|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Hvor gammel er denne spisestua?Jeg ELSKER gamle møbler har jeg funnet ut nylig, og denne skjønnheten av en spisestue fikk jeg tak i på finn til en slikk og ingenting. Jeg lurer veldig på hvor gammel den kan være? Selger hadde kjøpt den på loppis og pusset den opp og hun antok at den var fra omkring 1920. Jeg har en følelse at den er ganske mye eldre enn det, for finishen er ganske røff og "hjemmelaget". Bordet har mange "småfeil" om man kan si det sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor gammel er denne spisestua?Jeg hakke peiling, men jeg har et bord i mindre str som har helt lik finnish. Det er hjemmelaget og fra ca 1940. Om det er hjemmelaget så er det jo vanskelig å sette årstall siden folk rundt omkring kanskje hang litt etter trendene om man kan si det sånn. Fin var den jo uansett! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor gammel er denne spisestua?Kan du ta et nærmere bilde av mønsteret øverst på stolene? Det kan nok si en del om når det er i fra. Det har nok vært trefarget; mørklakket eller beiset. Om den er røff kan det være fordi noen har sandblåst eller lutet den på åttitallet.
![]() |
#5 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvor gammel er denne spisestua?
Den har vært mørk (ser det under stolene). Og med røff så mener jeg ikke at treverket er røft, men mer at finishen ikke virker fabrikert. Det ser veldig håndlaget ut (ikke perfekt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor gammel er denne spisestua?Veldig mange møbler ble håndlaget til godt ut på femtitallet. Det var typisk bruksmøbler og bondemøbler. Bena på bordet og stolene er rokokko, men de trenger ikke være fra rokokkoperioden. Det er vel omtrent den mest "kopierte" stilen oppigjennom, som har kommet og gått i bølger.
![]() |
|
|