|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Jakt på eggDette med jakt på egg rundt påske forundrar meg - er dette blitt vanlig altså? Har fått med meg at mange gjer dette til påske, og mange har sågar minner frå sin barndom om jakt på egg, påskehare og det heile. Er det meg som er så gammal at eg ikkje har hatt denne tradisjonen? Var det nokon som gjorde dette på 70-talet? Kom det kanskje på 80-talet?
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Jakt på egg
Samme her. Den eneste gangen jeg kan huske å ha jaktet på egg, eller snarere konfektbiter faktisk, var da pappa hadde gjemt slike Sphinx-biter (da de kom i pose, hver sjokolade innpakket i papir) rundt i hele huset. Artig. Men ellers har vi bare fått egget i hånda, ferdig med det.
![]() |
#4 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Sånn har vi det også. Moro!
![]() |
#5 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme her! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Jakt på eggFra 1990 i Norge i følge dette:
![]() |
#7 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Jakt på eggJeg gjorde det da jeg var liten. Eller det vil si at mamma begynte å gjemme eggene på et eller annet tidspunkt, så husker ikke når. Har ikke alltid gjort det med andre ord.
![]() |
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
Det var da en særdeles lite troverdig artikkel. "det sies at påskeharen er i syden".
![]() |
#9 |
Vaklende
|
Jeg er også født i '74, og har lett etter påskeegget mitt hver påskeaften siden jeg var bitteliten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Jakt på eggAltså, fordi jeg lot være å gjøre noe i min barndom betyr ikke det at det ikke fantes eller var vanlig. Jeg visste ikke hva vaniljesaus var, jeg, før jeg fikk det i et selskap i min pure ungdom. Vi hadde aldri vaniljesaus på gelen, men hadde gele så ofte som et par-tre ganger i måneden, og fordi mamma mente at vaniljesaus var skvip, utelot hun dette herlige teppet av nytelse. Slemme damen!
![]() |
#11 |
Epikur
|
![]() Sv: Jakt på eggVi har alltid jaktet på egg hver morgen hele påsken, så lenge jeg kan huske, altså fra minst 77-78. Mormor og morfar kom kjørende i sin blå stasjonsvogn fra Oslo, lastet med Anton Bergs dragéegg og hver morgen snek vi inn på gjesterommet og lette etter dagens lille egg. Lå det i lampeskjermen? Oppunder gardinen? Egentlig helt åpenlyst, men allikevel umulig å se; sammen med andre småting på nattbordet? Morfar var fantastisk god til å gjemme egg på en morsom måte! Min onkel og min mor har tatt over gjemmingen og er blitt riktig gode på gjemming.
![]() |
#12 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Jakt på eggVi har aldri jaktet på egg, vi fikk egget i hånda påskemorgen. Men av en eller annen grunn er lillesøster overbevist om at påskeharen eksisterer, så vi må nok til å lage påskeeggjakt og det er i grunn litt morsomt.
![]() |
#13 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Jakt på eggJeg har vokst opp med påskeegg i papp som var gjemt i stuen om morgenen på påskeaften og som vi måtte finne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
By the Sea
|
![]() Sv: Jakt på eggVar barn på 70-tallet og verken jeg eller vennene mine var på eggejakt og det var ikke noe snakk om påskeharen. Jeg var ikke klar over greia med eggjakt før jeg fikk egne barn i 2002 - vi slang oss på bølgen for en fem års tid siden og ungene synes jo det er veldig morsomt.
![]() |
#15 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Jakt på eggJeg jaktet aldri på påskeegg som liten, det ble overlevert påskeaften, og kom ofte fra beste- eller oldeforeldre. Mannens familie har derimot påskeeggleting som fast tradisjon på påskeaften, og siden vi pleier å være på dere hytte i påsken har vi overtatt den tradisjonen. (Selv de årene da det ikke var noen under 20 på hytta.
![]() |
#17 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Jakt på eggJeg har aldri lett etter påskeegg sjøl, men i mannen sin familie er dette tradisjon, så Guttungen er vokst opp med dette. Alltid like gøy!
![]() |
#18 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Jakt på eggKjekt å høyre - som sagt var dette fullstendig fremmed for meg som barn. Påska var i bunn og grunn eit stort gjesp. Men vi hadde altså egg i papp med godteri inni. Dei sto framme heile påska.
![]() |
#19 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Jakt på eggVi behøvde aldri å lete etter eggene da jeg var liten. De fikk vi bare sånn en gang i løpet av påsken.
![]() |
#20 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Jakt på eggBloppy:
![]() |
|
|