Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Konfirmasjon - beløp på gave?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-07, 21:48   #1
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Konfirmasjon - beløp på gave?

Vi er invitert i konfirmasjonen til en nabo. De har ikke stor familie så hun hadde fått velge hvilke naboer/venner hun ville invitere, og vi er heldige utvalgte. Til og med Poden er invitert.
Vi har litt kontakt med familien - blir invitert til selskap i julen, og de siste årene grilling og koselig samvær på 17. mai.

Men - hvor mye penger er vanlig å bruke på gave?

Hun ønsker seg penger. Jeg synes det er litt kjedelig å gi bort "bare" en konvolutt så vi har tenkt å kjøpe et lite sølvsmykke eller noe i tillegg til et pengebeløp. (Og kan man gi sølv i konfirmasjon? Mamma mener at det går IKKE an!)

Innspill takk

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-07, 21:50   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon - beløp på gave?

500 syns jeg er et greit beløp.

Gammel 01-04-07, 21:53   #3
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville også gitt 500,- kr. Jeg hadde droppt gave i tilegg. Kjøp heller et fint kort eller lag et selv, men man kan selvsagt gi sølv i konfirmasjonsgave fortsatt.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-07, 21:55   #4
AprilRyan

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Synes også 500 er en grei sum. At sølv ikke skal gis til konfirmasjon har jeg aldri hørt før. Er det ikke "fint nok"?

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-07, 21:56   #5
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde gitt 500 kr tenker jeg

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-07, 22:01   #6
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

At sølv ikke skal gis til konfirmasjon har jeg aldri hørt før. Er det ikke "fint nok"?

Jeg hadde heller ikke hørt det før mamma sa det. Skulle visst være gull... Jadda - som om vi skulle kjøpt gullsmykke i tillegg til noen hundrelapper. Vel er konfirmanten er skjønn jente, men vi vil jo ikke ta helt av heller.

Men - jeg HAR lyst til å ha en liten ting i tillegg til penger . Et smykke til 100-150 (anheng/charms eller noe) i tillegg til en femhundrelapp blir litt i overkant mener dere?

Gammel 01-04-07, 22:09   #7
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Jeg hadde heller ikke hørt det før mamma sa det. Skulle visst være gull... Jadda - som om vi skulle kjøpt gullsmykke i tillegg til noen hundrelapper. Vel er konfirmanten er skjønn jente, men vi vil jo ikke ta helt av heller.

Men - jeg HAR lyst til å ha en liten ting i tillegg til penger . Et smykke til 100-150 (anheng/charms eller noe) i tillegg til en femhundrelapp blir litt i overkant mener dere?

Hva med en sånn "kortholder" med inngravert navn? Vi kjøpte en del slike i julegaver og det kom på rundt 150,- med navn.

Gammel 04-04-07, 00:03   #8
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Synes også 500 er en grei sum. At sølv ikke skal gis til konfirmasjon har jeg aldri hørt før. Er det ikke "fint nok"?

Det lurte jeg også på - da jeg ble konfirmert for 15 år siden fikk jeg masse sølv, og jeg elsket hvert smykke, hver øredobb og hver ring.
For meg var det designet og tanken bak gaven som var det viktigste.

500 i pengegave høres veldig bra ut.

Gammel 07-04-07, 10:00   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes 500 kroner med eller uten en liten ting ved siden av høres helt rett ut når dere er bedt hele familien.

Jeg fikk faktisk så mye fra en invitert nabo selv jeg, da jeg sto til konfirmasjon i 1982, men han gikk nok litt av skaftet den gang da.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-07, 22:03   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er ikke i overkant.

Gammel 01-04-07, 22:06   #11
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

500,- fra naboer? :gulp: Hva må vi ut med til sønnen vår da?? Jeg hadde syntes et par hundre kroner var veldig bra fra naboen.

Gammel 01-04-07, 22:08   #12
amo

amo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

500,- fra naboer? :gulp: Hva må vi ut med til sønnen vår da?? Jeg hadde syntes et par hundre kroner var veldig bra fra naboen.

Vi gir 200,- til naboer, men gir 500,- når vi er i selskapet.

Gammel 02-04-07, 09:28   #13
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Vi gir 200,- til naboer, men gir 500,- når vi er i selskapet.

Jepp, sånn gjør vi det og.

Gammel 03-04-07, 22:21   #14
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Standard

Takk for svar! (Men tar fremdeles mot flere synspunkter altså )

Vi skal sjekke litt med foreldrene hva de skal gi og om de vet hva besteforeldre skal gi. Det er ihvertfall ikke morsomt å "overgå" familien.
Ellers tror jeg vi lander på et smykke til i underkant av kr 200,- og 500,- i kontanter.

Gammel 01-04-07, 22:12   #15
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Standard

Og her er grunnen til at jeg ønsket (mange) innspill Vi ønsker å gi noe fint som hun ønsker seg, men uten å gå FOR høyt opp i pris i forhold til hva andre kan tenkes å gi. Og ikke vil vi være "gjerrige" og gi for lite... Vanskelig dette.

Dog er vi naboer, men hele familien er invitert i konfirmasjonen ( i motsetning til konformasjonen til mannens fetter hvor kun vi voksne er invitert) og det setter vi stor pris på

Gammel 01-04-07, 23:00   #16
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg ville også ha sagt 300 kroner hvis man ikke er invitert men ønsker å gi til noen og 500 kroner hvis man er invitert.
Syntes heller ikke du trenger å gi en liten gave ved siden av.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-07, 23:04   #17
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt enig med deg.

Gammel 02-04-07, 07:36   #18
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte det samme...Jeg kommer tydeligvis fra en gjerrig familie.

Jeg skal i konfirmasjon til min nevø i mai. Han skal få en geit eller kjælegris fra "Gaver som forandrer verden" i tillegg til kronasjer (altså: mellom 500 og 1000)

Gammel 02-04-07, 08:27   #19
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg tenkte det samme...Jeg kommer tydeligvis fra en gjerrig familie.

Jeg skal i konfirmasjon til min nevø i mai. Han skal få en geit eller kjælegris fra "Gaver som forandrer verden" i tillegg til kronasjer (altså: mellom 500 og 1000)

Den kjelegrisen var det jeg trengte for å kjenne at det var greit å gi penger i konfirmasjonsgave. -Synes det er så stusselig når konfirmasjon skal handle mest om hvor mye penger man får. Tror vi får sponse en gris til familiens konfirmant, i tillegg til noen hundrelapper.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-07, 09:07   #20
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde gitt 2-300 kr til naboer selv om jeg var invitert. :gjerrig:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:36.