|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Om småbarn og klærSå denne artikkelen, og ble litt smårystet. Har aldri opplevd lignende selv, og ble faktisk overrasket. I årenes løp har ikke tanken slått meg at de burde grise og leke i dyrere klær. Fornuftige uteklær ja, og varme/praktiske klær. Men bare for å vise dem fram? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Om småbarn og klærFjernt fra min verden. Om jeg hadde slike venner som gjorde at jeg følte meg presset til å kjøpe dyre merkeklær jeg ikke egentlig hadde råd til, så hadde jeg droppet de vennene og klart meg helt fint uten!
![]() |
#3 |
Pauset
![]() Sv: Om småbarn og klær
Ja jeg tenkte også sånn. Da var de så 'snevre' at vi nok ikke kunne ha noe særlig til felles. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
En Som Trener
|
Jeg har venner som bor i hus til mer enn det doble av hva mitt er verdt, de har to biler som til sammen er verdt ca en million mer enn min, de har dyre vaner når det gjelder klær og reiser, men de har også lønn som tilsvarer dette. Jeg ønsker ikke å bytte mitt liv med deres, jeg vil ikke ha deres ekstreme jobbhverdag med lange reiser, sene kvelder og lite samliv, og jeg bryr meg overhodet ikke om jakka kostet 50 kr eller 5000 så lenge den holder ungen varm. Og så lenge de ikke ser ned på oss av den grunn så er vi gode venner og alt er vel. Den dagen jeg ville følt meg underlegen eller de viser seg overlegne så er vennskapet over.
![]() |
#5 |
Er frisk!
|
Signerer. Selv om jeg faktisk jobber like mye i antall timer som dem, slipper jeg reisene.
![]() |
#6 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Om småbarn og klærFor noe tøv! Barn blir ikke lykkelige av dyre klær!
![]() |
#7 |
Pauset
![]() Sv: Om småbarn og klærGjensidig respekt og forståelse er fundamentalt ja. Selv snakker jeg fint lite om klær, hva ting koster og prioriteringer med venner. Det er liksom ikke greia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om småbarn og klærHar aldri følt noe sånn press, men nå er heller ingen i nær omgangskrets opptatt av merkeklær. Det hadde vel heller blitt sett ned på egentlig. Vi kjøper stort sett bare klær fra billigkjedene, med unntak av yttertøy (der går vi ett hakk opp, til f.eks polarn o pyret som jeg er veldig fornøyd med).
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
Vi bor relativt "fint" og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har merket noe merkepress, og barna mine sier det samme. Vi har venner og bekjente som er som oss (blanding av brukt, arvet, H&M og kvalitet i yttertøy og sko), andre som blander dyrt og billig, og noen som bare kjøper "merkeklær". Jeg og mine opplever ikke noe press rundt dette.
![]() |
#10 |
Har bakt søte kaker
|
Jeg og.
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
Eller hvis man, gud forby!, velger vanlig regntøy framfor teknisk skalltøy.
![]() |
#12 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Om småbarn og klærFullstending fjernt fra hvordan vi også har det. Når vi snakker om klær blant venner så går det på funksjon, f.eks. holder skoene tett, hvilken egenskaper har jakken, er dressen slitesterk. Vi betaler gjerne mer for klær som har god funksjon - men altså, ikke kun selve merket. Det går kaldt nedover ryggen på meg når jeg leser utsagn som dette i artikkelen:
Hvordan samfunn lever vi i? Hvorfor trenger man en jakke til 5000,-? Hva ønsker man å oppnå ved å kjøpe dyre klær til barna?
![]() |
![]() |
#13 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Om småbarn og klærJeg kjenner jeg er glad for å ha en vennekrets hvor dette er fjernt for oss alle. Og ja, vi har venner som tjener mer enn hva mannen min og jeg noensinne kan drømme om, og som sitter i villaer vi måtte vinne i lotto for i det heletatt ha råd til å drømme om. Venner som likte seg så godt på Gran Canaria i mai, så de bestilte likegjerne en tur dit i oktober og, ja for i juli skulle de jo til Frankrike som vanlig...
![]() |
#14 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Om småbarn og klærFjernt fra min verden også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Om småbarn og klærJeg tror det kan være et sterkere press på slikt hos unge, kanskje ikke så utdannede foreldre. :fordomsfull:
![]() |
#16 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Om småbarn og klærDen der H&M-kommentaren er jo så fjern at jeg nesten har problemer med å tro på den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Jeg har også vanskelig for å tro dette.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror det kan eksistere overalt, men ofte i mer sofistikerte former. Fokuset blir da på at det bare er visse merker som inneholder visse kvaliteter, og at det er de merkene man gjerne vil at barna skal bli sett i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Det er jeg enig i! Det er ikke helt uvanlig å kamuflere ønsket om å flashe merker/penger bak tekniske egenskaper og passform. Jeg tror kanskje det handler litt om modenhet som forelder også? For egen del har jeg hvertfall blitt betydelig mer avslappet med tanke på både merker og testresultater etter hvert som ungene blir større.
![]() |
#20 |
Drømmer
|
![]() Sv: Om småbarn og klærJakke til 5000, luer til 1500 osv er helt uaktuelt å kjøpe, skal han ha det så får han spare selv.Jeg så en artikkel hvor foreldrene forsvarte merkeklær med at de ikke ville la ungene se helt gal ut, derfor kjøpte de ikke kjedeklær. For kjedebutikker hadde bare klær med store trykk som biler, fly og figurer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|