|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Noen som har tips til Japan?Det er ikke rett rundt hjørnet altså, men jeg er ferdig med studiene om ett år og tenker at vår neste "store" utenlandstur kan være til Japan.
Sist redigert av Tallulah : 18-05-07 kl 19:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
kamerat
|
![]() Sv: Noen som har tips til Japan?Jeg har vært i Japan to ganger. Én gang på ferie og en gang på konferanse i Tokyo. Den første turen vår anbefaler jeg gjerne for noen som reiser med barn også – Tokyo–Takayama–Kyoto. Tokyo må med, selvsagt, supermoderne, absurd, grell og merkelig (jf. Lost in Translation). Gå på fiskemarkedet, få med Senso-ji-tempelet, spis alt som ser gøy ut, bli gal i en pachinko-spillehall, se dere om i Shinjuku og Ginza og Shibuya. Men prøv å få med Kyoto også, for en smak av mye mer av det gamle Japan. Mer naturskjønt er det også – Tokyo er en veldig flat by. Dessuten er Kyoto bare et steinkast fra Osaka (et kvarter med hurtigtoget), hvor de f.eks. har et aldeles fantastisk gigantakvarium og en avsindig restaurantgate hvor de konkurrerer om å ha de største krabbeskulpturene på veggen utenfor. Andre dagsturmål er Nara, som var hovedstad en gang, og som er full av templer og litt plagsomme rådyr, og Himeji, som har en helt fantastisk japansk borg. Takayama er en liten by oppi fjellet midtveis mellom Tokyo og Kyoto – det er en fin togtur opp dit. Det er definitivt et turiststed, men har fin, gammel trebebyggelse og et veldig flott utendørsmuseum, og masse morsomme restauranter med lokale spesialiteter og diverse sakebryggerier med smaksprøver. Det skulle være veldig barnevennlig. (Ikke akkurat sake-smaksprøvene, da.)
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Noen som har tips til Japan?
Jeg vet om "noen" som sikkert kommer til å forlange å dra innom hvis han får høre om det.
Kult! Det er sånn hun bor på i Ringu 0 ikke sant? Bør man bestille på forhånd? Hva søker jeg på? Er det inkludert frokost f.eks? De syns det er kult med barn?
![]() |
#4 |
kamerat
|
![]() Sv: Noen som har tips til Japan?Vi syntes det var lett å ta seg rundt i Japan språkmessig – folk snakker ikke mye engelsk, men all transport er veldig godt merket med latinske bokstaver, og restauranter har ofte plastmodeller av alle rettene.
Jeg er altfor pysete til å ha sett Ringu, men mannen mener å huske at de greiene de bodde i der var et godt hakk mer rustikt enn den gjengse ryokan. Du kan lete etter ryokan på Japanese Inn Group (Tokyo-stedene ligger under Kanto). Det er ganske varierende standard på stedene – de billigste er veldig basic. Anbefaler f.eks. ikke Riverside Takase i Kyoto så veldig.
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Noen som har tips til Japan?Takk for gode tips! Jeg fant Japanse Ryokan Association hvor man bl.a. kan laste ned en kjekk liten brukermanual på "how to enjoy your stay at a ryokan".
Sist redigert av Tallulah : 19-05-07 kl 10:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som har tips til Japan?Heldiggris!
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Noen som har tips til Japan?Takk for mange flotte tips. Hvordan er det å reise rundt sånn språkmessig?
![]() |
#8 |
godtemonster
Japanere snakker for det meste dårlig engelsk, men som Tinetoff sier, er det skiltet godt med romanske bokstaver.
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
Er det OK å ta med barn på slike kamper? De er jo ikke spesielt "voldelige", men kanskje det ikke er greit allikevel?
![]() |
#10 |
godtemonster
Ville ikke nølt med å ta med barn på sumobryting - de feite karene i bleie som står og rugger på hverandre kan neppe påvirke negativt. Tror jeg i hvert fall.
![]() |
#11 |
kamerat
|
![]() Sv: Noen som har tips til Japan?Jeg tror dere kommer til å kose dere fryktelig i Japan.
![]() |
#13 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Noen som har tips til Japan?Så deilig, Glitter, og så lurt å ha så god tid til å glede seg på! Vi var bare i Tokyo og uten barn, og dessuten husker jeg ikke de rare navnene uten boken min.
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
Takktakk. Jeg vet hvertfall om noen butikker du skal tipse meg om.
![]() |
|
|