|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Gir barna julegaver?Gir barna deres egen julegaver? Her har vi alltid praktisert at barna må lage noe til de som gir dem gaver. Det blir da farmor og farfar, mormor og bestefar, morfar, mine 2 søstre, 2 svogere og 1 svigerinne. Det blir 8 gaver. I år streiker de. (De er 7 og 8 år). Jeg står sterkt på at de ikke bare kan få gaver, men også må gi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir barna julegaver?Yngste lager på skolen, som regel er det jeg som får dem. Eldste har laget litt i år på skolen, men på 5. trinn lages det ikke mye lenger.
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Gir barna julegaver?Vi har ingen tvang på julegaver, og Poden lager dessuten veldig lite. (Kanskje det er en sammenheng.
![]() |
#4 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Gir barna julegaver?Nei. De gir til hverandre (de to som er så store at det er noe poeng), og ellers er de med på de gavene vi kjøper til voksne rundt oss. Vi som er foreldre får jo gaver som de har laget på skole og barnehage, men jeg har ikke noe krav til at de må produsere egne gaver til besteforeldre, oldeforeldre og gamle tanter.
![]() |
#5 |
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir barna julegaver?Skillpadda: jeg synes ikke lista er for høy. De har pelid å gi hjemmelaget marspian, pepperkaker, pyntede fyrstikkesker, trolldeigfigurer, dorullnisser, perlekjeder osv. I år har jeg sagt det holder med en tegning, men det er så vidt de orker det engang... jeg synes man må yte litt selv og ikke bare motta... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Gir barna julegaver?Ingen tvang her heller, men de har ofte gjort det. I år har de i stedet kjøpt noen småting til den tanten som ikke har barn (vi voksne kjøper bare til barna, men vi andre er enige om at det blir urettferdig for henne).
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Gir barna julegaver?Han pleier å lage til farmoren og farfaren (som er de eneste besteforeldrene han har), men at han skulle lage noe til tanter og onkler og oldeforeldre er en fjern tanke for meg.
![]() |
![]() |
#10 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Gir barna julegaver?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Gir barna julegaver?De gir gaver, men det er det jeg som fikser.
![]() |
![]() |
#12 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Gir barna julegaver?Nei, og her er ikke besteforeldrene veldig begeistret for sånne hjemmelagede gaver.
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Gir barna julegaver?Besteforeldrene her får kalender med bilder. Ikke akkurat hjemmelaget, men noe med barna i alle fall.
![]() |
#15 |
By the Sea
|
![]() Sv: Gir barna julegaver?Barna lager noe på skolen som gis bort til familie, men det er ikke noe de må. De gir bildekalender av seg selv til besteforeldre og nå som de har blitt eldre, kan de også få litt penger og handle selv til nærmeste slekten.
![]() |
#16 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Gir barna julegaver?
![]() |
#17 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Gir barna julegaver?Jeg oppmuntrer dem til å lage julegaver til besteforeldre, men ellers ikke.
![]() |
#18 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Gir barna julegaver?Jeg lager gaver sammen med dem til besteforeldrene. Vel, det henger i en tynn tråd i år, vi får se, svigermor har bare kommet med et ønske til jul og det er hjemmelagde tennbriketter, som hun har fått et år eller to før fra ungene, så vi burde få det til, tiden hr bare ikke strukket til enda, med syke barn store deler av desember og en mor helt uten futt, men vi får se hva vi får til disse siste dagene.
![]() |
#19 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Gir barna julegaver?Dessuten, når sluttet det å være nok med takknemlighet og et høflig "takk for gaven"? Barna er med på gavene vi gir. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Gir barna julegaver?Barna er med på gavene vi gir. Vi snakker om ha vi skal kjøpe eller hva jeg har funnet på. Jeg vil at de skal vite hva de er med å gi så de føler det er fra dem også. Når de takkes for gaver skal de vite hva andre takker dem for.
![]() |
|
|