Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Bærende vegg?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-13, 10:39   #1
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Bærende vegg?

Hvordan vet man om en vegg er bærende?

Vi pusser opp og omrokkerer soverommene. Jeg har vage planer om at ett av de skal bli forlengelse av kjøkkenet etterhvert, men hvis veggen er bærende kan jeg jo ikke rive den, og da kan det like gjerne pusses opp og forbli et soverom.

Jeg har tegnet under. Det er altså veggen mellom kjøkkenet og det grønne soverommet jeg lurer på om kan rives. Pilen viser hvilken vei toppen på taket går. Det er loft over alle rom unntatt stua, der går taket helt opp. Påbygget er en etasje for seg selv, midt mellom underetasjen og denne. Veggen jeg lurer på om kan rives har panel på den ene siden og gips/fliser på den andre. Vet ikke hva som er mellom.

Veggen mellom stua og kjøkkenet er egentlig ikke en vegg, det er en stor åpning med kanskje en 30 cm rundt på alle sider.

Noen som vil synse?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg vegg.JPG (28,5 KB, 129 visninger)
Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 10:43   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bærende vegg?

Du kan rive en bærevegg, så sant du ikke river det som holder den oppe.

Høres veggen hul ut når du banker i den?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 10:45   #3
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Ja, ta ned panelet, mener du? Det gidder jeg ikke hvis jeg må sette det på igjen. Neida. Hvordan ser jeg inni veggen om den er bærende?

Gammel 27-09-13, 10:58   #4
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Du kan legge en bjelke i taket og opprettholde bæringen, så det er ingen umulighet å rive den uansett.

Jeg antar det er en trevegg, og jeg aner ikke om man kan høre om det er en bærende vegg, for jeg tror det ligger i hvordan den er bygget i reisverket. En fagmann kan fort vurdere det.

Gammel 27-09-13, 10:58   #5
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan godt fjerne en bærevegg, men den må erstattes med en drager eller bjelke i taket(og slik at den hviler på noe som er bygget for å tåle det).

Veggen mellom stue og kjøkken(kort eller lang vegg?) er en åpning sier du. Med 30 cm rundt.
Da kan det høres ut som om det er en bjelke der. Hvilken vei går åpningen?
Bæring er som regel lagt samme vei, enten på tvers eller på langs.

Gammel 27-09-13, 11:01   #6
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Det er den nederste veggen på kjøkkenet. Den går fra ytterveggen til pipa (som jeg ikke tegnet, men som er i hjørnet av kjøkkenet, på venstre side på tegningen.

Gammel 27-09-13, 11:02   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ofte bærevegger er den som går til pipa.

Gammel 27-09-13, 11:04   #8
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns ofte bærevegger er den som går til pipa.

Det var jo gode nyheter, da kan det jo være den andre (som ikke er der lenger)

Men egentlig burde jeg få inn en fagmann for å sjekke? tømrer?

Gammel 27-09-13, 11:08   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Men egentlig burde jeg få inn en fagmann for å sjekke? tømrer?

Ja! Og du trenger også kyndig hjelp og veiledning om du bestemmer deg for å rive.

Nå begynte jeg å tenke på den reklamen hvor de har revet en vegg uten å sjekke.

Sist redigert av Tallulah : 27-09-13 kl 12:31.
Gammel 27-09-13, 12:08   #10
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå begynte jeg å tenke på den reklamen hvor de har revet en vegguten å skjekke.

Den der - "ja, det er jo en ... lett... vegg..."?
Jeg og.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 13:25   #11
lego
bygger

lego sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
lego er litt kullego er litt kul
Standard

Er det bærende vegg må kreftene som virker på den fordeles nedover. Sjekk i etasjen under om det er en tilsvarende vegg rett under den du lurer på. Da kan det være en bærevegg.

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 11:04   #12
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du bør få tak i ein tømrar tenker eg. Det kan også vere nyttig å ta ein kikk på loftet, for å sjå konstruksjonen. Eg ville ikkje gått i gang utan å vere heilt sikker

Gammel 27-09-13, 11:12   #13
gullet
stille

gullet sin avatar

gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser du noen bjelke videre fra kjøkkenet og ut i trapp/gang og videre inn i badet?
Bæring går hele veien fra yttervegg til yttervegg, eller fra annet element den kan hvile på(om du har en stolpe midt i gangen feks).

Jeg bor i et eldre hus og bæringen går fra den gamle ytterveggen og til dagens yttervegg. Tvers over stuen.
Men huset er bygget på og det er satt inn stålbjelker(som ikke synes)der hvor den gamle ytterveggen er åpnet og tilbygget er satt opp.

Det er lurt å spørre en snekker eller byggmester. Han ser det veldig fort og i hvertfall om det er mulig å se på loftet.

Gammel 27-09-13, 11:19   #14
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Ja! Og du trenger også kyndig hjelp og veiledning om du bestemmer deg for å rive.

Nå begynte jeg å tenke på den reklamen hvor de har revet en vegguten å skjekke.

Jeg hadde ikke tenkt å rive veggen selv altså. Kjøkkenet skal uansett ikke tas før tidligst neste år, men hvis jeg ikke kan utvide det uten at det koster en formue, så lar jeg kjøkkenet være som det er og pusser opp soverommet i stedet.

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Ser du noen bjelke videre fra kjøkkenet og ut i trapp/gang og videre inn i badet?
Bæring går hele veien fra yttervegg til yttervegg, eller fra annet element den kan hvile på(om du har en stolpe midt i gangen feks).

Jeg bor i et eldre hus og bæringen går fra den gamle ytterveggen og til dagens yttervegg. Tvers over stuen.
Men huset er bygget på og det er satt inn stålbjelker(som ikke synes)der hvor den gamle ytterveggen er åpnet og tilbygget er satt opp.

Det er lurt å spørre en snekker eller byggmester. Han ser det veldig fort og i hvertfall om det er mulig å se på loftet.

Ingen synlige bjelker noen steder, nei, og ingen stolper. Huset er fra 1980.

Gammel 27-09-13, 11:12   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville gjettet på at veggen i stuen mot badet er bærende om det er bærende vegger i det hele tatt. Men jeg hadde ikke stolt på gjetting, og ringt en venn/tømrer.

Gammel 27-09-13, 11:17   #16
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tykkelsen på veggene kan være med på å avgjøre om de er bærende eller ikke. Akkurat det kommer litt an på byggeår da. Vi trenger bilde, forresten.

Og så vil jeg bare tipse om www.roomsketcher.no, det er en helt genial gratis side for planlegging av hus/ombygging etc.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-13, 11:20   #17
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Tykkelsen på veggene kan være med på å avgjøre om de er bærende eller ikke. Akkurat det kommer litt an på byggeår da. Vi trenger bilde, forresten.

Og så vil jeg bare tipse om www.roomsketcher.no, det er en helt genial gratis side for planlegging av hus/ombygging etc.

Syns du ikke tegningen min var fin altså?

Takk for tips

Jeg tror ikke jeg kan ta bilde - det blir jo bare bilde av en vegg. Jeg aner ikke hvor tykk den er, men det kan jeg vel klare å måle på et vis.

Gammel 27-09-13, 11:22   #18
gullet
stille

gullet sin avatar

Standard

Det er viktig å sjekke ut sånt ordentlig.
Et av nabohusene er bygget i en gammel eplehage, dvs ganske nybygget, 15-17 år gammelt.
Etter en stund fant de som bodde der ut at de ville virkelig bruke loftsetasjen og fikk satt inn en mengde takvinduer(sju stykker faktisk).
Så ble huset solgt til en barnefamilie som skulle ta i bruk loftsetasjen. De hentet inn en byggmester som skulle se på jobben og dele inn etasjen i rom, og han fant ut at all bæring på den siden som takvinduene var satt inn, var fjernet(alle bjelker og takstoler var saget over og det var satt inn vinduer der hvor tidligere eier syntes det passet). Sig i taket og lekkasjer hadde startet.
Alle vinduer måtte ut og taket forsterkes. Et kraftig snøfall med fokk kunne knust taket som fyrstikker.

Gammel 27-09-13, 11:24   #19
gullet
stille

gullet sin avatar

Standard

Men har du noen synlige bjelker noe annet sted?

I 1980 var det ganske så nytt og moderne med synlige limtrebjelker.

Gammel 27-09-13, 11:26   #20
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Jeg har en bjelke i stua. Helt øverst i taket (skråtak), den går samme vei som taket. Ellers ingen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:05.