|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
By the Sea
|
![]() Snart valp i hus - tusen spørsmålVi skal snart få en Bichon havanais-valp, og jeg lurer på alt og ingenting. Jeg føler meg som i snart-mamma-perioden igjen.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Snart valp i hus - tusen spørsmålFor meg er sele noe du bruker når hunden får trekke og bånd noe du bruker når den går pent. Om man lærer hunden å gå pent når det er bånd så tror jeg ikke det er så skadelig. Men går hunde og trekker så er nok ikke det så greit for nakken osv. Om du vil så kan jeg se om jeg har noen små seler som du kan kjøpe av meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
By the Sea
|
![]() Sv: Snart valp i hus - tusen spørsmål
Eldstemann ønsker veldig å ha hunden på rommet om natten (kan hende han angrer seg!), og vi har lest at det er lurt å la valpen sove på soverommet så den ikke er alene. Det er ikke noe poeng for oss at den skal sove en spesiell plass og at det ikke må være soverommet. Jeg tenker også at om han blir vant til å sove i stoffburet, så vil han kanskje sove i det flere steder, at det ikke nødvendigvis må være en fast plass i huset for alltid?
![]() |
#4 |
|
Det der må man jo bare følge det som man føler er riktig for familien. Det er bare greit å tenke på alle aspekter. Å sove i stoffburet både her og der går helt sikkert helt bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
By the Sea
|
![]() Sv: Snart valp i hus - tusen spørsmålDet er litt overveldende å være på teoriplanet - det er sikkert så mye som blir bare selvfølgeligheter etterhvert. Vi har ganske mye respekt for det vi har blitt fortalt om at det man venner valpen til å gjøre er det vanskelig å avvenne, så da føler vi at vi må være forberedt på alt mulig fra dag én.
![]() |
#6 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Siden dere ikke er allergiske i utganspunktet og havanaise er en allergivennlig hunderase, tror jeg det går veldig fint i forhold til helsemessige årsaker. Vi hadde Bichon frisé da jeg var ungdom og hun sov i alles senger, broren min var allergisk mot en del andre hunderaser, men det var ikke noe problem å ha henne i sengen. Skjønner at dere skal ha den i sin egen soveplass, men å ha den på rommet tror jeg går helt fint! Faktisk veldig koselig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Snart valp i hus - tusen spørsmålJeg syns puppia selen er bra til de små hundene. HAr selv en bichon og jeg lærte at små hunder ikke skal ha halsbånd fordi de er for svake i nakkemuskulaturen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Snart valp i hus - tusen spørsmålVår bag er som denne, men bilde er litt forvridd her: |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
...we have cookies
|
![]() Sv: Snart valp i hus - tusen spørsmålTil bilturer: Velg noe som er mer kollisjonssikkert enn et stoffbur. Det skal både tåle at hunden blir slengt inni buret og ikke minst at andre ting blir slengt på buret. (I mitt hode er stoffbur mer som et bur praktisk å ta med til utstillinger/besøk, overhodet ikke noe jeg frakter det kjæreste jeg har i.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
By the Sea
|
Vi skal på valpekurs, det er helt sikkert.
![]() |
#11 |
...we have cookies
|
Min(e) er alltid i bur bak i bilen. Når jeg ikke hadde den muligheten jeg har nå for bur bak i bilen, så satt hunden i sånt plastbur i baksetet, festet etter beste evne med et bilbelte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Fartsfantom
|
Hunden må i hvert fall sikres på en eller annen måte i bilen, det er påbudt også. Et påbud som kom noen år tilbake. En slik kasse høres greit ut sålenge kassen sitter fast også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
By the Sea
|
Vi har endt opp med å bruke et stoffbur (som han også sover i), festet til sikkerhetssele i baksetet.
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Snart valp i hus - tusen spørsmålJa, enig, Bobbelur. I bilen børm an så langt som mulig bruke noe i metall (eller plast). Vi synder noe på korte byturer og har ham i bag mellom setene bak der bagen står stabilt og fast. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Snart valp i hus - tusen spørsmålVår sover i buret sitt ved siden av sengen min, det har hun gjort siden hun var valp. Og hvis du fester stoffburet i selen, har jeg lært at det er sikrere for hunden enn plast/metallbur.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Snart valp i hus - tusen spørsmålJeg passet foreldrene men sin havanais for noen uker siden, en herlig hund -men hun knurret faktisk når jeg prøvde å pelle av snøklumpene på labbene. Så lurt å venne den til å bli gredd der, tror det er litt vanlig at de er redd for labbene. Husker den vi hadde da jeg bodde hjemme også var litt redd for de. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
By the Sea
|
Ja, oppdretteren lærte oss at det er viktig å ta den litt på labbene med jevne mellomrom helt fra starten av så den blir vant til det. Hun har gjort det ned alle valpene fra fødselen av. Vi er veldig heldig med oppdretter. Hun er veldig flink og erfaren og serviceminded. Jeg lan spørre henne om alt jeg lurer på, men hun har en haug med vakpekjøpere nå så jeg prøver å begrense meg litt og spørre andre hundefolk også!
![]() |
#19 |
By the Sea
|
![]() Sv: Snart valp i hus - tusen spørsmålVi har to katter fra før. De er vant til katteluke, men nå har de vært uten i noen uker pga av oppussing. Vi skal sette inn en ny - men vil en voksen havanais kunne klare å komme seg ut gjennom en katteluke?
![]() |
#20 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Snart valp i hus - tusen spørsmålJa helt garantert, en hund kan åle seg igjennom helt utrolige små hull. Det finnes katteluke som bare åpnes på id chip eller greie på halsebåndet, men vet ikke om det bare er på tur inn i huset og ikke ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|