|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
villende
|
![]() Kvinner og fremsnakkingJeg følger for tiden interessert med i debatten som går om kvinner og "ukritisk" fremsnakking. Den første artikkelen sto i Aftenposten og handlet om "det nye lederidealet" og er blant annet fulgt opp av en kronikk i Dagens Næringsliv om hurraretorikk blant norske, kvinnelige toppledere. Det hele ble vel sparket i gang av Anita Krohn Traaseths boklansering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Kvinner og fremsnakkingSpark følerne ut og la folk som styres av rasjonalitet styre.
![]() |
#3 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Kvinner og fremsnakkingJeg er så lei av at alt skal handle om kjønn hele tiden. Er ikke dette en sak bare fordi det er kvinner som gjør det? Hadde det vært (er det?) like mye baluba når menn heier hverandre frem? Nei, da er det bare kult.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kvinner og fremsnakking
Nei, jeg tror formen det har antatt har mye å si. Om heiingen hadde vært saklig tror jeg færre hadde reagert, men kommentarer som "fina <3", "verdens beste" osv blir bare staffasje. Det blir omtrent skryt for å vise seg selv, ikke for å faktisk gi kudos for noe bra.
![]() |
#5 |
Sånn passe sane
|
Akkurat den ser jeg. Men jeg har fulgt en del med på Twitter rundt akkurat dette med bokutgivelsen til Krohn Traaseth (for å ta det som et eksempel) og det er ikke denne ordbruken jeg vil si har vært den mest betegnende. Jeg synes det er veldig overdrevet. Og at det ikke hadde vært et tema om det hadde vært menn som hadde skrevet "kult", "tøft" osv., som vel heller ikke er så veldig saklig?
![]() |
#6 |
villende
|
Greia er vel at menn ikke heier hverandre frem på samme måten som det kvinner gjør. Uten at det betyr at de ikke favoriserer en mann de kjenner i en tilsettingsprosess. De bare løfter frem gutta på andre måter enn gjennom å heie på dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]() Sv: Kvinner og fremsnakkingJeg blir alltid så lykkelig over å være i akademia når jeg leser sånt. Jeg føler i hvert fall at jeg har oppnådd alt jeg har oppnådd utelukkende pga. meritter (kombinert med en helt passabel personlighet), og jeg ville vantrives skrekkelig i et system hvor det ikke var sånn. Jeg avskyr kontaktbygging som ikke er basert på faglig nytte (men elsker faglig generøsitet).
![]() |
#8 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Kvinner og fremsnakkingJeg er enig med deg altså, Gaia, og jeg merker at jeg er litt delt. Men jeg ville helst sett at vi alle ble behandlet som individer, uavhengig av kjønn. Og at vi hadde sluppet overskrifter som "kvinnelig prest ansatt i ...", "kvinnelig bussjåfør fratatt førerkortet etter ulykke..". Altså, dette er en avsporing (og er bare med på å forklare min egen oppgitthet, egentlig..), men det hadde jo aldri stått "mannlig prest" eller "mannlig bussjåfør".
![]() |
#9 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinner og fremsnakkingJeg likte godt kommentaren til Eva Grinde i DN. Har fulgt debatten med interesse, og synes Inger Merete Hobbelstad oppsummerer det godt i Raushetens grenser.
![]() |
#10 |
Borte
|
![]() Sv: Kvinner og fremsnakkingJeg likte også kommentaren til Grinde, og har undret meg litt over all applauderingen av særlig Traaseth. Greit å få nettverksperspektivet opp i dagen, og ikke minst et litt mer kritisk blikk på det som foregår. Jeg er ikke overbevist om at den typen profilering i sosiale medier og bruk av nettverk bestående av kvinner egentlig gjør noe særlig godt for kvinnerollen i arbeidslivet, og heller ikke for rollen kvinnelig leder. Jeg kommer nok til å følge denne debatten videre.
![]() |
#11 |
heimføing
|
![]() Sv: Kvinner og fremsnakkingInteressant. Har ikke tid å skrive mer nå, men på lørdag da jeg leste saken i Aftenposten tenkte jeg "jaha, i motsetning til menns lukkede losjer". Det skrev jeg også som kommentar til ei som la ut linken på face. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Kvinner og fremsnakkingGår ikke kritikken mye på måten det framsnakkes på? Jeg mener det sto i en av kommentarene til saken at menn i større grad ga saklig begrunnet ros, mens kvinner brukte uttrykk som nevnt over - fineste, flotte deg osv.
![]() |
#13 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Kvinner og fremsnakkingMen hvorfor er denne typen "profilering" mindre høyverdig enn den måten menn profilerer seg på? For som sagt, jeg synes ikke det er begreper som "fina", "flinka" eller whatever som har vært mest fremtredende på sosiale medier, jeg synes oppmerksomheten rundt denne begrepsbruken er veldig overdrevet.
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Kvinner og fremsnakkingJeg har et par venninner/bekjente som deltar ganske aktivt i denne debatten i media. Det er definitivt en ny og mer åpenlys måte å fremme hverandre på, men jeg tror egentlig at det er vel så greit som den langt mer lukkede "gutteklubben Grei".
![]() |
![]() |
#15 |
Epikur
|
![]() Sv: Kvinner og fremsnakkingEtter å ha vært i IT-bransjen et par år, kjente jeg til Traaseth fra før og var forbauset over at hun skulle ha en så stor stjerne. På sånne derre IT-dame-treff der hun var så var hun jo mer på twitter/instagram/facebook/telefon enn faktisk tilstede i samtalen og omgivelsene.
![]() |
#16 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Kvinner og fremsnakkingHV: nemlig!
![]() |
#17 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Ringskrømt
|
Jeg jobber også i et mannsdominert miljø hvor flere av de kvinnelige ansatte ser på det som problematisk at "det kommer så mange kjerringer inn i yrket, jeg fortrekker å jobbe med menn/det er bedre stemning i mannsdominerte miljø/mindre drama", og jeg blir så uendelig lei meg av den type utsagn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Kvinner og fremsnakkingJeg skjønner hva du mener, HV. Jeg fikk en sånn kommentar en gang på jobb (mannsdominert bedrift/bransje) - "vi er jo kvinner! Vi må stå sammen og hjelpe hverandre!" Jeg merket at jeg ikke klarte å forholde meg til det i det hele tatt, i mitt hode er jeg først og fremst et menneske, ikke kvinne.
![]() |
#20 |
Mother of Dragons
|
Dersom resten av miljøet er sånn at de rått favoriserer menn, så synes jeg at man bør prøve å utjevne forskjellene. Men sånn sett ellers er jeg helt enig med deg.
![]() |
|
|