Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Taktisk stemming

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-13, 10:47   #1
vestlandsfanden
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2010
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Taktisk stemming

http://www.dagbladet.no/2013/09/07/n...lg13/29134289/

MdG vipper rundt sperregrensa.

0.1 % forskjell kan avgjøre om det blir 1 eller 7 mandater.

7 mandater til MdG vil klart redusere sjansen for rent H/Frp flertall.

APs velgere vil sannsynligvis oppleve et dilemma:
-de vil for all del unngå blåblått flertall
-en stemme til MdG vil ha mye større effekt vedr å unngå dette, enn en stemme til AP DERSOM det gjør at MdG kommer over sperregrensa.
MdG over sperregrensa øker sjansen for blågrønn Frp-uanvhengig regjering,
evt rødgrønn regjring.

Hva mener APvelgere her inne om saken?

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 10:56   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Taktisk stemming

At det snør kremboller på tvers i helvete før jeg stemmer på Mdg.

De ligger såpass langt fra Ap at jeg ikke tror det er mange som vil stemme taktisk den veien. Men så har jeg egentlig liten forståelse for såkalt taktisk stemming i det hele tatt, det er for risikabelt for min del.

Gammel 08-09-13, 11:14   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jo jeg tror mange Ap velgere er lei og flaue over hvor miljøfiendtlige Ap har blitt og vurderer MDG som en proteststemme.

Gammel 08-09-13, 16:50   #4
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

At det snør kremboller på tvers i helvete før jeg stemmer på Mdg.

De ligger såpass langt fra Ap at jeg ikke tror det er mange som vil stemme taktisk den veien. Men så har jeg egentlig liten forståelse for såkalt taktisk stemming i det hele tatt, det er for risikabelt for min del.

Enig. Jeg synes MDG virker som de har mange gode tanker og visjoner, men ingen ide om hvordan dette skal settes ut i live, eller tanke for helheten. Dessverre fremsto talskvinnen deres som særdeles naiv og usikker i partilederdebatten jeg så også. Jeg fikk litt sånn karikatursamfunn-følelse.

Gammel 08-09-13, 12:37   #5
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns man skal stemme på det partiet man er mest enig med, ikke stemme taktisk.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 12:47   #6
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg syns man skal stemme på det partiet man er mest enig med, ikke stemme taktisk.

Enig!

Gammel 08-09-13, 12:45   #7
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Når hjertestemmen og taktisk stemme sammenfaller er det utrolig deilig.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 12:47   #8
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er en mye bedre garanti mot en H/Frp-regjering om SV får ekstra mandater enn om MDG får.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 13:20   #9
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Det er en mye bedre garanti mot en H/Frp-regjering om SV får ekstra mandater enn om MDG får.

Gammel 08-09-13, 14:05   #10
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Korleis det?? SV skal jo ikkje i regjering med Høgre og Frp - eg ser ikkje heilt korleis taktisk stemming på SV kan påverke FrP.
Dog ønsker eg meg eit stort og vakkert SV eg altså - eg har sterke sympatiar til SV.

Gammel 08-09-13, 15:19   #11
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Når hjertestemmen og taktisk stemme sammenfaller er det utrolig deilig.

Ikke sant?

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 13:39   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del er det helt uaktuelt å stemme på et parti jeg er direkte uenig med for å stemme taktisk. Taktisk stemming begrenser seg til de to partiene jeg kan være nok enig med til å stemme på dem for sin egen del. Bortsett fra størrelsen synes jeg ikke Mdg er stort bedre enn FrP.

Gammel 08-09-13, 16:03   #13
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

For min del er det helt uaktuelt å stemme på et parti jeg er direkte uenig med for å stemme taktisk. Taktisk stemming begrenser seg til de to partiene jeg kan være nok enig med til å stemme på dem for sin egen del. Bortsett fra størrelsen synes jeg ikke Mdg er stort bedre enn FrP.

Virkelig? Synes du MDG har et menneskesyn som kan sammenlignes med FrP?

Gammel 08-09-13, 16:36   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Virkelig? Synes du MDG har et menneskesyn som kan sammenlignes med FrP?

Det har jeg virkelig ikke sagt. Det er andre grunner enn menneskesynet til FrP som er årsaken til at jeg virkelig ikke vil ha dem i regjering. Jeg synes rett og slett politikken er like urealistisk farlig for norsk økonomi.

Gammel 08-09-13, 17:39   #15
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det har jeg virkelig ikke sagt. Det er andre grunner enn menneskesynet til FrP som er årsaken til at jeg virkelig ikke vil ha dem i regjering. Jeg synes rett og slett politikken er like urealistisk farlig for norsk økonomi.

Enig. Dei vil ikkje respektere handlingsregelen f.eks. Men det vil samtlige andre parti - så dei kjem ingen veg på det punktet i alle fall. Solberg, Grande og Hareide var urokkelige her i fredagens debatt på nrk.

Gammel 08-09-13, 18:01   #16
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Som Eva Joly sa, det er på tide Norge får et parti som tenker annerledes en alle de andre etablerte partiene. Dessverre er ikke MDG like proffe og helhetlige som sine søsterpartier i Europa. Se til Sverige, Frankrike og Tyskland.

Gammel 08-09-13, 18:04   #17
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Ok. Jeg bare synes det var en litt ufortjent sammenligning. FrP stiller helt i egen kategori på alle mulige områder for meg.

Gammel 08-09-13, 13:52   #18
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i politikken til Mdg, og ville nok ikke stemt taktisk på et parti jeg kjenner så lite til. Jeg har faktisk stemt taktisk en gang, og angret i sånn ca fire år, så det kommer jeg ikke til å gjøre igjen.

Gammel 08-09-13, 17:07   #19
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg vurderer en stemme til MDG som en stemme som roper "Våkn opp" til de større og etablerte partiene. "Alle" skjønner jo at et MDG i regjeringsposisjoner ikke ville vært bra, til de er de for uerfarne og smale, kanskje også noen andre adjektiv. () Men nå er det ingen fare for at de skal komme i regjeringsposisjon uansett, og jeg synes slett ikke det er dumt å stemme MDG i år og ha noen miljørebeller på Stortinget. De trenger ikke være i stand til å ta over statsministerposten for å kunne ha en nyttig effekt.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 18:26   #20
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Var det ikke høyre som gikk på en smell mtp taktisk stemning ved forrige stortingsvalg?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:28.