|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Spinnoff - sydentur med surt barnJfr. Forrige tråd om at jeg er i Syden alene i 2 uker med 2 barn, lurer jeg på følgende : |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnJeg har inntrykk av at mine er veldig i mindretall, hvertfall. Vi har vært på charterferie en gang, ellers har vi holdt oss til Skandinavia. I år skal de en tur på hytta med sin far.
![]() |
#3 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnDet stemmer nok at mange reiser med enn før. Selv har jeg aldri vært i "syden". Mine barndomsferier var et par turer til Sverige, ellers var vi litt her og der i Norge.
Nå også med avatar ![]() Sist redigert av polarjenta : 05-07-19 kl 19:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnVåre barn har blitt veldig bortskjemt når det gjelder reising i alle fall. Yngste (16) har vært 11 ganger i Spania, 2 ganger i USA, 4 ganger i England, 2 ganger i Danmark og en gang i Ungarn, Sverige, Polen og Italia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Borte
|
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnAlle reiser mye mer nå enn da vi var barn. Det er jo i mediene hele tiden, så det er ikke stort å lure på. Jeg teller ikke akkurat, men ungene har selvsagt vært på mange flere ferier og utenlandsturer enn jeg på samme alder.
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnVi har reist veldig mye, og min eldste har blitt fryktelig blassert på ferievalg. I år er vi på Kreta. Hun synes forsåvidt at reisemålet er greit, men at 4 uker er lenge og særlig når 2 av dem er med ganske så strenge/sære besteforeldre. (Hun klarer ikke helt å se at alternativet hadde vært å være hjemme uten venner fordi alle er bortreist, og at det også kanskje hadde vært ganske kjedelig hjemme. Men, men ... om noen dager reiser besteforeldrene og om en uke kommer ei venninne hit til oss. Da blir det nok veldig bra.)
![]() |
![]() |
#7 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnDa vi var barn var vi på camping, typ på sørlandet eller i Danmark. Lånt hustelt (med sånn soverom inni |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnVåre to yngste har reist aller mest og er også mest lei. I år spurte de pent om vi kunne være nesten bare hjemme. Det er overraskende deilig, hittil, både for store og små. Vi skal «bare» på en ukes bilferie til Sverige og Danmark. I fjor reiste vi i flere uker på interrail, i forfjor tilbrakte vi hele skoleferien i Canada og USA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnNøyaktig det der kan barna mine si, Charlie.
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnDet er vel ikke noe å lure på? Dagens (norske) barn reiser mye mer enn foreldrene deres gjorde. Da jeg var 18 hadde jeg vært i England og Norden, og det var vel omtrent det, tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Unik
|
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnVar aldri til utlandet med foreldra mine. Det var ferietur til slekta på Østlandet. Hadde det som base og reiste mykje rundt omkring.
![]() |
#13 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnSelvsagt, vi er endel av statistikken. Men sure barn på tur har vi ikke hatt ennå. Vi er ikke mer bemidlet enn at vi setter pris på det vi får. En tidligere sjef syntes tenåringen var vel reisevant, som trakk på skuldrene når foreldrene annonserte Canada i høstferien, så de brukte ikke billettene til Canada, men tok ungdommen med til familie på Vestlandet isteden. Og til stor glede. Da hadde de vært i Japan, Hawaii, New York og litt til på kort tid.
![]() |
#14 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnVåre barn har reist en del. Men så er de også veldig lite sure på ferie. Jeg vokste opp med hovedsaklig kjipe hytteferier, på hytte uten strøm og innlagt vann og med utedo. Og hvor hovedmålet med oppholdet var å få gjort forefallende arbeid på tomten. Jeg synes det er helt greit at mine barn har sluppet det. Ellers måtte vel jeg også vært med igjen.
Sist redigert av Niobe : 05-07-19 kl 19:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnNå er det fem år siden vi hadde råd til å dra på en skikkelig sommerferie, som i år blir Italia. Før det dro vi hvert år til ett eller annet sydenland. De var bortskjemte på turer, men men arbeidsløs mann i nesten tre år og påfølgende økonomisk vakuum så er de ikke så bortskjemte lenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnVi dro lite på ferie som barn. Vi var fire søsken og hadde ikke så god råd. Dessuten vokst opp på gård og sommeren var ikke tidspunkt å ta fri. Generelt hadde jo pappa nesten aldri fri. Vi spilte i korps og var med på turene der. Har vært til Gøteborg, wasa og Tromsø på korpstur. Jeg og min bestevenninne dro faktisk til tunisia sammen med våre mødre da vi var små. Det var seriøst eksotisk på den tiden. Våre barn har reist en del. Aldri på chartertur,men italia, spania og Storbritannia har vært reisemål flere ganger. Jeg hadde dessuten sommerjobb fra jeg var tolv og forbinder ikke sommer med fri fra min ungdom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnJeg har aldri tatt med unga utenlands. Vi er på samme ferie og sted (nordpå)som jeg var på hver sommer opp til 18 år.
![]() |
![]() |
#18 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnVåre to yngste har alltid vært veldig blide og glade på reiser. Eldste var ikke fan av varmen, så der var det en del sutring. Det løste seg da han fikk ha med seg en kompis eller at vi reiste sammen med familier med barn på hans alder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnJa, klart det er noe helt annet nå. Jeg var på en sydentur i min oppvekst med foreldre som absolutt tilhørte middelklassen. Jeg var vel 11-12 år den gangen vi reiste. Jeg husker ennå hvor misunnelig jeg var på ei i klassen som hadde vært i Spania, det var skikkelig eksotisk. Mens når jeg har vært i skolen nå og vi har f.eks. snakket om maneter i en naturfagstime, så kommer de med innspill om at de så maneter når de var i Australia, Thailand osv.... Dette er nokså unge barneskoleelever der mange har vært på mange kontinenter, det var ingen jeg kjente når jeg var på den alderen som hadde det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Spinnoff - sydentur med surt barnForøvrig har gutta stort sett vært ok å ha med seg på tur. De trives godt i hverandres selskap, og har gjort det hele veien. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|