|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Introvert textrovert
|
![]() Hvordan oppsto egentlig dette ordet/begrepet?Ordet eller fenomenet er det trønderske "sjølingan", eller Sjølen om ham eller Sjøla om henne.
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvordan oppsto egentlig dette ordet/ begrepet?Jeg har hørt det samme uttrykket på engelsk, i Irland. Himself/Herself, sjeldent et kompliment for øvrig.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan oppsto egentlig dette ordet/ begrepet?Umiddelbart, uten å ha undersøkt noe nærmere, vil jeg anta det kommer fra selveste/sjølveste brukt om den med høyest status på gården/jobben/familien.
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Hvordan oppsto egentlig dette ordet/begrepet?Sjølinnj og sjølå sier vi der jeg kommer fra. Vi bruker det ofte selv om foreldrene mine når jeg tenker meg om. Hørt sist for noen minutter siden da jeg snakket med min bror. "skal innom sjølå for å hente papirene". |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hvordan oppsto egentlig dette ordet/begrepet?Jeg måtte nok også be om tolking. Både her og da dieselen speika.
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Hvordan oppsto egentlig dette ordet/begrepet?Jeg er fra Nordmøre og selv om jeg lagt om en god del så er det en del ord som jeg synes det blir veldig kunstig å si annerledes enn jeg er vant til. Da får jeg heller oversette når folk ikke forstår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hvordan oppsto egentlig dette ordet/begrepet?
Det er så utrolig fint!
![]() |
#10 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hvordan oppsto egentlig dette ordet/begrepet?Det et ord for utmark eller noe, men det kommer jeg ikke på nå! Hva var det for noe rart da? Jeg lærte det når jeg jobbet på bondelandet.
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Hvordan oppsto egentlig dette ordet/begrepet?Jeg tror faktisk at Selbu er den eneste andre plassen de sier det. Vi har en del likheter i dialekta vår uten at jeg vet helt hvorfor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Off the map.
|
De sier dråk i Gauldalen også. Dråka og så sier de førtja/førtjungen
![]() |
#16 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hvordan oppsto egentlig dette ordet/begrepet?Jeg syntes veitongan også var rart jeg. Dråk har jeg aldri hørt, evt forstått .. Og jeg kjenner både selbygg og midtre gauldalinger.
![]() |
#17 |
Travelt opptatt
|
Attlægå.
![]() |
|
|