Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Trenger man pass for å reise til København?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-12, 08:41   #1
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Trenger man pass for å reise til København?

Vi er en venninnegjeng som skal på dametur til helgen.
Men trenger vi passet med oss? Jeg finner ikke mitt, så jeg lurer på om jeg må gå gjennom hele huset x antall ganger å lete nå eller om jeg kan vente til neste gang jeg skal på tur.

Gammel 16-04-12, 08:42   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger man pass for å reise til København?

Nei, men du må ha gyldig legitimasjon for å reise utenlands.

Gammel 16-04-12, 08:45   #3
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Nei, men du må ha gyldig legitimasjon for å reise utenlands.

Og eneste gyldige legitimasjon utenfor Norge er vel Pass?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 08:51   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du trenger pass for å komme deg med fly og du trenger pass for å få ta båten til København. Så det er bare å begynne å lete.

Gammel 17-04-12, 21:05   #5
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Du trenger pass for å komme deg med fly og du trenger pass for å få ta båten til København. Så det er bare å begynne å lete.

Vi har tatt båten til København flere ganger, har aldri måttet vise pass.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 21:15   #6
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har aldri med pass når jeg reiser til Stockholm eller København (fly). Hvis jeg blir spurt om legitimasjon viser jeg som regel førerkort eller kredittkortet jeg booket med. Var i Stockholm sist uke, da reiste jeg kun med boardingpass.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 21:19   #7
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Innenfor Schengen skal man jo i utgangspuktet kunne reise uten pass. Men som påpekt er faktisk pass eneste gyldig legitimasjon vi har i Norge så hvis andre lands myndigheter ønsker å følge regelverket til punkt og prikke kan de nekte innreise på grunnlag av mangel på gyldig ID.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 21:56   #8
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg leter og leter, har funnet to av barna sine, men mangler fortsatt tre. Skal lete mer i morgen, de må jo være her en plass.
Dessuten reiser vi til USA i juni, og da må de være på plass. Hørte noen sa at vi får ikke lage nye pass til ungene om vi ikke har med de utgåtte. Stemmer dette?

Gammel 16-04-12, 08:53   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du trenger ikke pass for å komme deg med fly altså, men jeg lurer også på om eneste gyldige leg i utlandet for oss i Norge er pass. Så selv om man ikke trenger å møte på noe hinder, så kan man gjøre det om man møter vanskelige folk.

Gammel 16-04-12, 08:56   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Du trenger ikke pass for å komme deg med fly altså, men jeg lurer også på om eneste gyldige leg i utlandet for oss i Norge er pass.

Gjør man ikke? De spør da alltid om pass ved innsjekking?

Gammel 16-04-12, 08:58   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Gjør man ikke? De spør da alltid om pass ved innsjekking?

Det tror jeg i såfall er en frase som ligger inn og som kommer automatisk. Jeg har vist bankkort eller førerkort og fått sjekket inn i hvertfall.

Gammel 16-04-12, 08:59   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Det tror jeg i såfall er en frase som ligger inn og som kommer automatisk. Jeg har vist bankkort eller førerkort og fått sjekket inn i hvertfall.

Det er godt mulig. Jeg skal ikke kverulere med deg, for jeg vet faktisk ikke. Jeg har bare trodd at man måtte ha pass.

Gammel 16-04-12, 09:01   #13
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Det er sant! Det holder i massevis så sant du har legitimasjon med bilde ...det er jo en haug kort som ikke lenger har bilde ja, og hvor jeg ikke tenker på det . Men det er en annen sak.

Dog, du kan risikere å møte kranglete folk, og selv om Danmark stort sett er problemfritt, så vet man aldri. BTDT - til tross for at jeg utelukkende har med meg pass når jeg reiser, er det nemlig ikke alltid at jeg har det "på meg" og det hender det ikke er helt heldig. Jeg har faktisk flere ganger opplevd at folk både i Danmark, Tyskland og USA ++, bare for å ha nevnt det, har stilt spørsmål ved legitimasjonen min fordi den er "ukjent" og de ikke helt forstår gyldighetsdatoer mm. Mens pass; det er kjent for alle!

Gammel 16-04-12, 09:03   #14
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Kommer akkurat fra København i helgen. Vi sjekket inn på flyplassen og vandret helt inn på flyet uten å vise annet enn flybilletten, vi altså!! Vi alle var litt sjokkerte.

Gammel 16-04-12, 08:58   #15
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Eneste gyldige legitimasjon utenfor Norge er og blir pass, så jeg oppfordrer deg til å lete!

Gammel 16-04-12, 09:02   #16
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, det holder med legitimasjon som bankkort med bilde eller førerkort. Jeg har de siste 2 årene ikke vist frem pass på flyreiser til/fra København, ei heller blitt forespurt. Jeg har ikke tatt båten på noen år, jeg flyr dit ca 7-8 ganger pr år.

Jeg sjekker inn via selfcheck og bagdrop. Ved gaten viser jeg en av de to overnevnte.

Gammel 16-04-12, 09:10   #17
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

I teorien: Ja du trenger pass, siden det er den eneste legitimasjonen som er gyldig utenfor Norge.
I praksis: Det holder med førerkort/bankkort med bilde.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 21:03   #18
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt sikker på at det går fint med førerkort iallefall - jeg har aldri hatt med meg pass på ferie i europa.

Gammel 17-04-12, 21:15   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I teorien trenger du godkjent legitimasjon. I praksis var jeg i Køben for to uker siden, og brukte ikke passet en eneste gang.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 22:02   #20
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde ikke pass når jeg var på Island i vinter.
Gikk helt fint.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:53.