Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Vasking av kofte

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-15, 22:38   #1
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Vasking av kofte

Mi første kofte er nesten ferdig. Spørsmålet er korleis eg skal (bør) vaske den før eg klipper den opp. For hånd (sei nei) eller i maskin på enten ull eller håndvask. Vil få det gjort i kveld, slik at den er tørr og klar til klipping i morgon.

Gammel 15-08-15, 22:53   #2
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vasking av kofte

Hvorfor skal du vaske den før montering?

Gammel 15-08-15, 22:54   #3
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Slik at den skal trekke seg litt sammen og tove seg pitte litt, før eg klipper den opp.

Gammel 15-08-15, 22:55   #4
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor skal du vaske den? Jeg har aldri vasket ull plagg før montering. Jeg dynker den med fuktige håndklær og damper den med strykejern. Våte håndklær i mellom.

Gammel 15-08-15, 23:19   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du vil da ikke at den skal tove seg opp? Hva slags garn er det?

Gjør som fløyel sier. fukt plagget og legg den mellom håndklær slik at den får den fasongen den skal ha. Jeg bruker ikke å gjøre det før etter montering.

Gammel 15-08-15, 23:21   #6
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Hmmm, alle her seier vasking før klipping.

Gammel 15-08-15, 23:24   #7
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Har aldri (=3 ganger) vasket før klipping?!

Gammel 15-08-15, 23:44   #8
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Nei, det har jeg aldri gjort. Jeg vasker når kofta er ferdig.

Gammel 15-08-15, 23:46   #9
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Hvem er alle? Er du medlem av koftegruppa på FB?
Der er det mange mulige varianter, men å vaske den - det er jeg skeptisk til.

Gammel 15-08-15, 23:50   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du ønsker ikke at den skal tove seg med mindre det er meningen at den skal toves.

Gammel 15-08-15, 23:51   #11
Albertine
Bør lage seg en tittel selv

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Alle? Er det de samme Alle som får lov til ting som ungene mine ikke får?

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-15, 23:58   #12
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Alle= mamma og mi strikkeguru venninne

Men no er klokka blitt for masse. Får sjå på det i morgon.

Gammel 16-08-15, 09:01   #13
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Alle tar feil. Som vanlig.

Gammel 16-08-15, 09:43   #14
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Har strikket utallige kofter og gensere, har aldri vasket før montering. Helt unødvendig.

Gammel 16-08-15, 09:51   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Har strikket utallige kofter og gensere, har aldri vasket før montering. Helt unødvendig.

Samme her. Og en vil jo ikke at plagget skal toves med mindre det er strikket stort og planlagt for toving?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-15, 10:09   #16
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Risikabelt og helt unødvendig. Man har aldri helt kontroll på hvor mye et plagg toves og sannsynligheten er stor for at du ender opp med et ødelagt plagg.

Jeg strikker masse, men vasker aldri før montering. Jeg damper lett med fuktig klede enten før montering eller etterpå. Syr for oppklipp hvis det er superwashgarn (hvilket jeg svært sjelden bruker) og klipper uten sying når jeg strikker av ren ull som ikke er superwashbehandlet. Jeg lufter ullplaggene våre og vasker bare når det er helt nødvendig. Jeg har en 20 år gammel Fanakofte strikket i Finull. Den har vært vasket to ganger. Ene gang når en av mine unger spydde på den som baby, andre gang nå nylig når en kattunge tisset på den. Jeg vasker i maskin, men jeg har god maskin med godt ullprogram som jeg vet er mer skånsom en håndvask.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-15, 10:10   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man skal klippe opp uten å sy vil man vel gjerne at fibrene skal tove seg litt sammen slik at det ikke rakner opp. Det er ikke snakk om full toving som av tøfler og blånisseluer. Jeg har hørt flere vaske før klipping av denne grunn, men det er nok mye vane, smak og behag. Jeg hadde ikke giddet, og heller bare sprayet på litt vann og strøket under et håndkle om jeg følte den kunne rakne.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-15, 10:41   #18
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Man trenger ikke på noen måte tove fibrene før klipping uten å sy heller. De har mer enn godt nok hold i seg selv uten noe ekstra filting. Jeg gjør ingen forberedelser, bare klipper. Men det må da altså være garn som ikke er behandlet og heller ikke glatt (som feks alpakka).

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-15, 11:48   #19
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Eg klipte den. Blææ. No må eg prøve å få sydd på knappestolpane på og så er den faktisk ferdig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:04.