|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeSom regel blir jeg alltid ganske stum over hvordan folk klarer å rote til økonomien sin, men denne gangen er jeg rett og slett helt sjokkert. Det er en familie med to barn som har en månedlig inntekt på 25 000 kroner, og de har altså klart å pådra seg så mye gjeld (både huslån, hyttelån og forbrukslån) at de har månedlige utgifter på til sammen 67 000 kroner...! Og de ante ikke selv noe som helst om at det var så mye. De trodde at de hadde månedlige låneutgifter på 10 000 kroner, mens det i realiteten var 25 000 kroner (da ikke medregnet alt det som allerede hadde gått til kemneren).
|
|
|
#2 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeUten å ha sett programmet, tror jeg slikt oftest handler om voldsomme fortrengingsmekanismer. Litt som folk som oppdager at de er gravide i uke 35.
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeDet er vel ganske nøyaktig på samme måte som noen ender opp med å la kroppen forfalle drastisk, som alkoholikere, stoffmisbrukere og lignende. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen Sverige
|
|
|
#5 |
|
Fortynnet
|
Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeJeg klarer ikke helt å skjønne hvordan det går an å tro at 25.000 inn og 67.000 ut i måneden på noen som helst måte kan fungere, det må jeg ærlig innrømme. Jeg har sett den norske Luksusfellen et par-tre ganger, og det er jo nokså rystende å se. Selvfølgelig er det grafsing, men de jeg har sett som stiller opp der virker ikke spesielt flaue, og de får jo masse hjelp til å ordne opp, gavekort på 30.000 på mat osv. Om det hjelper noe særlig i lengden er jeg mer i tvil om. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Antageligvis fordi man ikke har regnet over hva som faktisk går ut, fordi vinduskonvolutter forblir uåpnet i en skuff, under en seng, under mattene i bilen. Og fordi man gjerne tror man får inn mer enn man får. Og fordi man ikke regner over alle de småtingene som baller på seg. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeNei, det går jo ikke det, Filifjonka. Men så fortrenges det, håper gulltekka går inn, synes man fortjener det likevel, håper på goodwill fra foreldre osv. På samme måte som man vet at spiser man 4000 kalorier om dagen, så må man forbrennen desto mer for å unngå overvekt. Likevel er det vanskelig og vektøkningen kan komme som et sjokk.
|
|
|
#8 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeJeg syns det er nøyaktig det samme, bare i en mindre grad. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeNå ser jeg at Maverick har tatt samme eksempel. For meg blir det tilsvarende. Jeg blir ihvertfall ikke mer overrasket over det ene enn det andre.
|
|
|
#10 |
|
Endelig mamma
Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeJa, jeg skjønner jo at det er sånn EGENTLIG. Det er bare så fjernt fra min egen angst for å havne i gjeldsuføret, at jeg ikke klarer å la være å bli sjokkert likevel. Og tross alt skal de ha kudos fordi de faktisk søker hjelp.
|
|
|
#11 |
|
ctrl+z
|
Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeJeg synes denne tråden er et perfekt eksempel på hvorfor jeg hater programmer som det der. Å sitte og akke og offe og "det kunne aldri skjedd meg" mens man har et sjokkert ansiktsuttrykk er rett og slett litt ... tacky.
|
|
|
#12 |
|
|
Jah. Veldig enig. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Borte
|
¨
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er jeg enig i, men jeg synes samtidig norske Luksusfellen er (Var? Lenge siden jeg har sett nå.) fin på den måten at de ikke viste ungene. Av og til fikk man se et bakhode eller et bilde, men ungen var aldri med i programmet. Det er de på den svenske.
|
|
|
|
#15 |
|
Men først, kaffe!
Enig i denne. Jeg synes det er så trist å ofte se det er barn inne i bildet også. De har egentlig ikke noe valg når mor og far bestemmer seg for å bli med i et slikt program. Fint at de voksne får hjelp, men dette burde vært en selvfølge å få uten å måtte gå til slike skritt. For meg blir det i samme kategori som barnevakten (?) o.l. Å havne i en gjeldsfelle er vel noe de fleste med normal inntekt og huslån kan, tenk for eksempel om renta gikk opp til en 8-9%, det er endel husholdninger som sliter da om man ser på statistikken. Om man tenker seg at noen av disse har små forbrukslån ved siden av, (vaskemaskin, kjøleskap eller annet på avbetaling), kan det fort bli stygge tall. Det er jo når man ikke klarer å betjene dem at gjelda vokser i rekordtempo. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Personlig pessimist
|
Jeg er helt enig. Og er det noe livet har lært meg, så er det at det ligger menneskelige mekanismer bak de fleste (jeg er fristet til å si alle) tragedier. Dermed er det ytterst få av oss (ingen) som virkelig er hevet over noe som helst. Alt er lett å si fra utsiden. Og man er selvsagt forskjellig rustet, men vi har alle våre svakheter.
|
|
|
|
#17 |
|
Endelig mamma
|
|
|
#18 |
|
Superduperaktiv
...så det kunne aldri skjedd deg at du var litt...tacky? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Borte
|
Hva mener du egentlig med dette? Mentalt rask?
|
|
|
#20 |
|
Superduperaktiv
Med mentalt rask mener jeg ting som angst, spilleavhengighet, alkoholisme - alt mennesker gjør som gjør dem bånn ulykkelige, uten at de klarer å stoppe det uten hjelp. |
|
|
|
![]() |
|
|