Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bully

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-15, 12:53   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Bully

http://tv.nrk.no/program/KOID21008813/bully

Jeg så denne hjerteskjærende dokumentaren om mobbing, der et filmteam holdt til på flere skoler i løpet av et år. Hva noen av disse barna må tåle - og hvordan de blir møtt av skoleledelsen... Jeg har ikke ord.

Her er litt om hvordan det har gått med noen av hovedpersonene i filmen i etterkant:

http://ac360.blogs.cnn.com/2013/02/1...ect/?hpt=ac_t4

Gammel 05-01-15, 18:17   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: The bully effect [anbefaling]

Dytter litt på denne, mens den fremdeles ligger på nett.

Gammel 05-01-15, 19:12   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har også sett og den er helt grusomt vondt.

Jeg så forøvrig filmen på et seminar hvor en amerikansk forsker også forklarte hyppigheten og omfanget av mobbing, og hvor mye mer utsatte barn fra fattige og ressurssvake familier er i forhold til at lite eller ingenting blir gjort. Og nettopp det var jo påfallende og kom godt frem i filmen synes jeg.

Gammel 05-01-15, 19:15   #4
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

"The Bully Effect" er vel oppfølgeren. Ligger den også ute? Jeg så "Bully" i julen og den var sterk. Verdt å se.

Gammel 05-01-15, 20:05   #5
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

"The Bully Effect" er vel oppfølgeren. Ligger den også ute? Jeg så "Bully" i julen og den var sterk. Verdt å se.

Du har rett, skrev feil. Hun inspektøren som ender opp med å ta et alvorsord med den mobbede.... uffameg.

Gammel 05-01-15, 20:09   #6
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Du har rett, skrev feil. Hun inspektøren som ender opp med å ta et alvorsord med den mobbede.... uffameg.

Ja, og den "vi kan ikke gjøre noe"-holdningen. Tafatt og trist.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 21:36   #7
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Måtte bare dra opp igjen denne fordi i går ble jeg fortalt av en venn av meg at denne dokumentarfilmen visstnok er helt unik og mye diskutert i dokuverden for tiden. Den har hatt enormt "social impact" og har klart å mobilisere stort rundt tema i USA, inkludert Obama.

Her er info for de som måtte være interesserte:
http://impactguide.org/library/Bully.pdf

Gammel 05-01-15, 19:27   #8
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så den i går kveld, og den var virkelig vond å se. Hun inspektøren som mente ungene oppførte seg som engler på bussen, burde nesten ha mistet jobben.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-15, 21:30   #9
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Vil bare igjen reklamere for denne filmen, som igjen ligger ute på nett.

Gammel 18-08-15, 23:37   #10
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bully

Huff. Fikk akutt lyst til å ta et par turer med skolebussen her for å se hvordan det står til... Så fæle folk kan være mot hverandre, helt utrolig.

Gammel 19-08-15, 06:17   #11
Kahlan

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Så denne i helgen, for en utrolig sterk dokumentar. Burde vært obligatorisk for alle som har med barn å gjøre

Gammel 19-08-15, 07:51   #12
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Uff..
Så bare litt nå, men skjønner jo hva det går i. Tror jeg så endel av denne (eller lignende dokumentar) i vinter, men nå skal jeg få sett hele på nett.

Vi har sluppet greit unna mobbing med eldstemann, han er nå 18 år. Vi hadde derimot ett tilfelle der en far ringte meg og fortalte at min sønn hadde vært med og mobbe hans sønn.

Da var jeg så sint at jeg skalv og min sønn ble vekt for en prat (dette var på kvelden). Denne praten hadde vi med jevne mellomrom (hadde også hatt det tidligere) og jeg opplevde ingen flere tilfeller, fikk derimot gode tilbakemeldinger fra lærere om at han var veldig inkluderende og veldig flink til å ta seg av de som var nye/litt utenfor.

Han har alltid vært en ledertype og veldig trygg/sikker på seg selv, så jeg pratet mye med han om at han kunne ha en viktig rolle i det sosiale spillet i forhold til å inkludere de som trengte det, nettopp fordi han var så trygg og at andre (også de litt mer tøffe gutta) så opp til han. Den gutten han hadde vært med å mobbe, ble senere en av hans beste venner forøvrig.

Jeg er ikke så bekymret for 2-åringen, han er veldig lik storebror på alle måter og veldig sosial, trygg og "med". Litt bekymret for 4-åringen, som er mer utrygg, har lett for å trekke seg unna, må ha kontroll over enhver situajson. Jeg kan se for meg at han kan bli ett lett "bytte" dersom dette fortsetter oppgjennom skoletiden...

Gammel 19-08-15, 10:58   #13
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så også denne, og den var hjerteskjærende. Spesielt ille var det for han på bussen. Det jeg ikke helt skjønte, var det skjult kamera? Eller drev de sånn på med han når de visste de ble filmet? Jeg fatter det bare ikke. Og hvordan de ansvarlige på skolen reagerte på dette, var bare patetisk.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 12:45   #14
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har sett en halvtime til nå og jeg er sjokkert over de voksne. Hvilken verden lever de i egentlig!?!

Gammel 19-08-15, 18:52   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett 3 TRE minutter av filmen nå og jeg måtte sette på pause for jeg brøt sammen i hulkegråt. Klarer ikke å se mer. Men jeg skal. Jeg er alene hjemme uansett. Fy faen, den lille skjønne gutten. Jeg vil bare gå og hente syvåringen min hos faren og bare klemme ham i timesvis! Mobbing er så forferdelig at jeg ikke vet hva jeg skal si ... Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor ikke ALLE foreldre setter seg ned med barna og snakker om mobbing hele tiden fra de er små, det har jeg gjort med mine med det resultat at de skyr mobbing som pesten og reagerer sterkt på det om de hører om det eller ser det. Vi snakker mye om mobbing hjemme. Hvorfor gjør ikke alle foreldre det? Det hadde løst mye!

Gammel 19-08-15, 19:54   #16
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Stort smil

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg har sett 3 TRE minutter av filmen nå og jeg måtte sette på pause for jeg brøt sammen i hulkegråt. Klarer ikke å se mer. Men jeg skal. Jeg er alene hjemme uansett. Fy faen, den lille skjønne gutten. Jeg vil bare gå og hente syvåringen min hos faren og bare klemme ham i timesvis! Mobbing er så forferdelig at jeg ikke vet hva jeg skal si ... Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor ikke ALLE foreldre setter seg ned med barna og snakker om mobbing hele tiden fra de er små, det har jeg gjort med mine med det resultat at de skyr mobbing som pesten og reagerer sterkt på det om de hører om det eller ser det. Vi snakker mye om mobbing hjemme. Hvorfor gjør ikke alle foreldre det? Det hadde løst mye!

Fordi mange, okei endel, foreldre lever i troen på at deres lille gullungen aldri gjør noe galt.

Gammel 19-08-15, 19:57   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sant nok. Har vært borti et par slike foreldre, og har sett klart og tydelig hvor mobbetendensene kommer fra. Tragisk.

Gammel 19-08-15, 22:20   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Altså, hun inspektørdama får jeg lyst å slå ihjel!

Gammel 19-08-15, 22:49   #19
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Altså, hun inspektørdama får jeg lyst å slå ihjel!

Det var min tanke også. Har egentlig ikke ord.

Han politimannen da, som mente at med mindre jenta ble slått fysisk daglig, var det ingenting som forsvarte å ta med seg en pistol på skolebussen. Nei, det er grovt å gjøre noe sånt, men herregud, psykisk mobbing kan være MYE verre enn vold, og dette bør jo sees på som selvforsvar, han satt der og snakket (hørtes ut som han godtet seg omtrent) om at hun kunne få HUNDREVIS av år i fengsel!

Ja så kom han idioten av en politimann etterpå og gjorde meg enda mer hissig. Speechless

Gammel 19-08-15, 22:26   #20
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Men hvis du ikke vil ta han i hånda så er du jo like ille.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:04.