokkebitt, men var så avhengig av smokken at vi lot henne ha den. Hun bestemte selv at hun ville slutte til høstferien og sånn ble det. Dette er en bestemt ung dame, så vi visste at det ville gå bra når hun først hadde bestemt seg. Og det gjorde det.

Gammel 09-10-11, 20:21   #17
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

6 mnd var storebror når han kasta smokken. Minstemann har aldri brukt smokk, han brukte meg

Gammel 09-10-11, 20:22   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldste var 5 1/2, mellomste var rundt 3 og lillebror bruker smokk enda. Minstebror har ikke begynt med smokk enda. Forståelig nok.

Gammel 09-10-11, 20:28   #19
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mini sluttet på treårsdagen, etter at vi hadde snakket lenge om det. Det var litt trist, men gikk overraskende greit. Hun hadde forsøkt å gi smokken til påskeharen noen måneder tidligere og det var ikke vellykket. Snupp ga sin til julenissen julen etter han fylte tre år. Han sørget hver kveld i en måned men klarte fint å sove uten.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 20:28   #20
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

De to eldste slutta når de var 3 år, minsten bruker enda, han er 4 uker.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:33.