|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
intro
|
![]() Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmelSå var det den tida på året igjen.
![]() |
![]() |
#2 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmelJeg bruker å la det tørke til dagen etter. Men hvis det haster legger jeg dem på kjøkkenpapir ut over ovnsskuffa, og tørker med hårføner.
![]() |
#3 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
intro
|
![]() Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmelVi pleier å tørke i ukesvis, vi!
![]() |
![]() |
#5 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmelTørker maks til dagen etter. Synes det blir vanskelig å kna deigen sammen om de er for tørre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Semiaktiv
Ja, mandelmel har jeg sett flere steder, den jeg brukte kjøpte jeg i vanlig matbutikk tror jeg. Ble i alle fall ikke bra, og har ikke blitt brukt igjen. Smaken ble ikke akkurat ille, den bare ble ikke. Det smakte mest melis, ellers ingenting. Og konsistensen ble heller ikke riktig. Kanskje det er mindre fett i mandelmelet enn i malte mandler?
![]() |
#7 |
flisespikker
|
![]() Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmelJeg lar dem bare tørke til de er tørre etter å ha blitt skåldet. Vanligvis ligger de til dagen etter, men det er mest en logistikkting (at vi skålder om kvelden og så lager marsipanen dagen etter). Trodde ikke de trengte å tørkes, bare å ikke være fuktige?
![]() |
#8 |
koko
|
![]() Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmelDet er det fettreduserte mandelmelet som er ubrukelig. (Sikkert brukelig til noe, men jeg har ikke fantasi til å tenke ut hva. Kaker man vil gi til gjester som man ønsker bli kvitt kanskje?)
![]() |
#9 |
Semiaktiv
Ja, mandler skal skåldes sent om kvelden foran TV.
![]() |
#10 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmelDet er viktig at mandlene kvernes for å holde på fettet. Så det er produksjonsmetoden til ferdig mandelmel som nok gjør at det ikke er vellykket.
![]() |
#11 |
Semiaktiv
Nei, det er et supplement
![]() |
#12 |
intro
|
Det er helt og fullstendig korrekt.
![]() |
![]() |
#14 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmelMarsipan er en av de få obligatoriske sakene vi lager til jul. Kunne ikke falle meg inn å bruke mandelmel, det er jo nettopp det at marsipanen blir grov som gjør den så utrolig mye bedre enn kjøpemarsipan! Tørker alltid de skåldede mandlene på brett med tørkepapir i flere dager. Opplevde det første året vi bodde sammen at marsipanen gjæret før jul og mistenkte at det skyldtes at mandlene ikke var helt tørre da vi laget marsipanen.
![]() |
#15 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmelMamma tørka mandlene i 3-5 dager, så det gjør jeg også.
![]() |
#16 |
Semiaktiv
![]() Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmelJeg har aldri tørka mandler så lenge.
![]() |
#17 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmelDet må være stor forskjell i smak på mandler, de to gangene jeg har laget marsipan selv så har det smakt null og niks. Eller bruker dere essens i tillegg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
intro
|
![]() Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmelNei, bruker ingenting ekstra. Jeg bryr meg ikke så mye om konsistensen - det er ikke viktig at den er grov, men den har vært god 19 av 20 år (bortsett fra året med melet
Sist redigert av Bluen : 09-12-22 kl 20:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmelMen altså, er det en eneste person i hele verden jeg ville sagt kunne være høyesterettsdommer, sensor, master, verdensmester eller hva som helst av ekspertitler på marsipan, så er det jo deg Bluen! Jeg kan ikke se en marsipangris uten å tenke på deg! Også spør DU om råd angående marsipan?
![]() |
#20 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmelMå tilstå at marsipan er en av de tingene som jeg synes smaker best kjøpt. Fortrinnsvis Odense ekstra grov marsipan med 57 % mandler. Synes den hjemmelagde lett blir tørr. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|