Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

KitchenAid-problemer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-11, 23:38   #1
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

KitchenAid-problemer

Vi har bakt julebrød og forskjellig hjemme hos min søster i en ny KitchenAid. Den var kjøpt for noen måneder siden og har vært brukt kanskje 5 ganger, maks. Den er fin og dyr, og hun har investert i en masse ekstrautstyr, i den tro at denne maskinen skal vare lenge.

Gjærdeigen er på 1 kg mel pluss væske, smør rosiner og sukater. Deigen eltes i to omganger ca 10 min hver gang. Motoren går helt greit rundt, maskinen rugger litt men ikke så at det direkte er et problem. Etter en stund går den ganske varm og lukter litt "maskin", mer enn jeg likte egentlig. Det verste er at bollen har kilt seg fast, riktig fast, etter eltingen.

Jeg googler litt og finner denne siden. Et par er har opplevd det samme med bolle som kiler seg fast, og verre ting. Har noen som baker av og til erfaring med KitchenAid Artisan, muligens hatt den noen år?

Litt mekymringsverdig, jeg har hele tiden vært av den oppfatning at denne maskinen er til å brukes og stole på

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 08:38   #2
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: KitchenAid-problemer

Min er 7 år gammel og jeg har ikke hatt noen problemer.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 09:04   #3
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Bollen kiler seg fast her også.

Det mest irriterende er deigen som sitter fast i festet til kroken, som er umulig å få ren igjen

Gammel 22-12-11, 09:42   #4
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Bollen kiler seg fast her også.

Det mest irriterende er deigen som sitter fast i festet til kroken, som er umulig å få ren igjen

Har du for mye i bollen da? Hadde samme problem med en eldre kenwood jeg hadde og da jeg leste i bruksanvisningen sto det at jeg bare kunne bruke 500gr mel i slengen. Hva er grensa på KA?

Gammel 22-12-11, 09:12   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tre år gammel, ingen problemer.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 12:28   #6
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Standard

Hmm...500 gram mel som maks er bare for lite. Jeg googler og finner ikke noe oppgitt for KA Asistent, men de sier uttrykkelig at maskinen er kraftig nok og takler det meste. 1 kg mel er da standard for de fleste oppskrifter? Jeg er litt bekymret for de plast/vinyl tannhjulene i maskinen, jeg vet symaskiner fra 60 årene som var høykvalitetsstål kan vare tre generasjoner om de oljes gjevnlig, de med plasttannhjul som dukket opp senere må skifte disse delene (...tenker høyt).

Gammel 22-12-11, 12:37   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg regner med at du mener Artisan, ikke assistent? I følge hjemmesiden har den 9-Cups Flour Power, som tilsvarer 21 dl. Jeg kjører som regel oppskrifter med 10 dl mel lett som en plett i maskinen. Jeg husker ikke hva det veier.

Og i følge denne siden tilsvarer 9 cups med all purpose flour (siktet hvetemel) 1125 gram.

Sist redigert av Tallulah : 22-12-11 kl 12:43.
Gammel 22-12-11, 12:46   #8
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg regner med at du mener Artisan, ikke assistent? I følge hjemmesiden har den 9-Cups Flour Power, som tilsvarer 21 dl. Jeg kjører som regel oppskrifter med 10 dl mel lett som en plett i maskinen. Jeg husker ikke hva det veier.

Og i følge denne siden tilsvarer 9 cups med all purpose flour (siktet hvetemel) 1125 gram.

takk, ja jeg mener Artisan. Roter til kjøkkenmaskintypenavn Den skal altså tåle 1 kilo mel helt fint i utgangspunktet.

Gammel 22-12-11, 12:52   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Den skal altså tåle 1 kilo mel helt fint i utgangspunktet.

Japp, så da kan søsteren din eventuelt klage hvis hun vil. Jeg har altså aldri opplevd verken lukt eller at bollen har kilt seg fast. Eller, sistnevnte har nesten skjedd, men det var fordi jeg ikke hadde skrudd den fast i utgangspunktet.

Gammel 22-12-11, 12:40   #10
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

10 dl mel er vel sånn omtrent 600 gram, så det er ikke en spesielt stor mengde.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:53.