|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Klar
|
![]() En slags spinnoff: Husker du det du har lest, hørt og sett?Jeg ser i mange av de andre trådene her at så mange husker veldig detaljert om bøker og filmer de har lest og sett for lenge siden. Er det vanlig? Og ikke bare huske om man liker en bok eller ikke, men å klare å plassere den på en gitt plass på topp 10-lista, feks, eller å kunne gjengi handlingen og følelsene i boka etter måneder og år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En slags spinnoff: Husker du det du har lest, hørt og sett?Det gjelder ikke alle bøker og filmer hos meg, bare enkelte, som har gjort et ekstra sterkt inntrykk av en eller annen grunn. Og selvsagt hvis det er noe jeg har lest/sett flere ganger.
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: En slags spinnoff: Husker du det du har lest, hørt og sett?Jeg har det mer kjedelig sånn, hvis jeg følger med husker jeg ca alt jeg leser og ser av film. Ned på replikknivå. Men det er ikke alt jeg følger så hardt med på.
![]() |
#4 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: En slags spinnoff: Husker du det du har lest, hørt og sett?Nei, jeg husker svært få titler på filmer og bøker, og svært få forfattere. Jeg kan se en halv film før jeg registrerer at jeg har sett den før og lese flere kapitler av en bok før jeg innser at jeg har lest den tidligere. I bokserier, der det går noen år mellom utgivelsene, husker jeg ikke hva som skjedde i forrige bok og må google for å friske opp hukommelsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: En slags spinnoff: Husker du det du har lest, hørt og sett?Før husket jeg alt, og jeg kan fremdeles alle sangtekster jeg hørte mer enn noen få ganger fra oppveksten. Jeg opplever fortsatt at jeg husker langt mer enn omgivelsene, selv om jeg selv synes jeg glemmer det meste.
![]() |
#8 |
kamerat
|
![]() Sv: En slags spinnoff: Husker du det du har lest, hørt og sett?Jeg husker generelt godt, men jeg husker jo ting som har gjort inntrykk på meg mye bedre enn andre ting. Og jo mer jeg har snakket om boka/filmen/serien med noen andre, jo bedre sitter det over tid. Jeg er ikke av dem som husker mange detaljer og ordrette sitater, men jeg husker som regel temaer, følelser og relasjoner mellom personer veldig godt. Jeg kan fint greie å glemme plottwisten i en bok jeg ellers har mange minner fra, noe som på mange måter er en fordel, siden jeg liker å lese yndlingsbøker om igjen.
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: En slags spinnoff: Husker du det du har lest, hørt og sett?Jeg hadde tidligere fotografisk hukommelse, så på barneskolen ble jeg stadig vekk beskyldt for å ha jukset på prøver siden jeg "skrev av boka".
![]() |
![]() |
#10 |
Leser
|
![]() Sv: En slags spinnoff: Husker du det du har lest, hørt og sett?Mja, det er vanskelig å bedømme sin egen hukommelse. Man vet jo kun om det man husker og ikke det man har glemt ...
![]() |
#11 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: En slags spinnoff: Husker du det du har lest, hørt og sett?Jeg husker mye. Da vi hadde klassetreff og ikke hadde vært sammen på 20 år husket jeg detaljer om de andre som de nesten ikke husket selv en gang da jeg minnet dem på det. Det har jeg opplevd i mange andre settinger også at jeg rett og slett husker mer enn andre. Jeg kunne ringt barndomsvenninnens foreldre uten å slå opp nummeret deres hvis de bor på samme sted. Jeg husker bursdagen til ikke bare barndomsvenner, men til søsknene og foreldrene deres også. Totalt ubrukelig informasjon egentlig annet enn som partytriks.
![]() |
#12 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: En slags spinnoff: Husker du det du har lest, hørt og sett?
![]() |
#13 |
Klar
|
Det kan nok fort være noe av årsaken, ja. Og for min del har jeg ikke overskudd til å lese "dype" bøker som krever noe av meg, de må være fengende og noenlunde lettlest. Likevel, jeg har lest og sett mange av bøkene som har vært ramset opp i de andre trådene tidligere, men jeg husker fortsatt mest følelsen jeg satt igjen med, ikke innholdet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: En slags spinnoff: Husker du det du har lest, hørt og sett?Jeg har ganske dårlig hukommelse på slike ting. Også syns jeg det er veldig vanskelig å rangere ting. Så jeg kan ikke plukke ut "boka/filmen/kunstverket/teaterstykket som har betydd mest for meg", fordi det er umulig oppgave. Jeg har selvsagt eksempler fra alle de som har festet seg, som jeg har likt eller mislikt så sterkt at det i allefall har virket inn på meg, men jeg kan ikke rangere det. Fordi de har virket inn på meg på ulike vis, og hva jeg har trengt der og da har variert. På sett og vis er Dirty Dancing min yndlingsfilm, men det er ikke den beste filmen jeg har sett. Jeg husker boka Den hemmelige hagen og Anne-bøkene som noe som virkelig satte seg i meg som barn, men jeg har glemt mye av handlingen nå.
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: En slags spinnoff: Husker du det du har lest, hørt og sett?Nei, jeg finner stadig bøker på Kindlen min som jeg åpner og tror jeg ikke har lest, og så hopper den til siste side. Så må jeg bla litt, for å finne ut hva i alle dager dette var for en bok, og noen ganger husker jeg den, andre ganger nesten ikke i det hele tatt.
![]() |
#16 |
Semiaktiv
![]() Sv: En slags spinnoff: Husker du det du har lest, hørt og sett?Jeg har dessverre ganske dårlig hukommelse når det gjelder folk og ansikt. Eldstejenta hadde ei venninne på besøk en dag, som påstod at de hadde vært på samme barselgruppe (eller rettere sagt jeg og mor hennes) da de var babyer, for det hadde mor hennes fortalt. Hun hadde til og med vært hjemme hos meg, der vi bodde før. Det sa jeg umulig kunne stemme, for det kunne jeg ikke huske. Det er ikke så lenge siden jeg hilste på mor hennes for første gang, og jeg kunne sverge på at jeg aldri har sett henne før. Men siden jenta virket så sikker lette jeg opp noen bilder jeg hadde fra barseltreff jeg hadde hatt hjemme, og jammen fant jeg ikke et bilde av at mora hennes som satt på gulvet hjemme hos meg, med babyen på et teppe, og i tillegg et nærbilde av jenta selv.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 08-03-18 kl 09:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: En slags spinnoff: Husker du det du har lest, hørt og sett?Jeg er helt elendig på å huske detaljer og navn. Det er faktisk et problem som språklærer i videregående skole. Det nytter ikke hvor mange ganger jeg har jobbet med en tekst, for hvert år må jeg gå grundig gjennom den for å huske detaljer og navn på personene.
![]() |
#18 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: En slags spinnoff: Husker du det du har lest, hørt og sett?Nei, jeg husker ikke godt. Jeg må forstå ting, klarer ikke å huske. (Det er et problem som lærer at jeg ikke husker navna på elevene før etter lang tid.)
![]() |
#19 |
Semiaktiv
Det eneste jeg husker fra den filmen er vel slutten.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 08-03-18 kl 15:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: En slags spinnoff: Husker du det du har lest, hørt og sett?Jeg husker en del bøker, men ikke krim. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|