|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Kjønnsløs oppdragelseHvilke tanker gjør du deg om det?
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kjønnsløs oppdragelseJeg liker stort sett ikke trendy ting, så jeg sier Blææh uten å ha lest artikkelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Kjønnsløs oppdragelseSjanseløst, spør du meg.
![]() |
#4 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Kjønnsløs oppdragelseSom også kjønnsforskeren i artikkelen påpeker: Det å være jente/kvinne er jo en viktig del av min identitet. Dette antar jeg også gjelder mine barn, så da blir det Blææh! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Kjønnsløs oppdragelseEkstremt... ikke trendy...
![]() |
#7 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Kjønnsløs oppdragelseSlik det står i artikkelen blir å dra den aaaalt for langt i mitt hode.
![]() |
#8 |
Trøtt
|
![]() Sv: Kjønnsløs oppdragelseEn slik oppdragelse må da fordre en omtrent sektlignende tilværelse uten noen som helst form for interaksjon med uinvidde- for at konseptet ikke skal sprekke? J
![]() |
#9 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Kjønnsløs oppdragelse
Det samme tenker jeg.
![]() |
#10 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Kjønnsløs oppdragelseSkummet gjennom. Det var moderne på 70-tallet også, men da i form av å tilby like leker og sånt. Tøysete. En ting er at det ikke er negativt å ha en identitet, at det er forskjell på folk. Noe annet at når de møter barn i resten av verden, må de tilpasse seg dem eller være utenfor. Da snakker jeg om gutter og biler og jenter og dukker. Jeg var en guttejente, ble oppdratt kjønnsnøytralt (om en kan kalle det det) etter den tidens standard, så jeg vet litt hva jeg snakker om. Nå er jeg voksen, feminin og trives med det.
![]() |
#11 |
|
Hæ? Mener du virkelig at dette er tøysete?
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Kjønnsløs oppdragelseMin eldste fikk leker for begge kjønn. Han ignorerte de dukkene hundre prosent. Til slutt bestemte jeg meg for at det er lite miljøvennlig å kjøpe leker de ikke vil ha. Ellers oppdrar jeg ikke barna mine til å bli menn. Jeg blir kjent med dem, ser hva de liker og behandler dem som dem de er uten spesielle hensyn til kjønn. |
![]() |
![]() |
#13 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Kjønnsløs oppdragelseSom med det meste annet av ekstrem art er jeg skeptisk så det holder. Å gi barna den omsorgen de trenger uavhengig av kjønn er selvsagt. Gutter skal få gråte eller gå i kjole eller lære å brodere eller hva det nå var som var utelukket for guttebarn før i tiden, og jenter må få leke med sverd og gå med slips og hva har du, uten at kjønn kommer i veien, men å holde hemmelig at det finnes ulike kjønn høres bare sløkket ut.
![]() |
![]() |
#14 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Kjønnsløs oppdragelseAltså, en ting er å legge til rette for at barn skal ha like utfordringer og muligheter, uansett om de er jenter eller gutter. Man kan oppmuntre til at gutter velger dukker og jenter velger traktorer, at gutter velger å bli førskolelærere, jenter velger å bli ingeniører - velge fritt ut fra interesser og evner.
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Kjønnsløs oppdragelseSjarmerande.
![]() |
#16 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Kjønnsløs oppdragelse...
Ungen, 2009 Minste, 2013 Sist redigert av shute : 12-11-12 kl 18:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
På (opp?)tur
|
Kanskje. Men idet de begynner på skolen må de velge. Der leker jenter med jenter og gutter med gutter.
![]() |
#18 |
|
Det gjør de ikke i småklassene her (1-3), der leker alle med alle og det virker ikke som om de skiller mye på gutt og jente.
![]() |
#19 |
På (opp?)tur
|
Da jeg startet var det i hvert fall sånn. Store skoler, om det har noe å si. Og her ser det ut til å være sånn. I barnehagen også, faktisk. De som er 4-6 år.
![]() |
#20 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Samme her. Førsteklassingen vår, som er gutt, leker nesten mer med jenter enn med gutter. Det er stor overvekt av jenter i klassen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|