|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Middag til 4 - hvor mye lager dere?Jeg trenger en liten realitetsorientering. Jeg har en mann og en 15-åring som er veldig glad i kjøtt i alle former, og en jente som er mer glad i fisk og karb. Selv er jeg egentlig mest glad i grønt.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?Jeg har jo kun tenåringsdatter (14) som er ferdig utvokst og sønn på 11 og meg selv å lage middag til. For oss holder det med en pakke karbonadedeig til taco. Da har vi rester. Har vi laks spiser alle et stykke hver. Supplerer med poteter, ris, pasta og grønnsaker.
![]() |
#3 |
intro
|
![]() Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?Mine barn er jo litt yngre (11 og 13), og vi er en småspist familie. Hvis jeg lager pastasaus av 400 gram kjøttdeig, har vi faktisk middag i to dager - restelasagne med hvit saus og salat ved siden av på dag 2. En pakke med 400 gram kyllingfilet holder til en wok-middag, og 4 laksefileter er en middag, kanskje med noe rester. Taco av 400 gram kjøttdeig gir kjøttrester.
![]() |
![]() |
#4 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?Ja, til 3 holder det jo til oss også, men ikke til 4. Kiden har mat på skolen, ellers hadde det jo vært veldig enkelt. Og det har holdt til 4 helt til nå. Det er åpenbart noe som skjer med metabolismen til gutter i puberteten.
![]() |
#5 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?Vi er 4 med to tenåringer der den ene spiser mye, og den andre foreløpig er mer normal i porsjonene. Jeg selv spiser ikke kjøtt eller fisk, sånn at hvis jeg lager hamburgere av en pakke karbonade deig så sper jeg den ut med finhakket løk, knuste erter, linser eller kikerter. Jeg lager da av 2 pakker, slik at restene kan brukes til lunsj eller til kveldsmat eller før trening om det er tidlig på ettermiddagen. Anslår at de 3 spiser 2-3 hamburgere hver til middag.
![]() |
#6 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?Se der, ja.
![]() |
#7 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?Interessant nok. Dersom vi spiser vanlig laksefilet holder det med en til hver. Men dersom jeg lager kaker av dem (skjærer i små biter og blander med vårløk, krydder og litt maizena, så trenger vi to. Så det får alle til å spise mer fisk. Rart nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Kleintje I + II
![]() Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?I går kveld etter kamp ble det spist 3 pitabrød, en baguette, en porsjon med yoghurt naturell med frokostblanding. Drukket 2 glass med appelsinjuice og 3 glass med vann.
![]() |
#9 |
Kleintje I + II
![]() Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?Men vi snakker om en tenåring som bygger muskler pga mye trening, han har alltid vært skrape uten et g fett på kroppen, men den storspisingen begynte vel i 15 års alderen. Den yngre broren spiser mye mindre.
![]() |
#10 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?Vi er 3, to voksne og en 16 åring (jente). For oss holder det med en pakke karbonadedeig, en stor burger hver, en laksefilet hver etc. Vi har som regel rester når vi bruker en pakke karbonadedeig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?Altså - de mengdene du nevner her spiser Herremannen og jeg. Han trener ekstremt tungt og trenger mye protein, da, og vi har normalt litt rester som han spiser til kvelds. Men når Frøkna er hjemme, må vi ha to pk. karbonadedeig, seks laksefileter osv. Hun trener også mye.
![]() |
#12 |
intro
|
![]() Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?Tenåringsgutter er nok litt en egen rase, ja. 13-åringen hos oss spiser nok omtrent som meg til middag - som ei litt småspist dame. Hun kan spise mer til kvelds. (Det har nok også litt sammenheng med at vi alle fire trener etter middag, så da blir ikke det måltidet så altfor stort, med tanke på hold /sting og sånt.)
![]() |
![]() |
#13 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?Fram til sønn, 20, flytta nå i høst, har vi stort sett trengt ca 1 kg kjøtt/fisk/kylling til middag. Vi var da tre voksne, to 14-åringer, en 5-åring. Nå som vi bare er 5, klarer vi oss med to pakker karbonadedeig. Ca 800 gram av annet kjøtt/fisk. Her spiser som regel tenåringene + far to hamburgere hver hvis vi har det. Kjøttkaker, karbonader, fiskekaker osv går det sikkert 3 til hver tenåring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?Gutter i puberteten har enorm forbrenning, og jeg syns de bør ha nok proteiner, fett og karbohydrater til å faktisk utvikle seg som de skal. De forbrenner mye mer enn et utvokst menneske. Hiawata spiser tilnærmet «normalt» nå, men i vokseperioden spiste han mer enn høvdingen. Hans favoritt var brødskiver da, ikke middag.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?Vi er tilbake til en kjøttdeig etter mellombror flyttet.
![]() |
![]() |
#16 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?Vi er fire personer, med barn på 10 og 13.
![]() |
#19 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?
![]() |
#20 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?
![]() |
|
|