|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Give me all your ribbetips!Jeg skal lage ribbe for første gang i mitt liv!
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Give me all your ribbetips!
Jepp. Kjøp god ribbe, det er det viktigste, og så har jeg trua på ribbepanne.
|
|
|
#5 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Give me all your ribbetips![Svin] Jeg tar opp ribben fra fryseren den 20. desember og legger den rett i kjøleskapet. Den 22. desember ruter jeg den med en skarp tapetkniv, krydrer godt med salt og pepper, stikker inn masse nellikkspiker, masserer den inn med anis og til slutt pakker den inn med ferskrevet ingefær i tynne skiver - pakker den inn i alu.folie, så inn i kjøleskapet. Kl 14 på julaften koker jeg opp vann så det dekker svoren, dvs ca 1,5 cm med kokende vann i ribbepannen, legger ribba med svorsiden ned, børst bort nellikspiker og ingefær, kan godt ligge i det kokende vannet, det siler jeg til slutt og blir en del av ribbefettet. Dekk ribbepannen godt med alu.folie - viktig at det ikke slipper ut noe damp. Inn i ovnen på 250 grader i 45 min. Etter 45 min tar du ut pannen, siler vannet (spares på) legger i ribberisten og legger ribben på med rettsiden opp. Så inn i ovnen igjen. Senk temperaturen til 200 grader og sett ribben midt i ovnen i 2 timer. 16.45 er den da ferdig. Hvile i 15 minutter før du deler den. Middag serveres kl 17. P.t. har jeg aldri opplevd å ikke få sprø svor med denne fremgangsmåten.
|
|
|
#6 |
|
villende
|
Jeg kan melde om at denne oppskriften førte til perfekt ribbe, med sprø svor over det hele. Jeg brukte tynnribbe, og dampet først på 250 grader i 45 minutter, og stekte så på 190 graderish i 1,5 time. Ribben hvilte mens resten ble varmet opp, bordet ble dekket og alt det andre ble satt på bordet. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Give me all your ribbetips!Første bud:
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Give me all your ribbetips!Abonnerer. Får alltid god ribbe, men tenkte å prøve noen nye varianter her
|
|
|
#9 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Give me all your ribbetips!La ribba hvile lenge før du skjærer. Da får ribba satt seg skikkelig og er lettere å skjære. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Sv: Give me all your ribbetips!Når du langsteker, hvilke grader står ovnen på da?
|
|
|
#11 |
|
Teller ned
Kopiert fra lavkarbo.no |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Fantastisk, denne skal jeg prøve.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Har dampet tidligere, men nå prøvde jeg dette og det ble helt perfekt! Kommer til å gjøre det sånn heretter, takk for oppskrift. Kjøttet ble så saftig, utsiden supersprø og gyldenbrun. |
|
|
|
#14 |
|
Off the map.
|
Sv: Give me all your ribbetips!Jeg så Hellstrøm lagde en ribbe - programmet het Helstrøms jul eller noe sånt, reprise fra et annet år. Det så veldig godt ut. Litt utradisjonelt, men med sprø svor.
|
|
|
#15 |
|
Teller ned
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Mar 2009
Etter nærmere 20 år med ribbe stekt på tradisjonelt vis med snuing osv osv, prøvde jeg dette i år! Det kan varmt anbefales! Jeg hadde en helt vanlig ribbe fra Rema, saltet og pepret den på vanlig måte for 3 dager siden og slengte den i ovnen ved ellevetida i dag. Der sto den i nesten 6 timer, først på ca 140 grader, deretter på 90 og til slutt på 200 grader. Ribba ble nydelig, til og med jeg som normalt sett ikke er glad i ribbe, synes denne var nydelig! Svoren var perfekt sprø uten at jeg gjorde noe ekstra for å få det til. Veldig lettvint og veldig godt! |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Sv: Give me all your ribbetips!Jeg tenkte jeg skulle eksperimentere litt først. så jeg har en liten ribbe (litt under kiloen), kjøpt i mathallen, visstnok fra en glad gris. Det var sideflesk, tror jeg? Eller tynnside eller noe sånt. Valgte det stykket som hadde mest kjøtt.
|
|
|
#20 |
|
Fortynnet
|
Sv: Give me all your ribbetips!Det var en dyr ribbe, ja. |
|
|
|
![]() |