|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2014
![]() |
![]() Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?Er det noen som har noen lure tips tilog få 2 åringen til og spise grønnsaker? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?Jentungen min var sånn da hun var to. Hun ville bare ha farsemat og pasta.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?
Veldig kjent!
![]() |
#4 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?Si fra om du finner det ut.
![]() |
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?Ofte så vil toåringen ha en eller annen grønnsak, og bare det. Og i så fall kan man gjerne definere at for eksempel paprika i skiver er naturlig tilbehør til alle middager. Mine ville lenge bare ha rå grønnsaker og ikke grønnsaker i blanding. Da hadde vi små skåler med gulrotstenger og paprikaskiver (hver for seg) til middagen, samme hva vi serverte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Slik gjør vi det her fortsatt, ene seksåringen min spiser ikke kokte grønnsaker. I stedet for å prøve å tvinge/overtale henne, serverer jeg alltid rå grønnsaker i skåler. Favoritten er minigulrøtter, tykke agurkskiver, paprika og sukkererter. Vi har jo gjerne kokte grønnsaker i tillegg (tvillingbroren elsker kokt gulrot og brokkoli, og storesøster på 8 liker kokt gulrot bedre enn rå), og jeg legger alltid en liten bit kokt grønnsak på fatet hennes, fordi det er praktisk om hun venner seg til det også, men maser ikke med det. Noen ganger prøver hun å smake en liten bit, andre ganger blir det liggende urørt. Men av de rå grønnsakene går det altså store mengder ned på høykant. Såpass at jeg faktisk ofte må nekte henne, fordi hun enkelte ganger blir sittende og spise kun agurk, til magen blir full og hun tror hun er mett, uten at hun har fått i seg noe kjøtt eller fisk. Så er hun sulten igjen etter ei lita stund. Så med henne er det egentlig proteiner som er det største problemet.
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?Oh yes. Alt det Teofelia sa. Vi hadde i mange år til alle måltider sikkert 5-6 ulike grønnsaker (fordi ungene selvsagt likte ulike ting). Stort sett rått. Gulrotstenger, mais, veldig lett kort brokkoli, agurk, småtomater, paprika, salat. Vi hadde et sånt tacky tacoserveringsfat med ulike "avdelinger" til grønnsaker. Og det ble alltid satt på bordet først, og det er fortsatt lov å "maule" grønnsaker før resten av maten kommer på bordet. Verre ting kan skje enn at vi er tom for brokkoli før pastaen blir servert.
![]() |
#8 |
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?Jeg bare fortsetter å legge grønnsaker på tallerkenen hans, selv om jeg vet det sjelden blir spist. For plutselig liker han nemlig ting. Og noen ganger hjelper det at jeg kutter opp litt annerledes eller lar han dyppe i ketchup.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?Femåringen min blånekter å spise noe som helst av grønnsaker. Jeg lurer ham med å ha f.eks most blomkål i karbonadene jeg lager.
![]() |
![]() |
#10 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?16-åringen og 8-åringen spiser ikke grønnsaker her heller, men det hender jeg lurer det i dem ved å stavmiksemose det inn i lasagnen/pizzasausen osv.
![]() |
#11 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?Jeg brukte lenge frossen amerikansk blanding som "pausemat" mens jeg laget middag. En liten skål hver med frosne grønnsaker i små biter som de satt og småspiste på. Det er noe med at det er frossent og at du kan sitte og plukke med fingrene som gjør det mer spennende tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?2-åringen min et kun gulerøtter, 6-åringen et kun erter og sukkererter og brekker seg av gulerøtter og 9-åringen et absolutt alt av grønnsaker. Vi har køyrt samme opplegg på alle tre, men det fungerte tydeligvis berre på eldste....Ingen gode råd frå meg, altså...
![]() |
#14 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?Skåler med rå grønnsaker, gjerne som forrett, når sulten er størst. Og stavmikser. Nesten alt kan has i tomatsauser og supper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
I mål
|
Det er jo ikke sånn at man har mislyktes fordi toåringen bare spiser gulrøtter? Det blir sikkert mer etterhvert. Med så små barn tenker jeg at det høyst sannsynlig vil skje en utvikling så lenge man fortsetter å tilby. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?Jeg kjører løk, paprika, gulrot etc i blender og bruker det som
![]() |
#17 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?Ta tiden til hjelp. Mine spiste alt mulig som ettåringer, ingenting som toåringer, for så å komme seg gradvis fra tre-fireårsalderen. Minsten er altså så vidt i gang igjen. Storebroren på åtte er dreven.
![]() |
![]() |
#18 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Minstejenta mi spiste alt mulig som ettåring, og gradvis mindre og mindre, til hun nå som 6-åring spiser omtrent ingenting. Kunne gladelig levd på en diett som kun bestod av agurk og pasta. Fett og proteiner får hun først og fremst gjennom smør på brødskiva og melk. Pirker i seg litt kjøtt og fisk, men aldri særlig mye. Liker ikke egg. Kokte grønnsaker er farlig, likeens poteter.
![]() |
#19 |
|
Sånn var det her også. For gutten min var det som om han plutselig skjønte at det gikk an å ikke like ting da han begynte på storbarnsavdeling i barnehagen. Jeg har bare oversett det; det eneste jeg krever er at noen grønnsaker skal ligge på fatet hans. Han behøver ikke spise dem om han ikke vil, men de må ligge der. Opplevde mange ganger at han da plutselig glemte at han ikke likte det og spiste likevel. Det overså jeg også. Nå har det løsnet igjen, og han smaker på det meste uten jeg må be ham om det, men det hender han sier han ikke liker. Jeg ble overrasket over de mengdene surkål han spiste i jula.
![]() |
![]() |
#20 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?Det blir i grunnen folk av det meste. Jeg spiste omtrent ingenting til jeg var 25, men mellom der og 33 ble jeg veldig glad i å lage mat og både lager og spiser det meste. Noen bruker mer tid enn andre.
![]() |
![]() |
|
|