|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
kamerat
|
Forslag til ny klassikerlesesirkel: VictoriaSå vidt jeg har forstått, må man for guds skyld ikke finne på å se den ferske filmatiseringen, men jeg fikk litt lyst til å lese den på nytt, det har jeg nok ikke gjort siden tenåra. Det er Hamsun, den er veldig kort, trenger vi ikke en dose tragisk kjærlighet her da?
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Forslag til ny klassikerlesesirkel: VictoriaJeg kunne i grunn tenkt meg Amtmannens Døtre, jeg. I lys av stemmerettsjubileet og generell likestillingskamp. Camilla Collett var en stilig dame. Men det er kanskje litt slemt å komme med "motbud"?
|
|
|
#3 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Forslag til ny klassikerlesesirkel: VictoriaJa, Victoria.
|
|
|
|
#4 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forslag til ny klassikerlesesirkel: VictoriaÅj, den leste jeg når jeg var for ung til å virkelig sette pris på den. Jeg er gjerne med.
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Forslag til ny klassikerlesesirkel: VictoriaJeg har lest begge før, men ikke etter fylte 20. Så det kunne vært interessant å se dem med voksenøyne. Jeg husker ikke et kvidder fra noen av dem.
|
|
|
#6 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Forslag til ny klassikerlesesirkel: Victoria
Eg veit eigentleg ikkje, men det var den første boka frå mor og far si bokhylle eg las. Det kjendest som å lese ei voksenbok...
|
|
|
|
#7 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Hamsun selv omtalte den som "bare en liten kjærlighetshistorie", og jeg tror ikke han regner den som et av sine viktigste verker akkurat.
|
|
|
|
#8 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Forslag til ny klassikerlesesirkel: VictoriaJeg leste den i 2. Klasse på videregående og likte dn ikke, husker jeg. Men jeg er villig til å prøve igjen, nå som jeg er eldre og klokere.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Forslag til ny klassikerlesesirkel: VictoriaJeg leste den høyt for 10.klassen min på Jordal for noen år siden, det var mange tårevåte øyne da vi kom til de siste sidene, inkludert mine.
|
|
|
#10 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Forslag til ny klassikerlesesirkel: VictoriaEg begynte på Victoria i natt, eg, inspirert av denne tråden. :ivrig:
|
|
|
|
#11 |
|
Borte
|
Sv: Forslag til ny klassikerlesesirkel: VictoriaJeg vil være med i så fall!
|
|
|
#12 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Forslag til ny klassikerlesesirkel: VictoriaDet er den boka jeg har kjøpt aller flest ganger. Jeg har lest den sikkert 5-6 ganger, og har kjøpt den i presang til alle venninnene mine (da jeg var rundt 20).
|
|
|
|
#13 |
|
kamerat
|
Sv: Forslag til ny klassikerlesesirkel: VictoriaJeg har kjøpt den som e-bok. :fullstendig e:
|
|
|
#14 |
|
Librocubicularist
|
Eg og. Eg har ho i ark sin ebokapp på mobilen nå. Eg skal arve Hamsuns samlede etter morfar, så eg gidd ikkje kjøpe ho på papir.
|
|
|
|
#15 |
|
Leser
|
Sv: Forslag til ny klassikerlesesirkel: VictoriaDenne har jeg lyst til å være med på, men rekker det ikke. (Jeg skal lese Victoria i år, tror til og med jeg skal se filmen)
|
|
|
#16 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Forslag til ny klassikerlesesirkel: VictoriaJeg slenger meg med, satser på å få tak i på biblioteket.
|
|
|
#17 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Forslag til ny klassikerlesesirkel: VictoriaVi leste utdrag fra Victoria på skolen. Det var der jeg lærte det meste jeg kan om psykoanalysen, faktisk.
|
|
|
#18 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Eh, ja. Er jeg helt på bærtur?
|
|
|
|
#19 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg bare ser for meg at filmskaperne gjør den en smule mer -eh- lidenskapelig for filmlerretet. Men det kan godt hende jeg tar feil, altså. Hvilken aldersgrense har den egentlig? Tillatt for alle?
|
|
|
#20 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Den har 11-årsgrense med begrunnelse at det er en skytescene med et vådeskudd. Det tror jeg Snuppa takler. Jeg ser liksom ikke for meg de helt store sexscenene, men det er mulig jeg tar feil.
|
|
![]() |
| Emneord |
| klassikerlesesirkel |
|
|