Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-14, 23:45   #1
Enits32
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2014
Enits32 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?

Er det noen som har noen lure tips tilog få 2 åringen til og spise grønnsaker?
Er fan av hjemmelaget mat, alt skal helst lages fra bunn av..Sunt og godt ��
MEN toåringen min vil ikke ha grønnsaker, basta!!!! Så tips tas i mot med stort TAKK ��

Enits32 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 00:01   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?

Jentungen min var sånn da hun var to. Hun ville bare ha farsemat og pasta. (pølser, fiskekaker, kjøttdeig). Så fikk hun grønnsakspakke fra grillen hos noen venner da hun var to, og så snudde det. Lenge fikk hun hver dag en liten, nøye og pent innpakket "sølvpakke" (alufolie) med grønnsaker til middag. Interessen for pakken forsvant av seg selv etter hvert, men litt etter litt etter litt så økte hun repertoaret av grønnsaker. Hun er nå ni og spiser helt greit med grønnsaker, og har vett til å spise høflig det hun får servert hos andre. ("Selv om jeg egentlig ikke liker salat, mamma!")

Gammel 06-01-14, 20:29   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jentungen min var sånn da hun var to. Hun ville bare ha farsemat og pasta. (pølser, fiskekaker, kjøttdeig). Så fikk hun grønnsakspakke fra grillen hos noen venner da hun var to, og så snudde det. Lenge fikk hun hver dag en liten, nøye og pent innpakket "sølvpakke" (alufolie) med grønnsaker til middag. Interessen for pakken forsvant av seg selv etter hvert, men litt etter litt etter litt så økte hun repertoaret av grønnsaker. Hun er nå ni og spiser helt greit med grønnsaker, og har vett til å spise høflig det hun får servert hos andre. ("Selv om jeg egentlig ikke liker salat, mamma!")

Veldig kjent!

Gammel 06-01-14, 00:13   #4
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Si fra om du finner det ut. Her har altetende minstemann slutta å spise noe annet enn skiver, pølser, pasta, kokt egg og av og til potetmos. Han er to år og tre måneder. Storebror på 3,5 har så vidt begynt å spise igjen etter å ha vært kliss lik siden han var to - han spiser nå agurk, mais og litt tomatsaus. Av og til.

Gammel 06-01-14, 00:24   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ofte så vil toåringen ha en eller annen grønnsak, og bare det. Og i så fall kan man gjerne definere at for eksempel paprika i skiver er naturlig tilbehør til alle middager. Mine ville lenge bare ha rå grønnsaker og ikke grønnsaker i blanding. Da hadde vi små skåler med gulrotstenger og paprikaskiver (hver for seg) til middagen, samme hva vi serverte.

Det hjalp på interessen å få dele opp grønnsakene selv. Mannen min ga toåringene våre skarp grønnsakskniv og lot dem dele opp gulrøtter til middag, og da ble interessen mye større for å spise dem også.

Tenk alternativt, er mitt råd: ikke tenk på hvordan du skal overtale ungen til å spise grønnsakene dine. Finn ut hvilke grønnsaker ungen vil ha, og server det, samme om det egentlig passer til menyen eller ikke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 08:42   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ofte så vil toåringen ha en eller annen grønnsak, og bare det. Og i så fall kan man gjerne definere at for eksempel paprika i skiver er naturlig tilbehør til alle middager. Mine ville lenge bare ha rå grønnsaker og ikke grønnsaker i blanding. Da hadde vi små skåler med gulrotstenger og paprikaskiver (hver for seg) til middagen, samme hva vi serverte.

Det hjalp på interessen å få dele opp grønnsakene selv. Mannen min ga toåringene våre skarp grønnsakskniv og lot dem dele opp gulrøtter til middag, og da ble interessen mye større for å spise dem også.

Tenk alternativt, er mitt råd: ikke tenk på hvordan du skal overtale ungen til å spise grønnsakene dine. Finn ut hvilke grønnsaker ungen vil ha, og server det, samme om det egentlig passer til menyen eller ikke.

Slik gjør vi det her fortsatt, ene seksåringen min spiser ikke kokte grønnsaker. I stedet for å prøve å tvinge/overtale henne, serverer jeg alltid rå grønnsaker i skåler. Favoritten er minigulrøtter, tykke agurkskiver, paprika og sukkererter. Vi har jo gjerne kokte grønnsaker i tillegg (tvillingbroren elsker kokt gulrot og brokkoli, og storesøster på 8 liker kokt gulrot bedre enn rå), og jeg legger alltid en liten bit kokt grønnsak på fatet hennes, fordi det er praktisk om hun venner seg til det også, men maser ikke med det. Noen ganger prøver hun å smake en liten bit, andre ganger blir det liggende urørt. Men av de rå grønnsakene går det altså store mengder ned på høykant. Såpass at jeg faktisk ofte må nekte henne, fordi hun enkelte ganger blir sittende og spise kun agurk, til magen blir full og hun tror hun er mett, uten at hun har fått i seg noe kjøtt eller fisk. Så er hun sulten igjen etter ei lita stund. Så med henne er det egentlig proteiner som er det største problemet.

Gammel 06-01-14, 00:43   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oh yes. Alt det Teofelia sa. Vi hadde i mange år til alle måltider sikkert 5-6 ulike grønnsaker (fordi ungene selvsagt likte ulike ting). Stort sett rått. Gulrotstenger, mais, veldig lett kort brokkoli, agurk, småtomater, paprika, salat. Vi hadde et sånt tacky tacoserveringsfat med ulike "avdelinger" til grønnsaker. Og det ble alltid satt på bordet først, og det er fortsatt lov å "maule" grønnsaker før resten av maten kommer på bordet. Verre ting kan skje enn at vi er tom for brokkoli før pastaen blir servert.

Gammel 06-01-14, 01:35   #8
Cumulus

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bare fortsetter å legge grønnsaker på tallerkenen hans, selv om jeg vet det sjelden blir spist. For plutselig liker han nemlig ting. Og noen ganger hjelper det at jeg kutter opp litt annerledes eller lar han dyppe i ketchup....

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 06:29   #9
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Femåringen min blånekter å spise noe som helst av grønnsaker. Jeg lurer ham med å ha f.eks most blomkål i karbonadene jeg lager. Ikke en gang starwars-agurk og transformers-mais går ned.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 07:51   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

16-åringen og 8-åringen spiser ikke grønnsaker her heller, men det hender jeg lurer det i dem ved å stavmiksemose det inn i lasagnen/pizzasausen osv.

Gammel 06-01-14, 07:56   #11
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brukte lenge frossen amerikansk blanding som "pausemat" mens jeg laget middag. En liten skål hver med frosne grønnsaker i små biter som de satt og småspiste på. Det er noe med at det er frossent og at du kan sitte og plukke med fingrene som gjør det mer spennende tror jeg.

Ellers har jeg også gode erfaringer med rå oppkuttete grønnsaker som alternativ til kokte og sammenblandete.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 08:24   #12
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rå grønnsaker i skåler, alle tar det de vil ha, de blandes ikke.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 08:31   #13
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

2-åringen min et kun gulerøtter, 6-åringen et kun erter og sukkererter og brekker seg av gulerøtter og 9-åringen et absolutt alt av grønnsaker. Vi har køyrt samme opplegg på alle tre, men det fungerte tydeligvis berre på eldste....Ingen gode råd frå meg, altså...

Gammel 06-01-14, 08:39   #14
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skåler med rå grønnsaker, gjerne som forrett, når sulten er størst. Og stavmikser. Nesten alt kan has i tomatsauser og supper.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 08:39   #15
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

2-åringen min et kun gulerøtter, 6-åringen et kun erter og sukkererter og brekker seg av gulerøtter og 9-åringen et absolutt alt av grønnsaker. Vi har køyrt samme opplegg på alle tre, men det fungerte tydeligvis berre på eldste....Ingen gode råd frå meg, altså...

Det er jo ikke sånn at man har mislyktes fordi toåringen bare spiser gulrøtter? Det blir sikkert mer etterhvert. Med så små barn tenker jeg at det høyst sannsynlig vil skje en utvikling så lenge man fortsetter å tilby.
Da lillesøster var 2, spiste hun nesten bare brokkoli. Nå spiser hun agurk, brokkoli, blomkål, gulrot og asparges. Hun har faktisk fått broren på 8 til å spise gulrot også.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 09:19   #16
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjører løk, paprika, gulrot etc i blender og bruker det som
Smakstilsetning når jeg lager pastasaus. Ellers kan grønnsaker og dip være spennende nok

Gammel 06-01-14, 13:48   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ta tiden til hjelp. Mine spiste alt mulig som ettåringer, ingenting som toåringer, for så å komme seg gradvis fra tre-fireårsalderen. Minsten er altså så vidt i gang igjen. Storebroren på åtte er dreven.

Ellers bruker jeg mye grønnsaker i sauser og supper, som minsten altså ikke vet om.

Gammel 06-01-14, 14:24   #18
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ta tiden til hjelp. Mine spiste alt mulig som ettåringer, ingenting som toåringer, for så å komme seg gradvis fra tre-fireårsalderen. Minsten er altså så vidt i gang igjen. Storebroren på åtte er dreven.

Minstejenta mi spiste alt mulig som ettåring, og gradvis mindre og mindre, til hun nå som 6-åring spiser omtrent ingenting. Kunne gladelig levd på en diett som kun bestod av agurk og pasta. Fett og proteiner får hun først og fremst gjennom smør på brødskiva og melk. Pirker i seg litt kjøtt og fisk, men aldri særlig mye. Liker ikke egg. Kokte grønnsaker er farlig, likeens poteter.

Tvillingbroren har alltid vært glad i all slags mat, i alle fall middagsmat. Han har aldri hatt noen kresen eller småspist periode. Favorittmat er fisk og kokte grønnsaker.

Eldstejenta var omtrent som du beskriver dine barn, og er nå en slik dreven 8-åring som elsker å smake på nye ting.

Gammel 06-01-14, 14:26   #19
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Sånn var det her også. For gutten min var det som om han plutselig skjønte at det gikk an å ikke like ting da han begynte på storbarnsavdeling i barnehagen. Jeg har bare oversett det; det eneste jeg krever er at noen grønnsaker skal ligge på fatet hans. Han behøver ikke spise dem om han ikke vil, men de må ligge der. Opplevde mange ganger at han da plutselig glemte at han ikke likte det og spiste likevel. Det overså jeg også. Nå har det løsnet igjen, og han smaker på det meste uten jeg må be ham om det, men det hender han sier han ikke liker. Jeg ble overrasket over de mengdene surkål han spiste i jula.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 14:26   #20
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir i grunnen folk av det meste. Jeg spiste omtrent ingenting til jeg var 25, men mellom der og 33 ble jeg veldig glad i å lage mat og både lager og spiser det meste. Noen bruker mer tid enn andre.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:17.