|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Peppy!
|
![]() Hjemmehjelptjenester - når har man krav på det?Jeg er ikke særlig bevandret hva gjelder rettigheter, trygdeytelser og denslags. Jeg tenkte derfor å høre om noen her inne har kjennskap til det jeg lurer på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hjemmehjelptjenester - når har man krav på det?Veldig lite dessverre. Den gode gamle "husmorvikaren" er jo borte vekk. Barnevernstjenesten kan av og til være behjelpelig, men i det store og hele er man veldig avhengig av hjelp fra omgivelsene. Og dersom man ikke har familie eller venner fordi man feks er nytilflyttet... ja da har man et problem. Men barnevernet kan som sagt fikse noe av og til.
![]() |
![]() |
#3 |
Peppy!
|
![]() Sv: Hjemmehjelptjenester - når har man krav på det?Takk for svar, Miss Norway! Det var jo som jeg trodde, egentlig. Du kjenner vel ikke til om det finnes slike tjenester man kan kjøpe? Jeg tenker da ikke på vaskehjelp, men matlaging og generelle husarbeidsting? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hjemmehjelptjenester - når har man krav på det?Mannen kan få en stønad for hjelp han må gi til ektefelle ifht personlige ting som å kle på seg, dusje seg, lage mat ol. Men ingenting utover det er jeg redd. Hvis det skal gies hjelp ifht barna kan barnevernet kobles inn, men stort sett er de ikke så villige til å tre til med mindre ungene tar skade av ståa.
![]() |
#6 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hjemmehjelptjenester - når har man krav på det?
Dersom man trenger hjelpetiltak på grunn av foreldrenes behov for avlastning (ikke barnet i seg selv), så er ikke barnevernet riktig instans. Da er det sosialtjenesten evt. annen kommunal instans.
![]() |
#7 |
Live and let live
|
Ja, nettopp.
![]() |
#8 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hjemmehjelptjenester - når har man krav på det?Hvis mor trenger det kan personlig assistent være en løsning (hvis ikke mannen kan/vil/ er ønsket som hjelper)?
![]() |
#10 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjemmehjelptjenester - når har man krav på det?Ellers så kan man jo ansette mother's help, som er det samme som en aupair bare at de kan jobbe lengre dager og kan ta større del av husarbeidet osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Peppy!
|
Mannen er såklart ønsket som hjelper, men det blir i overkant mye for ham å ta absolutt alt. Det gjelder jo om å ikke ødelegge ekteskapet også ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hjemmehjelptjenester - når har man krav på det?Jeg kjenner heller ikke særlig til trygdeordningene. Men det var vel slike oppgaver husmorvikarer kunne settes inn på før i tiden, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Peppy!
|
Hm ... Leie ut kjelleren til student kunne jo gå an. Men det var det der med å ha fremmede i hus da. Skal tenke litt på den. Au pair må kanskje også bo her da? Det kunne dog vært til god hjelp. Har du peiling på hva det koster å ha au pair? Det er ikke mange timene vi trenger, middag hver dag, klesvask og husvask er det eneste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Hjemmehjelptjenester - når har man krav på det?Jeg har ingen erfaring med au pair selv, kjenner ordningen mest fra lunsjborddiskusjoner med kollegaer som har hatt utallige au pairer. Tror det koster rundt 3000 i mnd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hjemmehjelptjenester - når har man krav på det?Den gamle husmorvikaren er ikke borte, de har bare gjemt den godt. Man kan fremdeles søke om husmorvikar via et eller annet organ, muligens det var sosialkontoret. Det er derimot ikke særlig lett å få til, spesielt om man har en funksjonsfrisk og pass til barnet. Jeg tviler på at et halvt år i senga kvalifiserer.
![]() |
#16 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hjemmehjelptjenester - når har man krav på det?Sitron: sosionomen på avdelingen vår sjekket nylig, og fant ut at ordningen ikke eksisterte lenger. Men som sagt, kommunale tilbud varierer jo.
![]() |
![]() |
#17 |
Absolut ateist
|
Nei, det eksisterer som sagt ikke slik det gjorde i gode gamle dager. Men i Bergen har de hvertfall et slikt tilbud fremdeles.
![]() |
#19 |
Ekvilist
|
Homestart? Det har de i kommunen her, fikk selv tilbud om dette etter fødselen pga bekkenløsning. Det gjelder i hovedsak ganske nybakte foreldre tror jeg.
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Hjemmehjelptjenester - når har man krav på det?Homestart har jeg også hørt mye godt om. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|