Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvitløksspirer - dyrker dere det?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-12, 01:38   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvitløksspirer - dyrker dere det?

Det er så genialt! Man planter bare noen fedd hvitløk (6-7 hele, skrelte fedd) noen cm ned i en liten potte med jord, vanner litt og så popper de opp etter kort tid. De vokser i racerfart og er litt tykkere enn vanlig gressløk. Har en nyydelig smak, jeg er blitt avhengig! Dette er ypperlig for sånne som meg, som stort sett dreper alt av planter. Disse er hardføre og vokser som sagt utrolig raskt. Kjekt for ungene også, de ser jo raske resultater og så smaker det knallgodt.

Gammel 23-01-12, 02:08   #2
Evita
Superduperaktiv

Evita sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Sv: Hvitløksspirer - dyrker dere det?

Da blir det planting av hvitløk i morgen. Takk for tipset!

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 02:11   #3
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Bare ikke plant dem ut, kjøp da heller plantehviløk på planteforretninger. Det har noe med spredning av sykdommer å gjøre.

Gammel 23-01-12, 08:15   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh. Jeg har dem i vinduskarmen på kjøkkenet.

Gammel 23-01-12, 08:34   #5
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Går det an altså? Jeg har brukt spirene på de som har spiret av seg selv i kjøleskapet ( det høres jo ut som om jeg har DET kjøleskapet nå, men det hender jo de kommer med spire fra butikken også, altså. ), og vært veldig begeistret. Så genialt!

Gammel 23-01-12, 08:38   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Hehe. Ja det er geniaalt! Og som sagt, dette er jo så gøy å gjøre med ungene, for de er jo utålmodige (det er forsåvidt jeg også) og her ser man jo resultatene utrolig raskt. De vokser som bare pokkern.

Gammel 23-01-12, 13:49   #7
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Får du blomster på dem og? De blomstene er jo så gode.

Gammel 23-01-12, 13:56   #8
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Har du tips til bruksområde? Jeg skjønner jo at det kan brukes som andre urter, men er det noe de passer spesielt godt til, liksom? Og kan man bruke kinesisk hvitløk? (Har en hel haug hjemme.)

Gammel 23-01-12, 14:08   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Får du blomster på dem og? De blomstene er jo så gode.

Nei, det har jeg aldri fått. Kanskje fordi jeg klipper av dem så hyppig? Blir det blomster altså? Hos meg har det bare blitt lange, tykke gressløk.

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Har du tips til bruksområde? Jeg skjønner jo at det kan brukes som andre urter, men er det noe de passer spesielt godt til, liksom? Og kan man bruke kinesisk hvitløk? (Har en hel haug hjemme.)

Jeg har ikke prøvd med kinesisk hvitløk. Feddene må forresten settes med en av endene opp, siden spirene kommer ut i enden. Det passer til alt jeg, jeg bruker det oppå brødskiva, i gryter og supper, i salater, i taco, ja til alt mulig.

Gammel 23-01-12, 14:10   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Bare ikke plant dem ut, kjøp da heller plantehviløk på planteforretninger. Det har noe med spredning av sykdommer å gjøre.

Nja, det gjelder settepoteter, men er ikke et voldsomt problem med hvitløk.

Feddene blir for øvrig til helt nye hvitløk om man planter dem, ikke bare spirer.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 13:56   #11
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det må jeg prøve.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 14:26   #12
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Ååååh! Må prøves - jeg er hvitløkavhengig!

Gammel 23-01-12, 14:46   #13
tante Veronica
Superduperaktiv

tante Veronica sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Så spennende. Må prøves

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 15:03   #14
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Gjør dette ute på våren. Høster gresset underveis, og løken på seinhøsten.

Kanskje jeg skal plante inne jeg og. Liker at det spirer.

Gammel 28-01-12, 13:40   #15
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan jeg bruke sånn plantejord med litt sand, eller må det være matjord?

Gammel 28-01-12, 17:41   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Kan jeg bruke sånn plantejord med litt sand, eller må det være matjord?

Jeg er usikker, jeg har brukt sånn jord i pose fra Plantasjen. Men det er jo bare å prøve.

Gammel 28-01-12, 15:50   #17
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Mmmm,dette skal jeg teste ut til våren :endelig har vi også hage:

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-12, 15:58   #18
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ein får spirer om ein oppbevarer kvitløk i ei skål i vinduskarmen og.... har eg høyrt.

Eg har store planer (i år som i fjor) om å laga ein skikkeleg grønnsakshage, og då skal vi plante kvitløk.

Gammel 28-01-12, 17:50   #19
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg dyrker dem uten jord - setter dem bare oppå en liten vase med vann slik at bunnen av løken toucher vannet akkurat. Jeg bruker kinesisk hvitløk, og de utvikler røtter i vannet i løpet av et par dager.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-12, 18:12   #20
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg dyrker dem uten jord - setter dem bare oppå en liten vase med vann slik at bunnen av løken toucher vannet akkurat. Jeg bruker kinesisk hvitløk, og de utvikler røtter i vannet i løpet av et par dager.

Kan jeg få se bilde?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:07.