Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Adressebok-hjelp

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-15, 23:48   #1
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Adressebok-hjelp

Jeg har flere hundre epostadresser i et pdf-dokument. Disse skal importeres i en adresseliste. Hvordan går jeg frem?

Gammel 23-02-15, 00:26   #2
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adressebok-hjelp

Hva mener du med "importeres i en adresseliste"? Skal du sende e-post til mange, og hente e-postadressene fra PDF-dokumentet? Hvis så, så forstår jeg muligens ikke helt problemstillingen men det er nå det jeg svarer på i dette innlegget. Hvis jeg har misforstått, trenger jeg bedre forklaring på hva du mener med "adresseliste". Hvilket operativsystem, hvilket program, etc.

Hvilket format er det på e-postadressene i PDF-dokumentet? Ligger de i en tekstbasert liste som du enkelt kan kopiere og lime inn fra? Hvis ikke, så må du kanskje redigere litt på listen over e-postadresser? Hvis du kan lagre PDF-en som for eksempel en Word-fil, så kan det gjøre klipp-og-lim lettere (jeg antar automatisk at du jobber i Windows og har tilgang til Microsoft Word).

I Bcc-feltet (ikke legg flere hundre e-postadresser inn i To-feltet - legg eventuelt inn avsender-adresse i To-feltet) limer du inn e-postadressene. Jeg ser at om jeg gjør dette i Gmail, så vil Gmail håndtere e-postadresser med bare mellomrom mellom, og også om jeg har linjeskift mellom.

Men som sagt - det er mulig jeg slett ikke forstår problemstillingen.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 00:29   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Neida, du er på sporet Lille meg. Det er jeg som er dårlig til å forklare.

Jeg har fått en pdf-fil der det er gjort et utvalg - personer og epostadresser. Disse adressene skal jeg ha inn i et system (kontakter i gmail for eksempel), slik at jeg kan bruke dem senere.

Det er ca 1000 epostadresser/60 sider, men jeg kan dele opp sidevis. Poenget er at jeg helst vil at den skal finne epostadressene og samle dem, slik at jeg slipper å redigere/klippe/lime....

Gammel 23-02-15, 00:39   #4
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Så problemet er at det ikke er en liste med bare e-postadresser? Det er e-postadresser og litt til? Hvis e-postadressene er sortert i tabeller, så kan man enkelt få tak i dem. Eller hvis de er i lister. Hvis de står sammen med andre ting og ikke er delt opp på en måte som gjør det enkelt å separere dem, så blir det verre.

Da høres det ut som en programmeringsjobb, og sånnsett ikke noe for meg. Da må du lete opp @-tegnet og hente alt som er gyldige e-post-tegn før @-tegnet (typisk tegn forskjellig fra mellomrom, Tab, etc.) pluss alt som er gyldige e-post-tegn etter @-tegnet. Lykke til med akkurat DET.

Eller kanskje noen andre har bedre forslag. Jeg syns det var litt vanskelig å forstå hvordan PDF-en var organisert, så det påvirker svaret mitt.

Gammel 23-02-15, 10:53   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klarer du å få klippet dem inn i Excel?
Da er det ikke noe voldsomt hokuspokus å få dem til å være på en linje som kan kopieres inn i e-postprogrammet.

(Og husk at det veldig ofte er en øvre grenser for antall mottakere, sånn at du ikke går på en smell der.)

Gammel 23-02-15, 18:09   #6
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Excel bør kunne gjøre jobben ja.

Vil du ha bare epostadressene som sluttresultat, eller vil du ha f.eks. fornavn + etternavn + epostadresse til kontaktene?

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 20:58   #7
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Det er selvsagt best å jobbe i en eller annen form for regneark, men saken er at enkelte PDF-lesere har mulighet til å eksportere til Word-format.

Har du fått ordnet opp i dette på en smidig måte, Saint, eller er det manuell klipp-og-lim du ender opp med?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:57.