|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Tidsklemma
|
![]() Høyt strømforbrukVi har vel alltid hatt et strømforbruk som har vært litt over snittet. Rundt 33' kwh i året.
![]() |
#2 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Høyt strømforbrukDet ser ut som det kom et stort hopp i forbruk fra 2009 til 2010, og så har det bare økt mer og mer siden det. Hva skjedde da?
![]() |
#3 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Høyt strømforbrukVi bodde ikke i huset i hele 2009, flyttet inn i juli.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Høyt strømforbrukSer du skriver at dere har fått testet måleren, men har dere fått måleren seriekoblet med en annen måler, at to målere måler samtidig over tid? Dette skal være mulig å gjøre via nettselskapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Høyt strømforbruk
Nei, det har vi ikke gjort. Så det går jo an å sjekke ut.
![]() |
#8 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Høyt strømforbruk
Hvor får man kjøpt dette?
![]() |
#9 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Høyt strømforbrukNei, ungene dusjer lite. Ingen endring i dusjemønsteret de to siste årene. Som sagt, det var verre da minstemann badet 3-5 dager i uken.
![]() |
#10 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Høyt strømforbrukVi har kjøpt en dings til noen hundrelapper, tror det var på Clas ohlsson, som leser av hovedmåleren. Da ser vi både hva vi bruker der og da (står display på kjøkkenet), og vi kan hente ut statistikk. Funker strålende.
![]() |
#12 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Høyt strømforbrukOm den vannbåren gulvvarmen går på direkte strøm, så bruker den veldig mye strøm. Har dere endret noe på innetemperaturen? Da kan bare et par grader utgjøre ganske mye i strøm. Og har dere brukt bilen noe mer? Ville også holdt litt kontroll på hvor mange km dere kjører i måneden på bilen når den lager hjemme. Men vannbåren gulvvarme ville mannen som er elektriker her tippe er det store sluket deres + elbilen. Har dere på gulvvarmen både sommer og vinter, eller står den bare på deler av året? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Sep 2010
![]() |
![]() Sv: Høyt strømforbrukEr villaventen såkalt balansert ventilasjon? Er den sjekket/vedlikeholdt, eller innstilt riktig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Høyt strømforbrukHeller mot det at dere må kjører den vannbårne varmen på strøm ja. Vi har også vannbåren varme som kjøres på en luft-vann varmepumpe. I perioder hvor pumpa har stått, så har vi merket et godt hopp i strømforbruk.
![]() |
#15 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Høyt strømforbrukDen første vinteren vi bodde i huset vårt kjørte vi den vannbårne gulvvarmen kun på strøm. Da hadde vi et helt ekstremt strømforbruk. Det gikk heldigvis en del ned da vi installerte luft-vann varmepumpe, så jeg ville nok kanskje startet der? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Erfaren
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Høyt strømforbrukHvor mye vann bruker dere i året? Sett opp en tilsvarende årlig statistikk for å se om det indikerer mye varmt vann. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Høyt strømforbrukVillaventen kan være en faktor. Vi har ikke hatt service på den, kun skiftet filter.
![]() |
#18 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Høyt strømforbrukKan det lønne seg å skru ned på gulvvarme feks i 2. Etasje og bruke en vifteovn istedenfor? Vil den bruke mindre strøm?
![]() |
#19 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Høyt strømforbrukVifteovner bruker mindre kWh per kw varme enn vannbåren varme fyrt på strøm.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Høyt strømforbrukDa vi tre bodde i Rogaland, nytt hus på 120 kvadratmeter, fra 2006, hadde vi vannbåren gulvvarme. Kan ikke huske at vi hadde så mye høyere strømregninger enn nå. Gulvvarmen der var fjernvarme, via Lyse. Billig første året, så satte de opp prisen. Vi hadde ikke annen varme enn den.
![]() |
|
|