|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
intro
|
![]() Å lære en amerikansk tenåring norskVi har fått en utvekslingselev fra Pennsylvania i hus! Hun fyller straks 18 og fremstår som gløgg og lærevillig, men snakker ikke noe særlig norsk etter snart fem måneder i landet. Hun går i en vanlig norsk klasse og har ikke gått på noe norskkurs eller fått norskundervisning på annet vis. Slik jeg har oppfattet det, ønsker hun egentlig gjerne å lære, men synes det er flaut å prøve seg på å snakke. (Hun forstår nok det aller meste som blir sagt.) I tillegg kommer jo dette med at veldig mange nordmenn gjerne vil øve på engelsken sin.
![]() |
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Å lære en amerikansk tenåring norskJeg har ingen erfaring med det du egentlig spør om, men vil bare tipse om at Lille norske leksikon (https://lille.snl.no/ ) blant annet er laget med tanke på (og sies å fungere veldig godt for) voksne som skal lære seg / øve seg i å lese norsk. Men da må man ha et visst grunnlag, såklart.
![]() |
#3 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å lære en amerikansk tenåring norskhttps://www.nrk.no/sport/mika-vermeu...ger-1.17149479
![]() |
#4 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Å lære en amerikansk tenåring norskJeg tenker at dere bør oppmuntre henne til å snakke norsk hos dere, det er jo ikke pinlig og lese enkle barnebøker, som f.eks. de leseløvebøkene og sammen slik at hun får oversatt ord som hun ikke skjønner og øve på uttale.
![]() |
#6 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Å lære en amerikansk tenåring norskSå gøy! Jeg har hørt at noen får hjelp av å se barne-tv. Zombie-Lars er jo superkult!
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Å lære en amerikansk tenåring norskJeg har noen venner (i usa) som hadde barna sine på noe som jeg tror heter globalskolen - nettbasert. Men lurer på om det er beregnet for barn som er delvis norske? De ble i hvert fall veldig habile i norsk begge to, også hun som hadde strevd veldig før.
![]() |
#8 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Å lære en amerikansk tenåring norskMin sønn gikk på den tyske skolen. Her er en liste over bøker de brukte for å lære fremmedspråklige barn norsk med målsetting å få alle opp på hovedmålsnivå så fort som mulig. (De aller fleste tar vanlig norsk eksamen på VGS): |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Å lære en amerikansk tenåring norskGlobalskolen er for norske barn som bor i utlandet, barneskole - ungdomsskole. Det støttes av Norge (utdanningsdirektoratet eller noe slikt). Det er en lærer som følger opp hver elev så jeg tror ikke det er aktuelt her. Hun kan kanskje komme inn på undervisning for utlendinger, men det er kanskje ikke det hun er ute etter? Du får minne henne på at vi ikke ble født med å kunne engelsk så vi har vært igjennom det hun er igjennom nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
intro
|
![]() Sv: Å lære en amerikansk tenåring norskTusen takk for flere gode tips! (Jeg så også den artikkelen, My.
![]() |
![]() |
#11 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Å lære en amerikansk tenåring norskJeg støtter Vermuilen methoden. Vi hadde en datter av et utenlansk vennepar som lærte seg norsk ved hjelp av skam og duolingo. Hun ble imponerende god uten å være i norge.
![]() |
#13 |
flisespikker
|
![]() Sv: Å lære en amerikansk tenåring norskPolyanna sier «Jeg støtter russesanger» er ikke en av tingene jeg hadde på bingoarket mitt for 2025.
![]() |
#15 |
søt
![]() Sv: Å lære en amerikansk tenåring norskMin sønn sin amerikanske venn (som bor i usa!) har lært seg norsk med duolingo og russesanger.
![]() |
#16 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Å lære en amerikansk tenåring norskJeg har jo vært utvekslingselev i et land med snodig språk. Det er dessverre ikke sånn at språket bare sniker seg på. Men må faktisk aktivt gå inn for å øve. Det brukte jeg også litt for mye tid på å forstå. Så hun må sette av tid til dette hver dag.
![]() |
![]() |
#18 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å lære en amerikansk tenåring norskJeg har lært fremmedspråk to ganger mest ved osmose. I første tilfelle, som er mest relevant, gikk jeg på skole i et spansktalende land. Der fikk alle mine medelever beskjed om at det ikke var lov å snakke engelsk med meg. Jeg hadde ikke et spesielt aktivt sosialt liv, men skolegangen, kombinert med TV-titting (spanske såpeoperaer) gjorde at jeg lærte språket på 3 måneder. Jeg fikk ingen ekstraundervisning i spansk eller tilrettelegging. Det som var viktig også her var at jeg fikk klar beskjed om at det var helt greit å snakke feil. Foreldrene mine også nektet å snakke på min vegne i diverse settinger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
intro
|
![]() Sv: Å lære en amerikansk tenåring norskTakk for flere gode svar og innspill. Jeg synes dette er litt vanskelig, for hun stenger liksom litt av når vi snakker norsk - gir ingen tegn til å henge med. Når vi snakker engelsk, er hun engasjert. Det er vel bare å fortsette med norsken, antar jeg.
![]() |
![]() |
#20 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Å lære en amerikansk tenåring norsk
Har du spurt henne hva hun vil selv da? Altså om hun helst vil at dere skal snakke norsk til henne slik at hun lærer, selv om hun ikke alltid henger med, eller om hun helst vil lære litt mer på andre måter først?
![]() |
|
|