|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
LavtlønnsyrkerSiden ingen vil høre på meg i den andre tråden så starter jeg min egen
|
|
|
|
#3 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: LavtlønnsyrkerJeg skjønner ikke hvordan folk klarer å livnære seg på de lønningene, og å være singel og bo i byen er så svindyrt at det er helt hinsides.
|
|
|
|
#4 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: LavtlønnsyrkerDet lurte jeg også på. Siden jeg har jobbet i renhold, så vet jeg hvor vanskelig det er med 100% stillinger i den bransjen. Det løser jo ingen samfunnsproblemer ved å selv jobbe fullt og å velge å hyre inn en renholder som ikke får jobbe mer enn 63,4 %
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LavtlønnsyrkerVi er vel i ferd med å løse det med å importere arbeidskraft til disse yrkene. Lenge siden vi har hatt renholdspersonale på jobben min som snakker norsk iallefall, det er ISS som har oppdraget.
|
|
|
#6 |
|
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LavtlønnsyrkerMen det løser vel ikke noe å importere arbeidskraft. De skal bo, spise og leve i Norge de også. Forøvrig så er det ikke bare utenlandske som jobber som f.eks. renholdere, i allefall ikke hvis du kommer ut på bygda. Jobber som renholder selv så kjender på kroppen hver dag hva det vil si å jobbe i et lavtlønnsyrke.
|
|
|
|
#7 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lavtlønnsyrker
Ikke på bygda enda, men i fremtiden tror jeg bygda også vil være avhengi av arbeidsinnvandring for å fylle disse jobbene. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
Men de skal også bo, spise og leve selv om de jobber på bygda. Er ikke gratis der heller. Ser kun en løsning jeg og det er at lønningene må bli høyere.
|
|
|
|
#9 |
|
can-jur
|
Sv: LavtlønnsyrkerSå en fulltids stilling i hvilketsomhelst yrke skal lønnes så godt at man greit kan forsørge en familie ?
|
|
|
|
#10 |
|
anglofil
Sv: LavtlønnsyrkerOljelandet Norge. Vi ser allerede utvklingen her i Oslo og det er her vi i økende grad får klasseskiller i Norge. Svenske ungdommer jobber i serviceyrkene, innvandrere dominerer i andre lavtlønnsyrker og masse helsepersonnell kommer/hentes av vikarbyråer fra Sørøst Asia til helsesektoren. I fremtiden kommer vi antakeligvis til å være avhengi av enorm arbeidsinnvandring til å fylle disse yrkene da svært få "norske" ungdommer vil/ønsker/søker seg til disse jobbene. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lisa skriver litt mer utfyllende her enn det jeg gjorde!
|
|
|
#12 |
|
|
Eventuelt skal det statistisk sett være like mange menn som kvinner som har disse lavtlønte yrkene og at like mange menn som kvinner sliter med å livnære seg på en inntekt. Men aller helst skal alle yrker lønnes slik at man kan klare seg greit på en inntekt selv om man har et barn eller to.
|
|
|
#13 |
|
can-jur
|
Sv: LavtlønnsyrkerSå utlendingene kan steke i sitt eget fett og gjøre lavtlønnsarbeidet uten sikkerhetsnett.....
|
|
|
|
#14 |
|
anglofil
Det er nettopp mtp på dette jeg blir helt uvel av fagbevegelsens dobbeltmoral. De snakker om sosial dumping samtidig som de på noen områder ikke ønsker at utenlands arbeidskraft skal ha samme rettigheter og sikkerhetsnett som norske. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
anglofil
Sv: LavtlønnsyrkerSimen Sætre "Petromania" er en helt fantastisk bok som tar for seg kjernen i nettopp dette. Den er så fantastisk bra, får ikke anbefalt den nok. Han sammenligner Norge med andre små rike oljenasjoner og ser på alle parallellene. Fasinerende lesing. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: LavtlønnsyrkerImport av billig arbeidskraft er også noe som har inntatt bygdene. Det kommer veldig mange østeuropere hver vår for å jobbe på norske gårder. Noen er også på helårs avløserarbeid og bor gjerne på gården. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Hvilke yrkesgrupper er det du tenker på med de skyhøye lønningene? Små og marginale grupper som aksjemeglere og lignende som jobber helt vanvittig mye. Eller større grupper som sivilingeniører og økonomer som tjener fra 700 000 og oppover med tilnærmet normal arbeidsdag.
|
|
|
|
#18 |
|
er her
|
Sv: LavtlønnsyrkerDet er jo ingen tvil om at det er stor forskjell på bokostnadene når man beveger seg ut i utkantstrøk eller bygda om du vil. Om man f.eks arver hus så man ikke har lån vil det være mulig å klare seg på lavtlønnsyrker (noen har også da familier som tar seg av en barnepass, slik at de utgiftene blir sterkt redusert i en familie), setter man opp regnestykket vil man da få noe helt annet enn om man er avhengig av barnehage/SFO og i tillegg skal betale 10000 (eller mer) i mnd på bolig.
|
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: LavtlønnsyrkerJeg tenker lønnsnivå på over 600000 for ganske store grupper av befolkningen. Når såpass mange har så mye penger presses prisene på bolig og også på andre ting. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: LavtlønnsyrkerDet er fullt mulig å klare seg i Oslo på lav lønn. Man kan bo et sted det ikke er så all verdens dyrt, for eksempel. |
|
![]() |
|
|