|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Sykelønnsordningen er en utrolig vanskelig sak, men sett utenfra er det jo en utrolig interessant diskusjon. Klarer vi å lage en diskusjon om dette som ikke bare blir vond?
![]() |
![]() |
#2 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg klarer ikke forstå at ikke noen vil forstå at konstant underbemanning og arbeidspress fører til høyere sykefravær. Jeg savner at noen tør å satse på helsevesen og omsorgsyrker i form av kortere dager, som vil føre til høyere grunnbemanning, men på sikt vil føre til lavere vikarbruk og dermed lavere kostnader. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?
Det er en del å hente på mer fleksible turnuser også, tror jeg. Så en sak der et sykehjem hadde latt de ansatte velge egen turnus, og sykefraværet stupte. Det er jo logisk. Ulike mennesker i ulike livsfaser har ulike behov.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette. Det er et ordtak som heter "å spare seg til fant". Det er dyrt å drive rovdrift på folk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Er grunnbemanningen permanent for lav, eller er det for få på jobb fordi så mange er sykmeldte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Barnehagen og også sykehjem når jeg jobbet der så var grunnbemanningen for lav. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
Veldig mange andre steder i verden får man sparken, så man har ikke statistikk å sammenlikne med.
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?I tillegg til den forskjellen du nevner, mellom «hjemmekontoreliten» og de som må fysisk på jobb, så tror jeg det også er at svært mange arbeidstakere har sykelønn som del av sin tariffavtale. Så man kan endre ordningen fra staten alt man vil, men i praksis så vil det være de aller nederst på rangstigen som rammes - rengjørere, bygningsarbeidere, og andre som allerede har et ganske utsatt arbeidsliv.
![]() |
#10 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Polyanna har gode poenger.
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
Ja, det er mye Cherry picking når man sammenlikner med Sverige. Litt på siden av dette, men allikevel med i det store bildet: De har 120 sykt barn-dager per barn i året.
![]() |
#12 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg har ikke noe å bidra med, men vil gjerne abonnere på tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Dette her lurer jeg også på. Vi hører hele tiden gnålet (ja, jeg syns det er gnål!) om at det skal lønne seg å jobbe. Men systemet vi har i dag, gjør jo tvert imot at det lønner seg å ikke jobbe? Ett av kravene for å ha rett på arbeidsavklaringspenger (AAP) er blant annet at "Arbeidsevnen din er nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom eller skade". Så hvis arbeidsevnen er nedsatt med 49 %, så har du ikke rett på AAP - du har kun rett på 1 ekstra prosent av lønnen din, sammenlignet med om din arbeidsevne var nedsatt med akkurat 50 %.
![]() |
#14 |
maler
|
Jeg tror ikke det stemmer helt i hvertfall, for jeg har vært med på at folk har økt jobb gradvis og at bruddet med NAV kom først ved 80% jobb. Men jeg har ikke oversikt over hva som er inngangsbilletten.
![]() |
#15 |
Librocubicularist
|
Det stemmer bare delvis. Viss ein skal inn i NAV-systemet er det eit krav om 50% eller meir arbeidsufør. Men når ein er på veg ut, er det meir fleksibelt i dag (eg veit ikkje korleis det var i 2017).
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Dette er et ormebol av en diskusjon, men den må tas. Jeg er enig med de som sier at det blir for enkelt å tro at alt blir fiksa med en karensdag, den vil treffe skeivt og urettferdig. Samtidig tror jeg ikke vi kommer utenom at noe må gjøres. Det er allerede kommet fram gode poenger her syns jeg.
![]() |
#17 |
ej ikke møjkets heije
|
Dette er jeg så enig i. Jeg synes hele diskusjonen er helt utrolig vanskelig, for den blir sår for veldig, veldig mange. Samtidig så mener jeg at vi må se nærmere på dette.
![]() |
![]() |
#18 |
Introvert optimist
|
For meg er det akkurat likedan. Det er liksom ikke lov å være syk lenger, for litt restarbeidsevne har man vel. Det går jo an å ta det teams-møtet i pysjen uten kamera, ikke sant?
![]() |
#19 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg svarte uten å ha lest annet enn HI.
![]() |
#20 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg har ikke sett noen som klarer å begrunne at en karensdag skal få ned sykefraværet. Det forutsetter jo at folk i stor grad tar egenmelding når de egentlig er friske - og at det er et større problem enn at andre vil gå syke på jobb (og smitte videre) fordi de ikke har råd til å være hjemme.
![]() |
|
|