Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Når er du, nesten, garantert å se nordlys i Tromsø

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-15, 18:51   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når er du, nesten, garantert å se nordlys i Tromsø

Mannen og jeg har lyst til to ting: vi vil oppleve skikkelig fyrverkeri av nordlys, og vi har lyst til å reise til Tromsø.

Så - når på året, altså hvilke måneder, er man mer eller mindre garantert å se nordlys i Tromsø?

Og jada - jeg har vært ei helg i Tromsø, i februar et år, og det var varmere der enn i Oslo, snøfritt, og det regna sidelengs, så jeg veit jo at det ikke er noen totalgaranti, men lell...

Gammel 17-04-15, 18:52   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er du, nesten, garantert å se nordlys i Tromsø

Aldri.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-15, 18:53   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hyggeligere svar: oktober–mars, sånn ca.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-15, 18:53   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri... Var det jeg var redd for, ja.

Men sånn størst sjanse i oktober til mars. Noterer meg julebordtur nordover.

Gammel 17-04-15, 19:31   #5
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Kortreist nordlys, tatt fra Ekebergparken i går.

Ellers så var jeg i Tromsø i desember i fjor, og fikk sett (svakt) nordlys og hvaler som var på matauk i Kvalfjorden.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (198,1 KB, 33 visninger)
Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-15, 19:43   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nordlys kommer og går, og sjansen for å ikke se det er mye større enn for å se det, men vinterhalvåret er jo da man har størst mulighet til å se det da. Jeg kan ikke huske å ha opplevd nordlys om sommeren, men mulig det går an. Det vet jeg ikke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-15, 20:24   #7
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nordlys kommer og går, og sjansen for å ikke se det er mye større enn for å se det, men vinterhalvåret er jo da man har størst mulighet til å se det da. Jeg kan ikke huske å ha opplevd nordlys om sommeren, men mulig det går an. Det vet jeg ikke.

Nordlys (dvs mekanismen bak det) er hele året det med litt variasjoner, men om sommeren er det jo lyst døgnet rundt nordpå der det er sterkest siden man er rett under nordlysovalen. Og sørpå er det jo lysere netter og vanskelig å se om det skulle være noe.
Det finnes sørlys også, rundt sydpolen, faktisk!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-15, 19:46   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

I år/sent i fjor har det vært masse fantastisk nordlys her, og da vil jeg tro det var i Tromsø også, men jeg husker jo ikke nøyaktig når.

Gammel 17-04-15, 19:58   #9
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg jobbet på utdanningsmessen i Tromsø for noen år siden. Syntes det var litt merkelig at jeg og hun jeg jobbet sammen med var de eneste som ikke var aisiatiske på hele hotellet. Det viste seg at det var rundt om 60 japanske nordlysturister. Dette var i midten av januar tenker jeg. Nordlyset var helt fantastisk selv for meg som bor så langt nord at jeg til stadighet får oppleve nordlys.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-15, 20:13   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

En britisk venn av meg dro på Nordlystur til Island forrige vinter. Han hadde til og med en spesiell flight inn, som visstnok skulle være en fantastisk opplevelse når de fløy inn mot nordlyset.

Han hadde ei uke møkkavær, og så ikke antydning til nordlys en gang.

Både Ernie og jeg har sett nordlys, men det er sånne fislegreier man opplever her sørpå. Vi vil se skikkelig fyrverkeri av nordlys.

Gammel 17-04-15, 20:28   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for oppklaring, m^2.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-15, 20:32   #12
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sånn som stopper bilen og spretter ut for å se bare jeg ser skimt av lys på himmelen i nordlig retning, jeg synes nordlys er så flott!
Skuffende ofte er det bare lysene fra flyplassen eller et eller annet tettsted reflektert i skyene jeg ser

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-15, 20:38   #13
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan si fra når det starter og dere må kjøpe flybilletter.
Nå får vi jo snart midnattsol her, bare for å nevne det.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 00:08   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Kan si fra når det starter og dere må kjøpe flybilletter.
Nå får vi jo snart midnattsol her, bare for å nevne det.

Mannen er åpen for en ganske så spontan tur ja - "hey, nå er det meldt kaldt og klart vær, når går flyet!?"

Og midnattsola er høyt på lista mi. Min mann er ikke spesielt glad i den, etter å ha tilbrakt alle barndommens sommerferier i Narvik.

Gammel 18-04-15, 00:13   #15
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Mannen er åpen for en ganske så spontan tur ja - "hey, nå er det meldt kaldt og klart vær, når går flyet!?"

Og midnattsola er høyt på lista mi. Min mann er ikke spesielt glad i den, etter å ha tilbrakt alle barndommens sommerferier i Narvik.

Jeg skjønner han godt.

Oppvokst helt sør i Sverige som jeg er var det e sjokk å flytte til Nordland. Jeg var så søvnfortstyrret om sommeren de første 6-7 årene jeg bodde her at det var helt skummelt.

Gammel 17-04-15, 21:01   #16
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Nå er det snart for lyst til å se nordlys, men det var nordlys i gårnatt, se så fint! (bilde hentet fra )

Gammel 17-04-15, 21:10   #17
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Åh! Det er min store drøm også. Vi fikk et lite glimt av nordlys her i februar en gang. Jeg var helt himmelfallen. Sto ute i flere timer og håpte å få flere glimt av det.
Mannen har vært i militæret nordpå, og mente jeg var gal. Det der var bare fislete nordlys.

Nordlys ass!

Gammel 17-04-15, 21:30   #18
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Standard

En fotograf herfra har tatt uendelig mange vakre nordlysbilder.

https://www.facebook.com/tommyeliassenphotography

Gammel 18-04-15, 06:26   #19
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg føler at jeg er den eneste som ikke er så overvettes begeistret for det nordlyset, joda det er jo flott å se på, men jeg går sjelden eller aldri ut for å se på det. Det er jo garantert mange bilder på facebook etter ei nordlysnatt.

Jeg husker da jeg var i tenårene og venneflokken var ute og kjørte tur, og han som kjørte plutselig stoppet. Jeg skjønte ikke hvorfor og spurte, jeg mente jeg hørte noe om blålys, så jeg snudde meg og så bakover, mens alle de andre så opp på himmelen, det var jo nordlyset som var så fint.

Gammel 18-04-15, 07:20   #20
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Familiens nordlysguide sier de garanterer nordlys om man man har tre kvelder. Men da er det med proff "jakt" i mange mils aksjonsradius, så det blir noe annet om man leter på egenhånd, med mindre erfaring og mindre område. Jeg tenker på januar som den beste nordlys-tida, da er det ofte kaldt og klart.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:25.