Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Jakt på egg

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-12, 00:46   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jakt på egg

Dette med jakt på egg rundt påske forundrar meg - er dette blitt vanlig altså? Har fått med meg at mange gjer dette til påske, og mange har sågar minner frå sin barndom om jakt på egg, påskehare og det heile. Er det meg som er så gammal at eg ikkje har hatt denne tradisjonen? Var det nokon som gjorde dette på 70-talet? Kom det kanskje på 80-talet?

Det høyres gøy ut!

Gammel 01-04-12, 00:49   #2
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jakt på egg

Vi gjorde det ikke da jeg var liten. Vi gjør det nå, bare fordi det er gøy, og fordi vi kan og vil. Litt morsommere enn bare værsågod, liksom.

Gammel 01-04-12, 00:54   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Vi gjorde det ikke da jeg var liten. Vi gjør det nå, bare fordi det er gøy, og fordi vi kan og vil. Litt morsommere enn bare værsågod, liksom.

Samme her. Den eneste gangen jeg kan huske å ha jaktet på egg, eller snarere konfektbiter faktisk, var da pappa hadde gjemt slike Sphinx-biter (da de kom i pose, hver sjokolade innpakket i papir) rundt i hele huset. Artig. Men ellers har vi bare fått egget i hånda, ferdig med det.
Jeg er ganske barnslig av meg på sånne ting, og liker å lage det litt til for ungene, så her er det eggejakt. Tidligere har eldste måttet lete etter julestrømpen også, via et skattekart julenissen har lagt igjen ved den tomme grøtskåla på spisebordet natta før, men i år hang jeg dem bare tomme på soveromsdørene deres, siden de hadde mest lyst til det.

Gammel 01-04-12, 08:43   #4
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sånn har vi det også. Moro!

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 12:45   #5
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Samme her!

Mannen...*kremt*.. Påskeharen legger et kart i postkassen hvor barna må
følge, det er alltid spennende bare å titte i postkassen på morgenen.
Nå har vi inngang og postkasse rett utenfor kjøkkenvinduet så yngste er
sikker på å få et glimt av påskeharen mens vi spiser frokost i år.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 00:54   #6
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fra 1990 i Norge i følge dette:

http://no.wikipedia.org/wiki/Påskehare

Gammel 01-04-12, 01:38   #7
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjorde det da jeg var liten. Eller det vil si at mamma begynte å gjemme eggene på et eller annet tidspunkt, så husker ikke når. Har ikke alltid gjort det med andre ord.

Vi har gjort en annen vri her hjemme. Vi legger ut gåter/clues på hvor eggene befinner seg. Sikkert rundt 8-10 stk før de finner eggene. Dette er minst like gøy som eggene for barna og de gleder seg veldig til jakten

Gammel 01-04-12, 04:49   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Fra 1990 i Norge i følge dette:

http://no.wikipedia.org/wiki/Påskehare

Det var da en særdeles lite troverdig artikkel. "det sies at påskeharen er i syden".

Jeg er født i '74 og i har hatt ulike former for påskeeggjakt mye lenger enn fra jeg gikk på videregående altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 09:33   #9
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det var da en særdeles lite troverdig artikkel. "det sies at påskeharen er i syden".

Jeg er født i '74 og i har hatt ulike former for påskeeggjakt mye lenger enn fra jeg gikk på videregående altså.

Jeg er også født i '74, og har lett etter påskeegget mitt hver påskeaften siden jeg var bitteliten.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 09:15   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, fordi jeg lot være å gjøre noe i min barndom betyr ikke det at det ikke fantes eller var vanlig. Jeg visste ikke hva vaniljesaus var, jeg, før jeg fikk det i et selskap i min pure ungdom. Vi hadde aldri vaniljesaus på gelen, men hadde gele så ofte som et par-tre ganger i måneden, og fordi mamma mente at vaniljesaus var skvip, utelot hun dette herlige teppet av nytelse. Slemme damen!

Jeg var på eggjakt i USA som 17-åring.

Gammel 01-04-12, 09:41   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har alltid jaktet på egg hver morgen hele påsken, så lenge jeg kan huske, altså fra minst 77-78. Mormor og morfar kom kjørende i sin blå stasjonsvogn fra Oslo, lastet med Anton Bergs dragéegg og hver morgen snek vi inn på gjesterommet og lette etter dagens lille egg. Lå det i lampeskjermen? Oppunder gardinen? Egentlig helt åpenlyst, men allikevel umulig å se; sammen med andre småting på nattbordet? Morfar var fantastisk god til å gjemme egg på en morsom måte! Min onkel og min mor har tatt over gjemmingen og er blitt riktig gode på gjemming.

Etterhvert som det ble flere barn som var med å lete ble jakten flyttet ut i storstua og eggejakt er fremdeles påskens store høydepunkt. Ungene elsker det og alle under 40 leter etter egg. Sjokoladeegg til de små og Anton Berg til de store. Ikke sånne digre pappegg fylt av andre ting.

Jeg er født i 74.

Gammel 01-04-12, 09:50   #12
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har aldri jaktet på egg, vi fikk egget i hånda påskemorgen. Men av en eller annen grunn er lillesøster overbevist om at påskeharen eksisterer, så vi må nok til å lage påskeeggjakt og det er i grunn litt morsomt.

Digresjon: Jeg tror grunnen til at hun tror på påskeharen er at for et par år siden lånte vi bort hytta til søsters første del av påsken, og som takk for lånet hadde de satt fra seg et digert påskeegg fullt av godteri og vi spøkte med at det sikkert var påskeharen som hadde vært der. Dermed har hun bestemt at påskeharen kommer til hytta hver påske, og gleder seg veldig. Vi har ikke hjerte til å si at det nok var tante som var påskeharen det året.

Gammel 01-04-12, 10:20   #13
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vokst opp med påskeegg i papp som var gjemt i stuen om morgenen på påskeaften og som vi måtte finne.

Mine barn er blitt overbevist om at påskeharen finnes og en slem slektning har fått dem til å ville lage påskereder ute. (i bergensk mars/april vær ) Og storesøster er i en fase der hun har lyst til å tro og tvile samtidig, så hun gjemmer påskeredene sine for å være sikker på at det ikke er vi som legger egg der, samtidig som hun tydeligvis har veldig lyst til at det skal ligge noe der. Heldigvis gjemmer hun dem ikke så veldig godt. Jeg har gått til innkjøp av to metallegg til hver og holder et skarpt øye med storesøster når hun lager påskereder.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 10:31   #14
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var barn på 70-tallet og verken jeg eller vennene mine var på eggejakt og det var ikke noe snakk om påskeharen. Jeg var ikke klar over greia med eggjakt før jeg fikk egne barn i 2002 - vi slang oss på bølgen for en fem års tid siden og ungene synes jo det er veldig morsomt.

Gammel 01-04-12, 11:17   #15
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg jaktet aldri på påskeegg som liten, det ble overlevert påskeaften, og kom ofte fra beste- eller oldeforeldre. Mannens familie har derimot påskeeggleting som fast tradisjon på påskeaften, og siden vi pleier å være på dere hytte i påsken har vi overtatt den tradisjonen. (Selv de årene da det ikke var noen under 20 på hytta. )

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 11:16   #16
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg er født i 75. Vi hadde jakt etter pappegg m. godter da jeg var liten.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 11:24   #17
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri lett etter påskeegg sjøl, men i mannen sin familie er dette tradisjon, så Guttungen er vokst opp med dette. Alltid like gøy!

Gammel 01-04-12, 11:25   #18
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Kjekt å høyre - som sagt var dette fullstendig fremmed for meg som barn. Påska var i bunn og grunn eit stort gjesp. Men vi hadde altså egg i papp med godteri inni. Dei sto framme heile påska.

Høyres kjekt ut med litt jakting. Trur eg må pønske ut noko. Kunne vore gøy med ein liten rebus også.

Gammel 01-04-12, 11:42   #19
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Vi behøvde aldri å lete etter eggene da jeg var liten. De fikk vi bare sånn en gang i løpet av påsken.
Eldste har fått rebus noen ganger, men ikke minsten. I år skal de få rebus igjen, for nå har pompen lært seg å lese.

Da er det lapper rundt om i huset som fører de gjennom huset på leting etter egget.
Det er ikke noe vanskelige greier altså. Kan være typ: Gå dit klærne blir rene> hvor holder vi melken kald? Etc. Morro nok for de små.
I tillegg er de på eggsanking med kusina si. Tanta har en haug med små plastikk egg som hun legger ut rundt om. Så må de gå å finne alle og sanke inn. De er alltid hjemme på ferie i påsken, så derfor er det så hyggelig å gjøre dette sammen. Jeg tror kanskje dette er den måten de gjør det på i England?

En liten digresjon, jeg lagde eggrebus for en kollega på fredag.
Han ringte kontoret på torsdag for å høre om vi hadde fått påskeeggene enda. Vi pleier å få det fra sjefen. Men de hadde ikke kommet enda, så han sa han skulle stikke innom på søndag for å hente sitt. Han er gaaal etter godis.
Jeg sa, at det var synd for han, for da hadde jeg nok allerede spist opp hans egg. nd:
Men så lagde jeg en rebus til han i stedet. Synes jeg ser han svinse rundt på kontoret i dag på jakt etter egget sitt. Jeg lagde en bilderebus, med litt tekst alà: er du godtesyk nå? Mmm, nå sitter jeg å koser meg med sjokolade, sure føtter og krokodiller. Nam nam. :barnslig:

På siste lappen står det i riktig FP ånd: Jula varer helt til påske! Og et bilde av et juletre. Han finner egget sitt inne på boden, under juletreet.

Gammel 01-04-12, 11:51   #20
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Bloppy: Håpar han finn ut av rebusen da! (han har vel telefonnummeret ditt, om han blir heilt desperat?)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:48.