Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Streik, toukersplan og lekser

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-12, 17:29   #1
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Streik, toukersplan og lekser

Ene datteren min kom hjem i dag og sa at hun må gjøre nesten to ukers lekser på to dager, dvs leksene som var igjen den uka det ble streik og hele forrige ukes lekser. Det er mye, og kan da umulig være ok?!

Vanligvis planlegger hun jo uka, og gjør lekser slik det passer inn i forhold til trening etc. Er det riktig at elevene må ta igjen alt arbeid fordi lærerne har streiket?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 17:31   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streik, to-ukers plan og lekser

Jeg vet ikke, mine har selvsagt gjort lekser den uka skolen streiket også. Det var jo ikke de som var i streik. Jeg ønsker at de skal få med seg mest mulig, og hadde ikke laget fuss over dobbel lekse en uke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 17:36   #3
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Hvis de ikke har fått lekseplanen før i dag, høres det urimelig ut. Men hvis de har hatt tilgang til den hele tiden, er det vel bare rett og rimelig. Streik betyr ikke leksefri.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 17:37   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Hvis de ikke har fått lekseplanen før i dag, høres det urimelig ut. Men hvis de har hatt tilgang til den hele tiden, er det vel bare rett og rimelig. Streik betyr ikke leksefri.

Enig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 17:33   #5
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke dobbel lekse en uke. De må gjøre 1 1/2 ukes lekse i dag og i morgen.
Jeg har ikke tenkt tanken en gang jeg, at de har måtte gjøre lekser - leksene har jo ofte sammenheng med temaer de har på skolen?

Gammel 06-06-12, 17:39   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Det er ikke dobbel lekse en uke. De må gjøre 1 1/2 ukes lekse i dag og i morgen.
Jeg har ikke tenkt tanken en gang jeg, at de har måtte gjøre lekser - leksene har jo ofte sammenheng med temaer de har på skolen?

Tja, mine barn fikk ukeplan før skolen stengte, og de har jobbet med den denne siste uka, under mottoet (mitt, altså) "lediggang er roten til alt vondt " Nå går de jo bare på barneskolen, så enn så lenge henger jeg ganske godt med i temaene de holder på med.
Men klart- en og en halv ukes ukeplan på to dager er jo heftig. Jeg ville nok fordelt arbeidet ut over neste uke også. Og så er det jo ikke sånn at læreren kan utvise barn som ikke har gjort lekser, det verste som kan skje er at de får en anmerkning, liksom. Og jeg vil jo tro at læreren er forståelsesfull om du tar opp temaet med han/henne også.

Gammel 06-06-12, 17:38   #7
Nå også i farger

Standard

Hm. Ja, skjønner jeg burde tenkt på dette, men det har jeg virkelig ikke. Det var dumt.

Kan jeg skylde på at de var hos faren i hele forrige uke?!

Gammel 06-06-12, 17:40   #8
Nå også i farger

Standard

Barneskolebarnet rakk ikke få ny ukesplan pga en tur de var på, så der har jeg mitt på det tørre. Hun har lest da.

Gammel 06-06-12, 17:42   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barneskolebarnet rakk ikke få ny ukesplan pga en tur de var på, så der har jeg mitt på det tørre. Hun har lest da.

Den ligger vel på nettet? Det er vel ikke krav om en papirkopi?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 17:49   #10
Nå også i farger

Standard

Tror ikke den var ferdig?

Gammel 06-06-12, 17:50   #11
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Hm - jeg tror vi har unge på den samme ungdomsskolen, og han sier at han ikke har fått beskjed om å ta igjen. (Og jeg fikk et stikk av dårlig samvittighet - lærermora som ikke har peist ungene i gang med lekser mens det var streik. )

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 17:51   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

(Og jeg fikk et stikk av dårlig samvittighet - lærermora som ikke har peist ungene i gang med lekser mens det var streik. )

Gammel 06-06-12, 17:56   #13
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Godt å høre at jeg faktisk ikke den slemmeste mammaen i hele verden. Her har det også vært krav fra meg om at lekser og skolearbeid skal gjøres. Også det som har vært oppført som ting som skulle vært gjort i skoletiden. Min har fått beskjed om at læring og kunnskap har man ansvar for selv, skolen og lærerene er "kun" hjelpemiddler.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 18:00   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Godt å høre at jeg faktisk ikke den slemmeste mammaen i hele verden. Her har det også vært krav fra meg om at lekser og skolearbeid skal gjøres. Også det som har vært oppført som ting som skulle vært gjort i skoletiden. Min har fått beskjed om at læring og kunnskap har man ansvar for selv, skolen og lærerene er "kun" hjelpemiddler.

Jepp, jeg er litt opptatt av å få inn tankegangen om at de er heldige som har får gå på skole og at de gjør lekser for seg selv og fordi det er lurt, ikke for andre og fordi det er tvang. Jeg så jo reaksjonene hos langt eldre elever på egen skole nå under streiken: Klassene som var uten lærere var "heldige", ikke de som faktisk hadde lærer.

Gammel 06-06-12, 18:03   #15
Nå også i farger

Standard

Eldste har ikke fått den beskjeden og går på samme skole, så det varierer visst.

Gammel 06-06-12, 18:14   #16
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Ja, skjønner jeg burde tenkt på dette, men det har jeg virkelig ikke. Det var dumt.

Kan jeg skylde på at de var hos faren i hele forrige uke?!

Eg ville tatt det opp med læraren og sagt at eg ikkje hadde tenkt på dette i det heile tatt og spurt om eleven kunne fått litt utvida tidsfrist. Det må jo læraren forstå.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 18:13   #17
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Her har barna gjort de leksene de kunne gjøre. Det var ikke mye, for de hadde ikke alle bøkene med hjem dagen før streik.
Her har 5. klassingene fått forrige ukes lekser om igjen. 3. klassingen hadde ingen lekser i dag.

(Lærerne er veldig opptatte av at de kun skal ha med bøker som er til neste dags leker hjem, så de ikke gjør lekser for hele uka på mandag, så da ble det slik.)

Gammel 06-06-12, 21:31   #18
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

[quote=Avatar;3303342]

Kommer litt an på. Som noen har sagt: Det er jo ikke ungene som har streika. Utfordringen hos oss har vært at de ikke fikk bøkene med seg da streiken begynte, så hva lekser de har kunnet gjøre, har begrensa seg selv.

Lærerne jentene mine har, forholder seg helt motsatt av hverandre: Den ene har sendt med lapp om at nå kan de like godt kutte lekser resten av uka også, siden de er så godt i gang med det (!), mens fjerdeklassingen har masse lekser å ta igjen. Og det går fint - Hun står i det.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 09:12   #19
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Hmm... vi fikk ikke noe beskjed om noe sånt i går. Har ikke tenkt på lekser en gang under streiken. Bare nytt ettermiddager uten stress. Men får ta en titt i kveld. I går var det i alle fall bare kun lesing på dem.

Ellers har det kostet meg lite å sende en mail (uavhengig av streik) om arbeidsmengden har vært for stor en dag, og sagt at dette kommer vi ikke i mål med innen tida, men skal forsøke å ha det klart til mandag. Spesielt med førsteklassingen og en del skriving, har vi av og til måtte fordelt litt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 09:20   #20
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Vi fikk ingen slik beskjed i går, men det kan være fordi de ikke hadde hovedlæreren da. LilleVenn har gjort det hun kunne som var på lekseplanen for forrige uke.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.