Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barbie som rollemodell

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-13, 19:00   #1
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Barbie som rollemodell

http://www.adressa.no/nyheter/utenri...cle7579133.ece

Husker ikke hvor gammel jeg var første gang jeg så ei Barbiedukke. Sikkert 45 år siden. Men den har aldri vært noe forbilde for meg, rollemodell eller noe som helst. Den var bare ei dukke det var artig å leke med.

Hva med dere andre?

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-13, 19:12   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barbie som rollemodell

Nei, aldri vært noe rollemodell for meg heller.
Har lekt veldig mye med Barbie, men aldri ønsket å se ut som dukken.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-13, 19:33   #3
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

For meg var det bare en dukke på lik linje med de andre jeg hadde.

Gammel 07-09-13, 19:51   #4
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Berre ei dokke, som snakka riksmål. Dialekta mi frå Hardanger passa liksom ikkje inn i stilen.

Gammel 07-09-13, 19:53   #5
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsket det lange, lyse håret og de store blå øynene. Ellers var hun ikke noe rollemodell.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-13, 20:11   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lekte mor og far og unge med Barbie, Ken og Skipper. Hun var ingen rollemodell, kun et verktøy for familielek.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-13, 20:23   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Kun en vanlig dukke som jeg lekte med.

Gammel 07-09-13, 20:27   #8
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Bare en dukke. Hadde mange, og store familierdramaer. Tror jeg var litt inspirert av Dynastiet og Falcon Crest.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-13, 22:07   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Bare en dukke. Hadde mange, og store familierdramaer. Tror jeg var litt inspirert av Dynastiet og Falcon Crest.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 11:53   #10
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Åh, der var jeg også.

Gammel 08-09-13, 11:58   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Der var jeg også. Også likte jeg det lyse håret og de blå øynene. Mvh brunette med grønne øyne.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-13, 20:37   #12
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

For meg var Barbie en uoppnåelig og ulovlig drøm. Jeg skulle ha naturlige leker, helst hjemmesydd/snekret og av naturmaterialer. Babie var alt jeg drømte om, og selvsagt det første jeg kastet meg over hos venninner.
Men forbilde? Langt i fra, farmor var og er mitt forbilde, og hun er så rake motsetning til Barbie som man kan komme.

Gammel 07-09-13, 22:21   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare en dukke. Vi lekte stort sett at Barbie var pen og innbilsk. Vi gjorde Barbie tjukk ved hjelp av dopapir i klærne.

Barbiehuset var enten hotell eller boligblokk.

Gammel 07-09-13, 22:37   #14
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Barbie var gøy. Den ene Barbien hadde stadig sex med sin Ken i den ene skuffen under sengen min. De andre Barbiene gikk på skolen, spiste pizza på ungdomsklubben og var utagerende lesbiske på gulvet.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-13, 23:18   #15
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Vi lekte mye med Barbie da vi var små. Innredet hus i senga, levde et "normalt" familieliv. Dukkene hadde sex, ble gravide, hadde harde fødsler, fikk søte babyer som de trillet rundt med osv. Ei venninne hadde "alt" av utstyr til dukkene: Barbiehus, hest, kjøkken med fullt av utstyr, bil, seng osv. Men, noen rollemodell var de ikke. Vi snakket aldri om at vi ville være som dem, de var kun et redskap i fantasifull rollelek.

Gammel 08-09-13, 00:55   #16
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ja Barbie og Ken ble plassert for å 'lage baby' med jevne mellomrom. Da lå de der i senga og godgjorde seg en stund, mens handlingen foregikk et annet sted. En gang fikk Skipper håret klipt og farget med en stempelpute. Uvøren som jeg var, fikk hun så klart blekk i ansiktet også, og fra da av gikk ryktet hennes nedenom og hjem. Hun kom seg vel aldri helt etter den episoden.

Ellers hadde vi lite fancy utstyr, men farfar la gulvbelegg på en lang sponplate, og bygde så flere rom der. Han lagde også møbler og to staller. Så jeg og søstra mi hadde mye å leke med. Møbler, dukker, hester og både klær/sko ble godt bevart, og brukes av jentene her i dag.

Gammel 08-09-13, 00:57   #17
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ut fra mine egne erfaringer med dukkene og det dere skriver er det vanskelig å forstå at denne dukken er et kroppsideal for unge jenter, og at hun fører til spiseforstyrrelser og kroppsfiksering.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 01:02   #18
Dronningen
Pauset

Standard

Jeg tror ekte mennesker - mødre/jevnaldrende/annen familie er de største 'ødeleggerne' for synet på kropp og forhold til mat - ikke dukker i tidlig skolealder.

Gammel 08-09-13, 01:06   #19
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ekte mennesker - mødre/jevnaldrende/annen familie er de største 'ødeleggerne' for synet på kropp og forhold til mat - ikke dukker i tidlig skolealder.

Veldig enig i det der!

Jeg hadde to-tre barbiedukker, tror jeg, og de ble behandlet på lik linje som hvilken som helst dukke.

Er det virkelig noen barn som har dukkene sine som forbilder?

Gammel 08-09-13, 03:03   #20
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Barbie var for meg noe som knapt var verdt å leke med. Har aldri eid ei Barbiedukke som var min. Jeg prøvde meg på å leke litt med de to som søstrene mine hadde, men fant aldri gleden.

jenta vår er lik sin mor. Hun har vel hatt ei Barbiedukke, men den har vel samlet mer støv enn den har gitt henne glede.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:07.