|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Rockesøster
|
![]() Kampen mot matsvinnJeg føler at vi er i et skikkelig miljøfokus på FP om dagen, så da benytter jeg anledningen til å ta opp temaet matsvinn.
![]() |
#2 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kampen mot matsvinnVi er ikke SÅ flinke, men fryser ned alt av tacokjøtt, filetkjøtt, pølser og grønnsaker, og bruker det til pizza, lasagne osv.
![]() |
#4 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Kampen mot matsvinnFor oss fungerer det ofte best å kjøpe akkurat mengde kjøtt og fisk, og heller fylle på med mer tilbehør. Vi har ofte gode intensjoner om å bruke ting til lunch, lage resteomelett eller fryse ned, men litt for ofte blir det kastet til slutt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Kampen mot matsvinn
Dette fungerer også best hos oss. Så får det heller være at enkelte sutrer over for lite kjøtt innimellom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Kampen mot matsvinnVi er blitt flinke til å lage akkurat nok middag slik at vi sjelden har rester. Skulle vi ha det spises det til lunsj dagen etter eller fryses ned. Vi har god oversikt i kjøleskapet og passer på at mat ikke blir gammel. Vi lager ukemeny og ukeshandler, da unngår man en del unødvendige kjøp og det er samtidig enkelt planlegge slik at om man bare bruker halvparten av en ingrediens den ene dagen sørger man for at den andre halvparten blir brukt en annen dag framfor å bli glemt i kjøleskapet. Med ujevne mellomrom sjekker vi fryseren slik at vi bruker opp rester og mat før det går ut på dato.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Samme her. Jeg virkelig hater å lage mat til bare meg selv, så det er utrolig digg å bare kunne ta noe fra fryseren. Har jeg ikke mat i fryseren, spiser jeg ikke...
![]() |
![]() |
#9 |
can-jur
|
Jepp. Og med fire unger i matpakke alder kan det bli en del. Men hønene spiser alt.
![]() |
![]() |
#10 |
Rockesøster
|
Jeg kjenner at jeg burde hatt noen høner. Både for å bli kvitt matavfall, men også for å høste egg.
![]() |
#11 |
can-jur
|
Vi har gris om sommeren også. Og de får mye grønnsaksskrell, melkes fall fra fjøset og epleskrotter osv. Vinn vinn det og.
![]() |
![]() |
#12 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Kampen mot matsvinnJeg baker kaker og muffins av gamle bananer, steker gammelt brød/boller/formater etc i stekepanna for å piffe det opp, planlegger resteretter og oppdrar ungene. Mannen er litt i opposisjon til det hele... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kampen mot matsvinnGjør en del av det samme som deg nextlife, om en ikke like flink.
![]() |
#14 |
Rockesøster
|
Restemathylle var et godt tips, jeg har et passe kaos i kjøleskapet og bør absolutt bli bedre på system.
![]() |
#15 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Kampen mot matsvinnJeg synes det er vanskelig ned 4 barn i alder 9-11 som spiser så variert!
![]() |
#16 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Kampen mot matsvinnJeg fryser ned alt av middagsrester og spiser det når jeg er alene. Kaster nesten ikke mat.
![]() |
#17 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Kampen mot matsvinnRestemat tar jeg som regel med på jobb og spiser til lønsj der. Problemet vårt er frukt og grønnsaker, det kaster vi for mye av. Vi har egen kompostbinge og alt blir brukt til jord som vi bruker på diverse matplanter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Kampen mot matsvinnVi planlegger og ukeshandler, mannen spiser middagsrester til lunsj/middag v kveldsvakt, vi lager heller litt for lite enn litt for mye mat også komposterer vi alt matavfall. Etter at vi begynte med det ser vi at vi slett ikke kaster så mye som fryktet. Tilsammen ca 0,5 liter mat i uka kanskje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Det er veldig lite. Betyr det at dere ikke spiser bananer og appelsiner og annet med skall eller at dere bruker det til noe annet enn kompostering? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kampen mot matsvinnVi har også noen høns som spiser det meste av matavfallet, og som forsyner både oss og mine foreldre med egg som takk |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|