|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Lær meg alt om turkjøkkenOK, vi skal spandere på et turkjøkken, tenker jeg. Vi går endel søndagsturer i marka allerede, og jeg ser at det blir mer og mer behov for det nå. Sommeren skal vi ha hjemme også.
Ja, også vil jeg helst slippe å kjøpe det på XXL. Vi trenger på ingen måte det dyreste og mest fancy.
![]() |
#2 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lær meg alt om turkjøkkenEr ikke et godt gammeldags stormkjøkken på gas både billig og greit til formålet?
![]() |
#3 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Lær meg alt om turkjøkkenJeg har et billig stormkjøkken av ukjent merke som fungerer greit nok. Men det er ikke spesielt solid, og stekepannen er temmelig ubrukelig, så jeg vil anbefale et stormkjøkken fra Trangia. Jeg kjøpte et brukt på Finn i gave til en kamerat, og det er mye bedre enn mitt. Lett og solid, og stekepannen virker. Ellers så bruker jeg rødsprit, og synes det fungerer veldig bra, og i tillegg er det veldig lettvint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Lær meg alt om turkjøkken
Aner ikke? Og hva vil det si? Jeg vet ikke merker, jeg vet ikke forskjell, det finnes jo liksom ikke bare ett stormkjøkken på gass å velge i.
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
Hva er fordelen med gass vs. sprit og omvendt? Jeg kan virkelig INGENTING.
![]() |
#6 |
finner ut av mye
|
Det vet jeg ærlig talt ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
Hm. Ble ikke så veldig mye klokere.
![]() |
#8 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Gass er veldig enkelt, praktisk og effektivt i plussgrader, men funker dårlig i mange minus. Du får brennere som kan brukes på både gass og parafin (der sistnevnte krever forvarming av dyse med sprit, for å omdanne parafinen fra flytende til gass, også pumpe opp trykket med en liten innebygget pumpe). Parafin brukes når det er for kaldt til at gass funker skikkelig. Spritbrennere funker i alle temperaturer, men er litt mindre effektivt, og har større sølefare. Skal den brukes først og fremst i plussgrader ville jeg gått for gass.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 30-03-20 kl 00:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Lær meg alt om turkjøkkenhttps://www.outnorth.no/trangia/trangia-stormkjokken |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Lær meg alt om turkjøkkenFordel med gas, det har større effekt, sånn at koketiden går ned, og en gassbeholdere har lengre brennetid enn 1 påfylling med rødsprit. Jeg er ikke så veldig glad i å tenne på flytende petroleums produkter, det er både ekslosjonsfare og flammene kan bli veldig høye.
![]() |
#13 |
Semiaktiv
Ja, føyde til litt mer i innlegget. Du setter på en ekstra toppdings i stedet for koppen, så kan den brukes til alle slags panner. Og man får kjøpt en kaffepresse som passer i koppen
![]() |
#15 |
Semiaktiv
![]() Sv: Lær meg alt om turkjøkkenDe andre jeg har er omtrent like dyre tror jeg.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 30-03-20 kl 00:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Tøff
|
![]() Sv: Lær meg alt om turkjøkkenTrangia med gassbrenner er effektivt såfremt du ikke skal ut i mange minusgrader, det er kompakt når alt er pakket sammen, det er lett, både å bære og bruke, og du finner muligens noe brukt på finn?
![]() |
#17 |
Tøff
|
![]() Sv: Lær meg alt om turkjøkkenFor øvrig har Trangia en multifuel brenner, så da kan du jo velge det om du tror dere skal på tur i minusgrader. En annen fordel med Trangia er at den er stødig, skal den velte så må du nesten gå inn for det.
![]() |
#19 |
I mål
|
![]() Sv: Lær meg alt om turkjøkkenVi har en Trangia med gassinnsats. Den er 16 år gammel og like god. Jeg anbefaler det. Fint å slippe å dra på rødsprit. Vi bruker den til helt enkle ting. Pølser, egg, bacon, pannekaker. Vi har også brukt den oppvarming av mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Tøff
|
![]() Sv: Lær meg alt om turkjøkkenhttps://www.outnorth.no/trangia/25-4...rner#Onecolour
![]() |
|
|