Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva kan jeg bruke en halv flaske tørr hvitvin til?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-07, 17:14   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva kan jeg bruke en halv flaske tørr hvitvin til?

Annet enn å drikke den ... Den var ikke særlig god som drikkevin, men jeg kan kanskje bruke den som ingrediens i noe?

Tips?

Gammel 02-08-07, 17:19   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan jeg bruke en halv flaske tørr hvitvin til?

Blåskjell eller fiskesuppe.

Ellers kan du lage marinade og saus med hvitvin.

Gammel 02-08-07, 17:21   #3
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fiskesuppe var en god idé! Er det noen som har oppskrift på en lat variant der jeg kan bruke fiskefileter?

Gammel 02-08-07, 17:25   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det smaker også godt med hvitvin i risotto. Kjøp arborioris og lag risotto med buljong og hvitvin.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 17:25   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med denne: http://www.artoftaste.no/servlet/reg...&item=10395896

Gammel 02-08-07, 18:35   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Risotto var mitt tips også! Det beste jeg vet!!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 19:00   #7
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Saus, supper eller marinader er godt med en skvett vin.
Bare nevner at det går an å fryse vinen i isbitposer - så har du det klart når du trenger det. Hvis du ikke bruker alt på en gang, altså.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 19:30   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Takk for mange gode tips! Her blir det risotto i kveld og fiskesuppe i morgen.

Gammel 02-08-07, 19:41   #9
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

risotto med fisk
Surr hvitløk og masse purreløk i en blanding av smeltet smør og hvitvin. Ha i grøtris (eller annen ris som Nenne foreslår) og la den også surre litt. Hell deretter på vann/buljong/hvitvin litt etappevis.
La det koke inn, ha på litt mer, la det koke inn osv.
Når risen er nesten ferdig, har du oppi fiskebiter som du rører godt inn i risen. Ha gjerne også oppi en boks erter (ikke vannet).
Ha oppi litt mer vann/buljong/vin, ha på lokk og la det stå litt på lavere varme til fisken har fått trukket nok.
Smak så til med salt (som du sannsynligvis ikke trenger), pepper og revet parmesanost. Namnam!
Serveres gjerne med hvitløksbaguetter til.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 19:43   #10
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, risotto er godt. Pestorisotto er en kjempegod variant.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 19:52   #11
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Jeg trenger mer hvitvin!

Claire: oppskrift?

Gammel 02-08-07, 20:02   #12
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Claire: oppskrift?

Jeg har bare fått den servert på restaurant. I Praha, av alle steder.

Men kanskje det bare er å tilsette pesto i grunnoppskriften på risotto? Helst hjemmelaget pesto, vil jeg tro.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 20:04   #13
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Eller du kan fryse den i isposer, så tar du noen biter når du trenger litt til matlaging.Da trenger du ikke bruke alt på en gang.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 20:04   #14
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Takk, takk!

Det kan se ut som om det blir mye risotto her framover ...

Gammel 02-08-07, 19:54   #15
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

GRUNNOPPSKRIFT PÅ RISOTTO

Etter jamie Oliver.

6 porsjoner

Ca 1 l kraft (hønsekraft, fiskekraft eller grønnsakskraft alt ettersom hva du har til tilbehør).
1 ss olivenolje
3 charlottløk eller 2 løk, finhakket
1/2 stilkselleri, finhakket
Maldon-salt og pepper
2 hvitløksbåter, finhakket
400 g risottoris (Arborio) I nøden kan grøtris brukes.
1 dl tørr vermut eller tørr hvitvin (eplejuice går også)
75 g smør
100 g parmesan[/b]

) varm kraften. Den skal koke. Varm olivenoljen i en annen kjele. Ha i stangselleri og løk og surr de. Ikke la det bli brunt. Etter ca 3 min har du oppi hvitløken. Surr i 2 min til. Ha i risen og skru opp varmen! Ikke gå fra kjelen nå! Rør hele tiden, det skal ikke bli brunt!! Når risen er blank og har sugt opp smak fra grønnsakene har du over vermuten/vinen. Rør hele tiden.

2) Når vinen har trukket helt inn og du har senket temperaturen heller du en og en øse med kraft over. Rør mellom hver øse, vesken skal trekke helt inn mellom hver øse! Dette tar ca 15 minutter. Salte og pepre forsiktig mellom hver øse. Ikke ha for sterk varme for da blir risen rå inni og kokt utenpå. Når det er tomt for kraft kan du smake på risen. Den skal være myk, men gi litt tyggemotstand (al dente).

3)Ta kjelen av varmen og tilsett smør og nyrevet permesan Rør forsiktig.

For to pesoner pleier vi å halvere oppskriften.
Risottoen kan serves som egen rett eller med forskjellig tilbehør.
Vår favoritt er med stekt kyllingfilet i biter og salat laget av

tomater
fersk mozzarellaost, i terninger
ruccolasalat
Extravirgin olivenolje
balsamico eddik
salt
pepper
litt sukker.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 22:43   #16
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Jeg lagde denne i kveld. Kan anbefales!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:07.