Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan idrettslag kreve 2000 kroner av meg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-13, 12:35   #1
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Kan idrettslag kreve 2000 kroner av meg?

Idrettslaget skal oppdatere idrettshallen! Det trengs virkelig!

Vi fikk Mail om at alle må selge en bestemt vare for 2000 kroner hver. Det er dyr enhetspris på denne varen og man må selge 6 stk hver.

Vi har ingen som er interessert i slike ting så vi må kjøpe dette selv.
Nå får jul er jeg ikke interessert i å bruke 2000 kroner på noe vi ikke trenger.

Kan idrettslaget kreve at jeg selger/betaler dette? Hva skjer om jeg nekter å ta i mot varen? Kan de bare sende meg regning på beløpet?

Jeg stiller alltid på alle dugnader, loddssalg osv.

I mailen stod det at dette var den første dugnaden av flere så det vil si at det kommer flere slike produkter som vi må selge (i praksis kjøpe selv for naboer er ikke interessert i dørsalg der varen koster 200-400 kr)

Hva gjør man?

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-13, 12:35   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan idrettslag kreve 2000 kroner av meg?

Nei, det kan jeg ikke se for meg at de har juridisk rett til å kreve.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-13, 12:39   #3
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, de kan nok ikke kreve det juridisk. På den andre siden er jeg spent på hvem du mener skal gjøre jobben for deg. Og hvis du mener den typen dugnad ikke er ønskelig så lurer jeg på hvor du mener idrettslaget skal hente penger til den nødvendige jobben med oppgradering av idrettshall.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-13, 12:43   #4
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Det er ganske vanlig å gjøre det sånn. Her må vi selge toalettpapir til 250 Kr pakken. Siden omtrent alle er medlem av samme klubb betyr det i praksis at vi sitter igjen med alt selv. Totalt 5 pakker til 1250 Kr.

Gammel 08-11-13, 12:45   #5
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Nei, de kan nok ikke kreve det juridisk. På den andre siden er jeg spent på hvem du mener skal gjøre jobben for deg. Og hvis du mener den typen dugnad ikke er ønskelig så lurer jeg på hvor du mener idrettslaget skal hente penger til den nødvendige jobben med oppgradering av idrettshall.

Så du syns det er helt greit at man blir pålagt å selge/kjøpe varer for 2000,- sånn i ny og ne?
For meg hadde det vært helt uaktuelt. Ikke har jeg noen i min omgangskrets som hadde vært interessert i å kjøpe og jeg hadde aldri hatt 2000,- å "kaste" bort, uansett når på året det er.

Gammel 08-11-13, 13:18   #6
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Så du syns det er helt greit at man blir pålagt å selge/kjøpe varer for 2000,- sånn i ny og ne?
For meg hadde det vært helt uaktuelt. Ikke har jeg noen i min omgangskrets som hadde vært interessert i å kjøpe og jeg hadde aldri hatt 2000,- å "kaste" bort, uansett når på året det er.

Jeg vet at de fleste idrettslag er helt avhengig av dugnadsinnsats for å få det til å gå rundt. Hvis ikke så vil treningsavgiftene øke kraftig. Det er også ekskluderende. Det koster rett og slett å ha mange barn i aktivitet, det skal kjøpes utstyr, vedlikehold, turneringer, deltagelse på cuper, renn etc. Alt dette dekkes ofte av deltageravgiften i en klubb. Så ja, jeg synes vel det er greit å bli pålagt å selv jobbe litt for å få inn disse pengene. Hvis ikke må man selv synes det er greit å betale alt for sitt eget barn.

Når det er sagt så synes jeg ikke salg av sokker høres optimalt ut, og klubben sitter igjen med lite. Jeg blir allikevel irritert over holdningen som kommer fram når ord som "kreve 2000 kr" blir brukt. Med litt ekstra innsats så koster det faktisk ingenting i det hele tatt. Jeg kan love deg at de som sitter i styrene, er trenere og lagledere legger ned veldig mange timer i jobben de gjør for å få klubben til å gå rundt. Om du da bruker en kveld eller to på å få solgt noen sokkepar synes jeg det er dumt å klage.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-13, 12:43   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags vare er det? Kanskje vi kan være kreative og finne ut hvem du kan selge til?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-13, 12:44   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan jo foreslå annen dugnad - det er jo flere måter å tjene penger på. I utgangspunktet så er dette vanlig praksis, ja. Noen selger dopapir, noen selger kaker, noen arrangerer loppemarked eller basar. Men pengene må jo komme fra et sted.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-13, 12:46   #9
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Du kan jo foreslå annen dugnad - det er jo flere måter å tjene penger på. I utgangspunktet så er dette vanlig praksis, ja. Noen selger dopapir, noen selger kaker, noen arrangerer loppemarked eller basar. Men pengene må jo komme fra et sted.

Er det virkelig helt vanlig at man sitter med varer man må selge (eller kjøpe selv) for 2000,-?
Da ser jeg at mine barn ikke har noen sjanse til å bli med i idrettsklubber el.l.

Gammel 08-11-13, 12:53   #10
guttemamma
Superduperaktiv

Standard

Jeg stiller gjerne på varetellinger, kakebaking, dugnad, jeg er trener for et av lagene, loddssalg osv.

Av 2000 kr får klubben 600 kr stod det. Da betaler jeg heller 600 kroner rett til klubben.

På mitt lag er det 4 utenlandske familier/flyktninger som ikke har familie her, vi har liten familie med dårlig råd osv. Det er mange som vil bruke 2000 kroner i desember på helt andre ting enn idrettslaget.

Alle trenger toalettpapir. Dette er snakk om 4 par sokker til over 300 kroner pakken (skal visst være god kvalitet) i størrelse 40-44.

Gammel 08-11-13, 13:32   #11
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av guttemamma, her.

Av 2000 kr får klubben 600 kr stod det. Da betaler jeg heller 600 kroner rett til klubben.

Sånn kjøper vi oss fri fra dorullsalget. Altså betaler klubben det den hadde tjent på at vi selger det. Ikke hver gang altså, men på det nivået datteren min er, skal de selge 8 sekker x 4 ganger i året. Det er mye dopapir det!

Jeg tviler vel også på om de kan sende saken til inkasso hvis du ikke er med, men samtidig så er jeg med dem som lurer på hvordan du ser for deg å ta deres del av den ekstrainnsatsen som nå kreves av alle. (Altså som et tillegg til den andre dugnaden)

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-13, 13:39   #12
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Klubben vår hadde tidligere skraplodd for kr. 1000,- som vi måtte selge. Var innbakt i årskontigenten sånn at vi beholdt pengene fra loddsalget.
Det ble ramaskrik for 2-tre år siden så det ble endret til at alle ble pålagt å betale 1000,- i medlemskontigent hvert eneste år isteden. Like langt, pluss at medlemsavgiften går opp litt for hvert år.
Hittil i år har jeg betalt 8000,- for at eldstemann skal kunne spille fotball. Dyyrt.
Etter nyttår er det 11èr fotball og da øker medlemsavgiften enda mer.

Gammel 08-11-13, 13:55   #13
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Sånn kjøper vi oss fri fra dorullsalget. Altså betaler klubben det den hadde tjent på at vi selger det. Ikke hver gang altså, men på det nivået datteren min er, skal de selge 8 sekker x 4 ganger i året. Det er mye dopapir det!

Klager du over 8sekker 4ganger i året?!
Var nylig å hentet 76 (ja du leste riktig)sekker å kjørte rundt i bygda.

Synes du hvertfall burde prøve selge disse sokkene. Tenk på at alle dem som oganiserer dette, også jobber frivillig for barna våre!

Gammel 08-11-13, 14:05   #14
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg stiller gjerne på varetellinger, kakebaking, dugnad, jeg er trener for et av lagene, loddssalg osv.

På mitt lag er det 4 utenlandske familier/flyktninger som ikke har familie her, vi har liten familie med dårlig råd osv. Det er mange som vil bruke 2000 kroner i desember på helt andre ting enn idrettslaget.

Alle trenger toalettpapir. Dette er snakk om 4 par sokker til over 300 kroner pakken (skal visst være god kvalitet) i størrelse 40-44.

Dette er jeg helt enig i. Grunnen til at man selger ting må jo være for at man skal tjene X kroner. Og da bør det være relativt salgbare ting, hvis ikke blir det jo bare en dyr ekstrautgift for alle på laget. Som da ender opp med 2000 kroner hver i utgift, mens klubben bare får 600.

Gammel 08-11-13, 14:38   #15
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du får bare være glad for at du fikk sokker og ikke boxere. Her måtte 14åringen ut å selge sokker og boxere på dørene. Gikk ikke så bra. Alle fikk levere tilbake det de ikke fikk solgt.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-13, 12:47   #16
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags vare er det? Har dere forsøkt å selge den ved å gå en tur i nabolaget?

Gammel 08-11-13, 12:55   #17
guttemamma
Superduperaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hva slags vare er det? Har dere forsøkt å selge den ved å gå en tur i nabolaget?

Hadde du kjøpt en vare for over 300 kroner dersom noen kom på døra di en kveld? Loddbøker til 5 kr loddet er helt ok, og disse selger vi 2 ganger i året til naboer.

Dette er første dugnaden med salg, neste kommer rett over nyttår og så kommer et par til utover våren (vet ikke hvilken vare)

Gammel 08-11-13, 12:57   #18
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde du kjøpt en vare for over 300 kroner dersom noen kom på døra di en kveld?

Jepp! Har kjøpt doruller til russbuss, idrettslag og you name it. Av folk jeg ikke kjenner, men for å støtte Noe™.

Gammel 08-11-13, 13:00   #19
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Hadde du kjøpt en vare for over 300 kroner dersom noen kom på døra di en kveld? Loddbøker til 5 kr loddet er helt ok, og disse selger vi 2 ganger i året til naboer.

Dette er første dugnaden med salg, neste kommer rett over nyttår og så kommer et par til utover våren (vet ikke hvilken vare)

Har aldri kjøpt på døra, synes synd på barna, men har nesten aldri kontanter hjemme.

Gammel 08-11-13, 13:02   #20
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Og en fortjeneste på 30% er virkelig usselt for dørsalg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.