|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sy bunad selv?I lys av en annen tråd så spør jeg om følgende:
![]() |
![]() |
#2 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sy bunad selv?Jeg har ikke sydd bunad selv, men vurderte å sy til mannen. Vi kjøpte inn stoff, men så sviktet motet. Mamma skulle egentlig ta over, men syntes rett og slett herrebunad ble et for stort prosjekt. Hun har tidligere brodert og sydd fire bunader og er det man kaller en erfaren syer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Sy bunad selv?
Bestemor sydde til meg, og fikk sånn dreis på det at hun begynte å sy på bestilling. Dessverre lever hun ikke lenger slik at hun kunne lære det bort til meg.
![]() |
![]() |
#6 |
I mål
|
Nei, jeg aner ikke. Jeg kan ikke mye om dette, men jeg har bare hørt det. Men det går jo an å sjekke med Husfliden på akkurat det punktet? Jeg tror de har rimelig oversikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Sy bunad selv?Den bunaden som TBM viste var nydelig! - Jeg er halvt nordtrønder selv, men synes ingen bunader i trøndelag er særlig fin. Jeg vurderte "frostabunaden" tidligere, da det er der mamma kommer ifra...
![]() |
#8 |
Pauset
Hvor: In Town!
![]() Sv: Sy bunad selv?De fleste bunader skal se sånn og sånn ut for å være korrekte. Men jeg tror man kan klare brodere selv hvis man er spesielt interessert i slikt. Men monteringen ville jeg fått hjelp til var jeg deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Pauset
|
Jeg hadde ikke turt å montere selv nei. Min mormor var så lur at hun klippet ikke vekk alt stoffet. Dermed har jeg kunne vokst og fått sydd bunaden ut og inn etter behov ehh... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Pauset
Det er nettopp det. Min bunad er montert av proffe og har fulgt meg fra str 36 til 44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Sliter med tastaturet
Begge deler er feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Pauset
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Sliter med tastaturet
Jeg tror du misforstår det jeg mente. Jeg er på ingen måte for fri utfoldelse på bunadsfronten, og at stygt arbeid er stygt arbeid uansett er det ingen tvil om. Kan du ikke sy bør du holde deg unna; dårlig utført jobb er ikke pent. Det jeg mente var at det ikke er sånn at en bunad MÅ ha rød fargekode ditt og datt, MÅ ha det ene mønsteret framfor det andre, MÅ ha grønne bånd nederst, MÅ vært sydd i bomullsstoff av den og den vevtypen. Dersom man ser på eldre modeller finner man kanskje at det er vel så pent med et skikkelig ullstoff framfor bomull, og en grønn søm framfor den røde. Kanskje finnes det også noen som kopierer gamle broderier som ble brukt lenge før Husflidstandarden ble utvilket, som er litt mer spesielle, men har like lange røtter i folkekulturen i dine hjemtrakter. Er det da en mindre høyverdig bunad? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Sy bunad selv?- Har du sydd bunad selv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
Jeg forsto godt det første innlegget ditt også, men her gir du jo gode eksempler da. Sist redigert av TBM : 01-04-07 kl 21:20. |
![]() |
![]() |
#16 |
Pauset
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Duracell
Hvor: Rivieraen-Vestfold
![]() |
#18 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Sy bunad selv?- Har du sydd bunad selv?
![]() |
#20 |
hmmm
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|