|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Dåp, navnefest eller bare fest?Hvordan skal minsten feires? For oss, eller rettere sagt meg, er ikke dette en enkel sak
![]() |
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Jeg vet ikke. Vi har gjort.....ingenting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?For oss var det også et stort dilemma, eks-mannen min er periodevis "aktiv religionsutøver" i statskirken, mens jeg er udøpt og sterk tilhenger av troende dåp/voksendåp. Det var i bunn og grunn mitt valg, og pga. min tro skulle man vel anta at det var lett, men det var det ikke. Det var vanskelig å vite at så mange kom til å bli skuffet om det ikke ble dåp. Likevel kom jeg frem til at jeg ikke kunne være med på noe som gikk så sterkt i mot det jeg tror/mener.
![]() |
![]() |
#4 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Vi gjorde ingenting. Etterpå kan jeg tenke at det var den første bursdagen deres og burde vært feiret. Men huset var fullt av besøkende lenge etter at barna kom. De fikk masse oppmerksomhet.
![]() |
#5 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Vi har døpt begge de eldste og skal døpe minstemor i desember. Ingen av oss er personlig kristen. Mannen tror ikke på noe og jeg, vel jeg er oppvokst i jehovas vitner og har en slags barnetro, men det er ikke noe som er fremtredende i hverdagen. For meg er det viktig at barna skal ha tilhørighet til et sted. Jeg har ikke det selv, på en måte, og kirka er fin sånn. De krever veldig lite og det er en fin tradisjon. Jeg liker ritualet både til dåp og konfirmasjon. Barna må ta et valg selv om de ønsker å konfirmere seg slik at det ikke er dåpen som er det avgjørende. Jeg føler i hvert fall ikke at jeg tar valget for mine barn. Jeg ønsker at kirka skal være et sted ungene kan gå til og oppleve at de "hører" til om de ønsker det. Kirka brukes ofte til giftemål og begravelser og presten er en god sjelesørger.
![]() |
#6 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Det vil også bli forskjellig for barna dine når de kommer i konfirmasjonsalder. Den yngste må døpe seg om han ønsker å konfirmere seg i kirken. Lillesøsteren min gjorde det. Hun valgte sine egne faddere, husker jeg. Det gikk greit altså, men jeg tror hun synes det var litt sårt at hun ikke var døpt. Jeg er døpt og valgte å ikke konfirmere meg.
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Vi hadde tenkt å ha vår egen "velkommen til verden"-fest, men på grunn av litt mye styr i starten og prolaps hos meg noen måneder droppet vi det helt og lagde heller en stor bursdagsfeiring da hun fylte ett år - inviterte flere enn vi ville gjort i en vanlig bursdag og gjorde litt mer ut av det. Dåp er ikke et alternativ for oss, og vi var usikre på om vi ville ha HEF-varianten av navnefest.
![]() |
#8 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Bare fest for alle tre. Veldig hyggelig for familien.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Vi har tenkt sånn at dersom barna vil gjøre det valget det er å konfirmere seg i kirken, får de ta det når de er gamle nok og da også velge å døpe seg. Vi vil ikke love å oppdra dem i den kristne tro når vi selv ikke er kristne, det blir helt feil for oss. Da datteren til niesen min, som ikke er døpt, konfirmerte seg i vår, var de flere som døpte seg noen uker før konfirmasjonen. Helt uproblematisk.
![]() |
#10 |
maler
|
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Jeg ville gjort det samme som med søsken hvis du ikke har endret standpunkt så til de grader at dette er vanskelig for deg. Nettopp fordi unger sammenligner hverandre. Plutselig får ungen høre en forklaring av enkleste søndagsskolemodell om hva som skjer i dåpen, og står der og lurer på hvorfor dere ville det med de to store, men ikke med den minste. Det er jo lett å svare på dersom barnet spør, men ikke så lett om han ikke spør.
![]() |
#11 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Du kan jo prøve å finne faddere som har et forhold til kristen tro, så kan de være med å gi opplæring til barnet, hvis det er det du synes er problematisk. Da kan jo de kompensere for det som du et mener mangler av tro hos deg.
![]() |
#12 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Jeg har valgt å døpe begge mine barn. Jeg tror på gud og jesus, og selv om jeg ikke er så aktiv i kirken som jeg en gang var så var det det rette valget for meg. Pappaen tror mer på voksendåp, og er nok mer kristen enn meg, men han gikk med på barnedåp selv om han egentlig mener voksendåp er det rette.
![]() |
#13 |
Borte
|
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Vi hadde ingenting for våre to, men søsteren min hadde en navnefest uten seremoni. Hele familien deltok og det var veldig fint og hyggelig.
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Jeg er udøpt, mens min 7 år eldre storesøster er døpt. For min del har det vært uproblematisk.
![]() |
![]() |
#15 |
maler
|
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Alle mine fire er døpt i metodistkirken. Da vi fikk de to eldste var dette et naturlig valg, mens etter at vi flyttet hit har vi ikke hatt noe med metodistkirken å gjøre. Vi døpte likevel de to minste der for å gjøre det likt.
![]() |
#16 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Jeg hadde døpt yngste siden de to eldste er døpt, ville ikke gjort forskjell der. Men nå er begge mine døpt, så det er kanskje lett for meg å si. Synes det er en fin tradisjon.
![]() |
#17 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Jeg ser på dåp som mye mer enn en tradisjon, ergo er ingen døpt, og vi hadde ingen feiring ellers heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Vi valgte å holde en "hurra for barnet-fest" for begge gutta, uten noen form for seremoni.
![]() |
#19 |
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Jeg synes det er særdeles merkelig å døpe barn kun fordi det er en tradisjon. Dermed var det helt uaktuelt for oss, ettersom hverken mannen eller jeg er kristen. At hans familie mente vi burde døpe fordi "det er jo det man gjør", kunne virkelig ikke brydd meg mindre. Så her ble det ingen fest av noe slag. Hadde vi bodd nærmere familie den gang (både mannens og min familie bodde den gang minst 150 mil unna), kan det godt hende at vi hadde hatt en navnefest eller Velkommen til verden-fest. Men slik ble det ikke, og da droppet vi det med andremann også, selv om vi da hadde flyttet til min hjemplass.
![]() |
#20 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Dåp, navnfest eller bare fest?Jeg kunne også tenke meg å ha en slags markering, men av ulike grunner føltes det vanskelig. Så det ble som sagt ikke noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|