|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?Noen anbefalinger? Poden på snart 9 har oppdaget fantasysjangeren og er helt frelst. Han holdt på å gå i dørken da han oppdaget at det lokale biblioteket har en egen fantasy-hylle!
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?Phenomena-serien.
![]() |
#3 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?Phenomena og Percy Jackson.
![]() |
#4 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?Takk for tips!
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?Percy Jacksons "Lyntyven"-serien har jeg hørt pene ting om, men mulig den egentlig passer best for dem som er et par år eldre.
![]() |
#6 |
Off the map.
|
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?
Datteren min på 8 har lest de tre første selv, og hun eeeelsker dem. Holder lange utgreiinger om gresk mytologi hos alle hun er hos
![]() |
#7 |
Off the map.
|
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?
Min datter på 8 har lest alle sammen, og hun elsket dem. Enda bedre enn Harry Potter visstnok.
![]() |
#8 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?Percy Jackson-bøkene har vært populære hos guttungen her. Og så må jeg anbefale Blekkhjerte av Cornelia Funke. Elleveåringen leste den da vi var på vinterferie i forrige uke, og hun rett og slett slukte den, hun var ikke tilsnakkende - bare leste og leste |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?Blekkhjertetrilogien har vi hatt stående et par år; jeg kjøpte den på tysk for å lese den selv, men det har ikke blitt til enda. Kanskje Poden er stor nok til den nå?
![]() |
#10 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?Min tiåring har lest hele Percy Jackson-serien selv, og liker dem veldig godt. Han leste til og med nummer fire på engelsk, for å spare penger og få råd til noe mer da vi var på tur og han skulle bruke sine egne penger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?Han "leser" som sagt bøker beregnet på større barn, og er veldig opptatt av gresk mytologi, så disse kan nok passe! Akkurat nå sitter han med "Nissedreperen" (del 2 av Alvetegnet) på lydbok, glassaktig blikk og tunga halvveis ut av munnen.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?Harry Potter?
![]() |
![]() |
#13 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?Av en eller annen merkelig grunn er han engstelig for Harry Potter. Det er noe med Voldemort, tror jeg. Og så er det mye prat og menneskelige intriger mellom hvert spennende avsnitt. (Hans mening, ikke min- jeg er stor fan.) Han vil ikke se filmene heller etter å ha sett nr 1 og 2.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?Percy Jacksonbøkene er veldig passelige. Og hvis biblioteket har Susan Coopers serie "lysets ridder", "mørket kommer", "løvheksa", "grå konge" og "flammesverdet", har mor også noe å glede seg til. |
![]() |
![]() |
#15 |
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?Dere kan også prøve Animorphs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?Animorphis har vi faktisk liggende et sted, har arvet serien. Takk for tips!
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?Kan Sigbjørn Mostue anbefales, altså?
![]() |
![]() |
#19 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?Mostue-bøkene har litt sånn tenåringsprat, litt forelskelse og sånn som kanskje ikke passer for en sjuåring. Ellers er de lette å henge med på. 8 (nå 9)-åringen elsket Alvetegnet-serien og har hørt på lydbøkene flere ganger.
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Velskrevet fantasy (høytlesning/lydbok) som passer 9-12-åringer?Takket være denne tråden fikk jeg storebror til å virkelig finne lesegleden. Han har pløyet seg igjennom alle Phenomenabøkene og er nå nesten ferdig med Lyntyven, begge deler har falt veldig i smak.
![]() |
|
|