|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor kjøper du ribbe?Gutta her vokser jo til og siden vi er en skikkelig guttefamilie med etterhvert store trauste mannfolk så går det endel mat når vi er samlet.
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvor kjøper du ribbe?Vi bestiller ribben fra lokal slakter. Vi beregner ca 500 g pr person, og da er det passe med rester igjen til julefrokost/lunsj. Jeg lager medisterkaker til, men ikke pølse. Noen år har vi også hatt en vennefest med ribbe, og da har vi kjøpt butikkpakket ribbe/frossen ribbe. Jeg må ærlig talt si jeg ikke merker kjempestor forskjell på smak/kvalitet. Men før julaften passer det meg veldig godt å ikke hente ribben før den skal krydres. Det tar mye kjøleskapsplass å oppbevare/tine mange kilo ribbe.
![]() |
![]() |
#3 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvor kjøper du ribbe?Vismannen den selv.
![]() |
![]() |
#4 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvor kjøper du ribbe?
Ca 110 kr kg om man skal ha den fersk. Sånn ferdigkrydret småribber i matbutikken koster ca 70 kr kg. Men de er alltid små.
![]() |
![]() |
#5 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Hvor kjøper du ribbe?Jeg kjøper i alle fall ikke en diger ribbe.på Meny. De gir meg buklist, det gidder jeg ikke betale masse penger for. Jeg har bestilt derfra noen ganger fordi vi skal ha 6-7 kg ribbe. Den har noen ganger vært så tynn at det ikke er plass til hele i langpanna. De selger med masse av de delene som ikke har ribbein og da blir ribba tynnere og må bli større for å veie det samme. Jeg kjøper like så godt to ribber på ca 3,5 kg. De får plass sammen i langpanna så vi får stekt alt på en gang. Jeg tror jeg satser på vakumpakket fra Gilde i år.
![]() |
#6 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Hvor kjøper du ribbe?I år blir det fra sjømannskirken i Miami, veldig spent på kvaliteten... Både på svineribben og pinnekjøttet.
![]() |
#7 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Hvor kjøper du ribbe?Jeg leste at det i teorien bør holde med 350 g pr pers, og at man som regel beregner 500 for at det skal være nok (og gjerne litt rester).
![]() |
#8 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvor kjøper du ribbe?Siden krisejulen da det var utsolgt over alt, kjøper jeg ribbe i god tid. Og siden den da må fryses, og jeg tenker at de som har industrifrysere gjør en bedre innfrysing enn jeg klarer selv, så kjøper jeg ferdig dypfryst.
![]() |
#9 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hvor kjøper du ribbe?Vi kjøpte fryst ribbe på Obs i går. Jeg liker å ha ting klart i god tid og synes uansett ikke det er forskjell på fersk og fryst ribbe. Kjøpte nesten 4 kg og vi blir 9 stykker til jul. Jeg ønsker i hovedsak ikke så mye rester da jeg ikke synes kald ribbe er noe særlig. Vi langtidssteker ribben (lite minus at vi da må dra oss ut av senga kl 9 på julaften) og det smaker fortreffelig.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvor kjøper du ribbe?I motsetning til Myria synes jeg ribbe er aller best kald, som pålegg. Har en passe stor en i fryseren som skal stekes i helgen og brukes som pålegg nå i advent. Den er kjøpt på Color Line. Regner med jeg må kjøpe mer og steke senere. Ribbe er mitt favorittpålegg til jul.
![]() |
#11 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hvor kjøper du ribbe?Vi kjøper Gilde ribbe på Mega, i fersvaren får vi et stykke som passer oss. Vi får den vakumpakket og legger den fryseren for sikkerhets skyld. 400 gr pp holder lenge, det er bare mannen som spiser den kald.
![]() |
#12 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvor kjøper du ribbe?
Bare svarer litt på denne jeg.
![]() |
![]() |
#13 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hvor kjøper du ribbe?Takk Floksa.
![]() |
|
|