Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kompetanse til voksne i barnehage

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-12, 20:30   #1
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kompetanse til voksne i barnehage

Hvilken kompetanse tenker dere at voksne i barnehagen bør ha? Er det greit om kommunen henter inn ufaglærte "fra gata" til å jobbe med ditt barn?

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 20:30   #2
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn i barnehage.

Jeg syns ikke det er greit, men dessverre så er det ofte det som skjer.

Gammel 29-05-12, 20:32   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte akkurat på det samme i forbindelse med "Utdanning skal lønne seg-" tråden. For meg er det ikke nødvendig at barnehagen har ørtn spesialpedagoger med fjørten videretudanninger. Flott, bevares, men ikke nødvendig_ for meg_. En førskolelærer, en barne-og ungdomsarbeider og to ufaglærte (fortrinnsvis som er interessert i emnet) holder _for meg_.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 20:35   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg tenkte akkurat på det samme i forbindelse med "Utdanning skal lønne seg-" tråden. For meg er det ikke nødvendig at barnehagen har ørtn spesialpedagoger med fjørten videretudanninger. Flott, bevares, men ikke nødvendig_ for meg_. En førskolelærer, en barne-og ungdomsarbeider og to ufaglærte (fortrinnsvis som er interessert i emnet) holder _for meg_.

For meg holder det med en ufaglært bestemor som kan sin regning og er snill med ungene som mattelærer. Heller det enn en allmennlærer som ikke vet hvordan man regner paranteser.

Gammel 29-05-12, 20:36   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Mener du sånn totalt sett på hele barnehagen eller pr avdeling? For et stort problem er jo at mange barnehager driver med ped.ledere på disp, og det er garantert ikke alle som er like dyktige(jada, jeg vet at det finnes udugelige førskolelærere også). Jeg syns det er uheldig. I tillegg virker det som at enkelte kommuner syns det er greit å dumpe alle som ikke virker i andre jobber i barnehagen, for der kan jo alle jobbe. Nei, alle kan ikke jobbe i barnehage, det er en myte.

Gammel 29-05-12, 20:52   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Nei, alle kan ikke jobbe i barnehage, det er en myte.

Det har du jammen rett i. Jeg er ikke egnet til å jobbe i barnehager eller i småskolen.

Jeg synes ikke det er et problem at ufaglærte jobber i barnehagen til ungene mine. Det jeg ønsker er at de er flinke i jobbene sine. Og jeg synes de aller fleste som jobber i barnehagen til knerten er helt utrolig flinke.

Gammel 29-05-12, 20:40   #7
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 20:45   #8
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barn i barnehage

Hva med en barnehage med en førskolelærer pr barnehage, og resten på dispensasjon fra kravet om utdanning? Vikarer utten erfaring med barn, fra manpower?

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 20:53   #9
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Hva med en barnehage med en førskolelærer pr barnehage, og resten på dispensasjon fra kravet om utdanning? Vikarer utten erfaring med barn, fra manpower?

Vel vi hadde barnet vårt i en slik kommunal barnehage, legg til at vikarene kun fikk 2 ukers vikariater slik at de flinke fant seg annet i løpet av de 2 ukene. Etter 6 måneder fikk vi nok.

Vi byttet til privat barnehage med 2 pedagoger per avdeling, mange fagarbeidere i assistentstilling og faste vikarer, ofte under utdanning i faget. Og noen unge assistenter som får opplæring i faget og gjør en flott jobb.

Gammel 29-05-12, 20:34   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mange ufaglærte "fra gata" som jobber i barnehage. Noen av disse skulle aldri vært innenfor døra engang, andre er knallflinke, og de beste av dem oppmuntrer jeg til å ta utdannelse innen faget.

Når man jobber med ufaglærte, er veiledning fra ped.leder alfa og omega. Jeg ville ikke likt det om det bare var ufaglærte på jobb, all den tid jeg ikke ville følt meg trygg på at rammeplanens innhold ble fulgt og lovverket overholdt. Pedagoger har også ofte et litt mer gjennomtenkt forhold til jobben sin - hvordan og hvorfor - enn ufaglærte. (Eller, de bør for himmelens skyld ha det. Det er nok av elendige, ureflekterende pedagoger ute og rusler og, dessverre.) Denne refleksjonen og verdiholdningene er det en av ped.leders viktigste oppgaver å videreformidle og forhåpentlig få inn under huden til medarbeiderne.

Gammel 29-05-12, 20:34   #11
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Det avhenger av hvor engasjert den ufaglærte er det.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 20:35   #12
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns ikke det er greit. Barnehage blir mer og mer viktig i dagens samfunn. Det er utrolig høye forventninger til barnehagen og dens rolle. Har dere lest barnehageloven og hvilket ansvar en førskolelærer/barnehagen har???? Hjelpes.. jeg får presentasjonsangst..
jeg mener barnehagepersonalet skal ha minst 2 års utdanning og ped ledere skulle gjerne hatt 5 år. Jeg er nå ferdig utdannet førskolelærer, og jeg merker jeg veldig gjerne skulle hatt 1-2 år til på høyskolen.

Kompetanse er kjempe viktig å inneha for noen som arbeider med barn.

Selvfølgelig betyr ikke utdanning alt..Det finnes godt utdannede mennesker som aldri skulle hatt noe i bhg å gjøre, og flotte ufaglærte som gjerne er flinkere og har mer kjemi med barna enn de faglærte... personlighet har selvfølgelig mye å si, men da er det jo enda mer pluss å få kompetanseutviklet disse menneskene så de både har bedre kompetanse OG en flott personlighet.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 20:37   #13
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ønsker at de som jobber i barnehagen skal ha bedre bakgrunn enn rett fra gaten ca 19 år gammel i friår.

Nå ser jeg at også slike ansatte gjør en god jobb, noe jeg tilskriver fagmiljøet i barnehagen, dvs pedagogene og andre med fagutdanning der. Det viktigste i de fleste jobber er systemer, bevisste tanker og opplæring av ansatte. Bedriftskulturen er veldig viktig.

Gammel 29-05-12, 20:39   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om du mener en førskolelærer, en fagarbeider og to ufaglærte pr avdeling som godt nok, rine, ja da beskriver du drømmesituasjonen.

Jeg antar du ikke mener det holder med en førskolelærer og en barne-/ungdomsarbeider pr barnehage.

Gammel 29-05-12, 20:45   #15
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Om du mener en førskolelærer, en fagarbeider og to ufaglærte pr avdeling som godt nok, rine, ja da beskriver du drømmesituasjonen.

Ja, da skulle jeg jublet. *jobber fra høsten i en 3avdelings barnehage som en av to førskolelærere*

Gammel 29-05-12, 20:39   #16
C.D
Bør lage seg en tittel selv

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Nei, jeg syns ikke det er greit.

Gammel 29-05-12, 20:43   #17
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ønsker i hvert fall at de som jobber der skal ha en interesse av å jobbe med barn og ikke bare fordi "noe må jeg gjøre og alle kan jo jobbe med barn lizzom". (Gjelder også de som skal utplasseres som arbeidstrening.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 22:16   #18
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Jeg ønsker i hvert fall at de som jobber der skal ha en interesse av å jobbe med barn og ikke bare fordi "noe må jeg gjøre og alle kan jo jobbe med barn lizzom". (Gjelder også de som skal utplasseres som arbeidstrening.)

Jepp. Jeg var rasende på det som dengang het Aetat da de gang på gang satte meg inn i vikarjobber i barnehage. Jeg hadde ingen erfaring med barn, ingen interesse av å jobbe med barn, og verre: Jeg likte ikke barn og følte meg stiv, utilpass og unaturlig blant en haug med unger jeg ikke kjente. Situasjonen var uholdbar både for ungene og for meg.
Dette prøvde jeg etter beste evne å kommunisere til Aetat hver gang de ga meg en barnehagejobb, men meldingen derfra var klar: Ta jobben eller mist dagpengene. "Det er jo bare å prøve. Alle kan jobbe med unger!"
Nei. Slett ikke alle kan det. Jeg kan i alle fall ikke det. Og som mor vil jeg ha ansatte i barnehagen som er oppriktig interessert i det de driver med, ufaglært eller ei.

Gammel 29-05-12, 22:30   #19
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kompetanse til voksne i barnehage

Ja, man kan jo begynne å lure litt.
Stedatter fikk jobb i barnehage i fjor sommer, etter å ha gått en ganske god stund uten jobb etter å ha avsluttet skolegangen sin.

Hun er den eneste i barnehagen, liten barnehage, som jobber 100% stilling så hun ble tilbudt å vikariere for styrer under pappapermisjonen.
Hun får styrers lønn og fullt ansvar ift voksenkontakten og hva ellers det innebærer. Uten noe som helst erfaring utover de få månedene hun var assistent.

Mulig hun la på litt med pass og erfaring fra sine 4 småsøsken... men ift hva hun selv sier så går det visst veldig bra. Og det er jo kjempebra da. Og en kjempeutfordring for henne selv og veldig bra for CV.

Gammel 29-05-12, 20:46   #20
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Om det hentes inn ufaglærte er det viktig at disse får god opplæring og veiledning av førskolelærer(e) og bu-assistenter.

Barnehagen der jenta mi går er flinke til å sile ut de som ikke egner seg av vikarene, og er flinke til å veilede. De har pedagoger på alle avdelinger (4 stk på 40 barn). De har bare 4-5 faste vikarer som kjenner bhg og ungene. Disse er gjerne studenter i tyveårene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:47.