|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Hva tenker dere om Sverige sin koronahåndtering i retroperspektiv?Å kalle dette en nyhet er vel kanskje ikke helt innafor?
![]() |
#2 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hva tenker dere om Sverige sin koronahåndtering i retroperspektiv?Jeg vet ikke helt jeg. På det tidspunktet Norge stenge ned syntes jeg vi gjorde det for sent, ut fra mitt perspektiv. Personlig likte jeg den første tiden i nedsteningen. Det var så rolig, alle var hjemme og det føltes på en måte trygt.
![]() |
#3 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva tenker dere om Sverige sin koronahåndtering i retroperspektiv?I retrospekt kan man jo mene hva man vil, men faktum er at man ikke viste hvilken vei det gikk. Jeg synes de tok en stor sjanse. I dette tilfelle gikk det «bra», men det kunne like gjerne gått galt. Det samme kan man tenke om Norge sin håndtering, den var for strengt, for det gikk jo greit dette, dog viste vi ikke dette når avgjørelsene ble tatt.
![]() |
#4 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Hva tenker dere om Sverige sin koronahåndtering i retroperspektiv?
Dette. Det er alltid lett å være etterpåklok.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hva tenker dere om Sverige sin koronahåndtering i retroperspektiv?Jeg mener at det var rett å stenge ned slik Norge gjorde. Jeg syns regjeringen sammen med Fhi, ja egentlig hele Norges befolkning gjorde en fantastisk innsats for å håndtere pandemien på best mulig måte. Når man ser tilbake, så ser man jo at noen ting kunne vært håndtert på en annen og bedre måte. Jeg tror vi som nasjon har lært masse og gjør enkelte andre grep ved et evt nytt utbrudd.
![]() |
![]() |
#6 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hva tenker dere om Sverige sin koronahåndtering i retroperspektiv?Det er jo nettopp i retrospekt vi ser det da, og det handler ikke om å være etterpåklok. Det er ikke for å forsvare den ene eller den andre måten å løse det på, eller å anklage noen for å gjøre feil, men å se hva vi har lært av dette, og det synes jeg er kjempeinteressant. Man kan se på det hele som et digert, storskala, globalt eksperiment. Da er det lite fruktbart å bare konkludere med at man handlet ut fra det man visste på det tidspunktet, det kunne like gjerne gått den ene som den andre veien, og være fornøyd med det.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 31-05-23 kl 09:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hva tenker dere om Sverige sin koronahåndtering i retroperspektiv?Hvis man fulgte godt med i koronatrådene, så kommer det ikke som noen overraskelse at jeg syntes at vi i Norge burde hatt en svenskere tilnærming.
![]() |
![]() |
#8 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Og der skrev Tjorven akkurat det jeg tenkte |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Hva tenker dere om Sverige sin koronahåndtering i retroperspektiv?Kortfattet, jeg syns at ungdommene hadde det bedre i Sverige, men min svenske tante døde av covid. Det var veldig fullt og hun kunne ikke få den vården hun trolig trengte. F.eks. respirator. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Leser
|
Mulig jeg husker feil. Jeg også vet at det var perioder med portforbud både i Spania, Italia og Frankriket, men jeg trodde ikke (men må slå opp for å være sikker) at dette ikke var proaktivt, men ganske reaktivt.
![]() |
#11 |
Leser
|
Som jeg sa i HI, så synes jeg faktisk Tegnell går veldig langt i å si at vi ikke enda har fasiten. Han har jo hele tiden sagt at det er vanskelig å vite, og sier det vel enda. (Jeg har ikke så mye inntrykk av de norske politikerene faktisk, jeg så ikke pressekonferansene, leste bare dekningen i avistene. Og der var dekningen - på norsk side - mye mer ... informativ. Det ble jo et vell av detaljer, noe på kommunalt nivå, noe på fylke, noe på stat, noe fra jobb etc så synes på en måte at i norske aviser at det var lettere å få et overordnet blikk på Sverige)
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 31-05-23 kl 10:37. Årsak: vel -> vell |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Ja, helt ærlig synes jeg man må holde seg unna debatter som dette dersom det blir for nært/sårt/personlig. Noe jeg forstår veldig godt at det kan bli. Jeg synes det er enormt viktig at dette snakkes om, fordi det ble begått grove menneskerettighetsbrudd fra staten under pandemien. Og det kan godt hende det kan legitimeres, men det kan ikke bare hysjes ned og legges lokk på fordi "vi gjorde så godt vi kunne". Vi må lære.
![]() |
![]() |
#13 |
Be happy!
Så fordi du mener min mening er feil bør jeg holde meg unna debatten?
![]() |
#14 |
Be happy!
![]() Sv: Hva tenker dere om Sverige sin koronahåndtering i retroperspektiv?Jeg er nok preget av å ha jobbet i helsevesenet hele perioden. På intensiv. Kledd av meg på trappen, vært redd for å dra smitte inn i hus. Se kollegaer gråte, sykepleiere besvime på vei ut av smitterom og det økte sykefraværet på grunn av høy belastning. Det norske helsevesenet taklet Korona, men det var på hengende håret at vi intensivsykepleiere gjorde det. Håper vi kan si: aldri mer!
![]() |
#15 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hva tenker dere om Sverige sin koronahåndtering i retroperspektiv?Hvis man ikke sitter med løsningen nå (eller i det minste prøver å komme litt nærmere løsningen enn man var før det hele startet), etter all den erfaringen, i alle mulige samfunn over hele verden, og man ikke engang kan diskutere eller reflektere over det - ja da kan vi bare gi opp å håndtere neste pandemi.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 31-05-23 kl 10:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva tenker dere om Sverige sin koronahåndtering i retroperspektiv?De hadde vel noe rett og noe feil. Naturlig nok. Det var så mye ingen visste. Og så var de i all hovedsak ikke SÅ annerledes enn oss. De nordiske landene hadde vel alle langt mindre inngripende tiltak enn resten av Europa.
![]() |
#17 |
intro
|
Jeg kjenner Nakstad, og han er generelt overhodet ingen bølle, altså.
![]() |
![]() |
#18 |
Leser
|
Jeg sier ikke Nakstad er en bølle, men det er stor forskjell i "kjøttvekten" mellom FHI og Helsedirektoratet. Jeg opplevde vel at FHI ble for lite lyttet til for de greide blant annet ikke å jobbe fort nok og fordi at disse to etatene ikke hadde øvd på samarbeidet (NB! Personlig oppfatning ut fra media)
![]() |
#19 |
intro
|
Nå har ikke jeg sagt at du sier Nakstad er en bølle heller - det var Polyanna som brukte verbformen.
![]() |
![]() |
#20 |
Leser
|
Ja, jeg mente bare at Helsedirektoratet (ved Nakstad) "kjørte over" FHI
![]() |
|
|