|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Må jeg servere dessert?Jeg kan ikke fordra dessert på julaften og ikke lager vi grøt på formiddagen. Må jeg likevel lage riskrem til dessert eller holder det at de får julekaker til kaffen etterpå?
![]() |
#3 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Julaften uten dessert? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Du må ingenting, men selv om du selv ikke liker dessert, kan det jo godt hende at noen av de andre gjestene gjør? Det trenger ikke være så avansert. Vi skal ha is, sammen med den deilige karamellsausen fra hobbyjulekalenderen! En annen mulighet er multekrem (av multesyltetøy hvis du ikke finner frosne multer i butikken), det er veldig kjapt og greit, og veldig julete! Passer dessuten godt sammen med julebkasten.
![]() |
#6 |
Be happy!
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Hva annet en riskrem kan jeg servere da? Det burde vel være veldig julete, kjenner jeg gjestene rett.
![]() |
#8 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Ja.
![]() |
#9 |
Be happy!
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Multekrem er jo godt. Må man ha krumkaker da? Har ikke krumkakejern, dessverre.
![]() |
#11 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Ja, jeg hadde blitt kjempeskuffet om jeg ikke fikk dessert på julaften. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Må jeg servere dessert?
Men hvis en skal feire jul hos andre og det er ting en absolutt MÅ ha, så bør en jo snakke med vertinnen om dette, og tilby seg å ta det med selv. Ellers må en jo regne med å få servert det som er tradisjon hos vertskapet, og det kan jo være veldig mye forskjellig. Vi har aldri hatt riskrem på julaften. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kakemonster
|
Jepp. En må ta ansvar selv, for jeg kan jo skjønne om noe blir helt "feil" også. Nå har min og mannens familie såpass like tradisjoner at det egentlig aldri har vært noe tema, men hadde det f.eks vært lutefisk på julaften hos mannens side, så hadde jeg stekt ribbe selv, tror jeg.. Dersom de hadde hatt pinnekjøtt på julaften og ribbe 1. juledag, som er motsatt av hva jeg er vant til, tipper jeg at jeg hadde tatt det som det var. Dessert er en større "greie" der da. Mamma serverer riskremen/multekremen (det varierer fra år til år) sammen med julekakene, til kaffen, og så spiser man det man vil. Svigermor serverer den rett etter middag, ved bordet, ferdig fordelt i skålene.. Det er liksom ikke så aktuelt å ikke spise den da, og jeg er IKKE glad i riskrem.
![]() |
#14 |
flisespikker
|
Det synes jeg er en litt tøysete innstilling dersom man har takket ja til å spise julemiddag hos noen andre. Å spørre om man kan ta med et bidrag til middagen, som Filifjonka foreslår, er jo en måte å sikre at man får det man vil ha, men egentlig synes jeg man bør være innstilt på å delta i den julemiddagen vertskapet ønsker å servere, ellers får man spise hjemme hos seg selv og heller gå på besøk en annen dag.
![]() |
#15 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Vi har alltid moltekrem, men sjelden med krumkaker til. De kommer til teen
![]() |
![]() |
#16 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Siden du får gjester synes jeg du bør ha dessert på julaften ja.
![]() |
#17 |
Be happy!
Ja, men det smaker guffent! :barnslig:
![]() |
#18 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Du må ingenting! Og hvis du velger å ha dessert, så trenger det ikke å være så avansert. F.eks is og frukt.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Må jeg servere dessert?Du MÅ jo ikke, men det hører liksom med. Selv synes jeg karamellpudding er et bedre, og like julete, valg enn riskrem.
![]() |
#20 |
Be happy!
Selges dette på alle butikker?
![]() |
|
|