Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hjelp meg å tenke ny bil

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-25, 22:24   #1
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Hjelp meg å tenke ny bil

Har tenkt tanken på ny bil i noen år, men så har jeg fått flikka på den kjære Saab'en min gang etter gang.
Har antagelig brukt like mye i service og reparasjoner som jeg kjøpte den brukt for. Men nå baller det på seg fortere enn jeg liker.
Bilen er en 21 år gammel stasjonsvogn med turbo. Vesentlig oppgradering fra den forrige bilen min. Ikke at jeg var misfornøyd med den, men kan ikke nå se for meg en ny (brukt) bil med dårligere ytelse enn Saab'en.
Begge unga er myndige og bare en bor hjemme. Men jeg elsker at jeg slipper å tenke på plass når vi skal ha med noe. Seng fra IKEA, full bil på vei hjem til jul, full av tenåringer med store sekker på tur etc.

Men det blir fort bare meg og jeg trenger jo egentlig ikke noe stort. Men jeg vil føle meg trygg.
Jeg er glad i å kjøre, men ustabiliteten til nåværende bil har gjort at jeg ikke tør.
Så hva ser jeg egentlig etter?
Maks 10 år gammel. Billig vedlikehold. Ikke koster en formue å forsikre. Automat. Minst 185 HK. Grei lasteplass. God å kjøre.
Villig til å legge litt penger i den. Saab'en kosta 70' (10 år siden ) og var et kupp. Verdien ble satt til 50' da jeg ble påkjørt i høst.
Bedre økonomi nå enn da, så opp mot 350' kanskje.

Gammel 17-04-25, 23:20   #2
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp meg å tenke ny bil

Likte veldig godt Toyota Lexus. Men om det er billig vedlikehold vet jeg ikke.

Mitsubishi outlander har jeg også vært fornøyd med i 1 og et halvt år.

Sist redigert av Ine : 17-04-25 kl 23:27.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-25, 23:31   #3
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi har en Mazda 6 fra 2013 tror jeg, den er god å kjøre og har vært billig i drift. Vår er manuell, men den finnes jo i automat også. Eneste vi har gjort er å bytte bremseklosser tror jeg, pluss et par småting som gikk på garanti når den var ny. Den har ikke gått så mye de siste par årene, for vi bruker stort sett elbilen, men tror den har gått rundt 120000 til sammen eller noe, og fortsatt veldig fornøyd. For tiden lever den mest som øvelseskjørebil til kidsa, men går som en klokke. Vet ikke hvor mange hestekrefter den har, men er nok for meg hvertfall.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-25, 07:32   #4
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi har vært veldig fornøyde med både Toyota og Passat Begge er mulig å få som 4x med automat og de har god baggasjeplass. Vi har også hatt outlander som leiebil noen ganger nordpå og den var fin på vinterføre.og alle har god baggasjeplass.

Gammel 20-04-25, 20:42   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenker du el eller fossil? For nyere biler så er el fort mer økonomisk enn fossil, om man ser livsløp på det.

Jeg liker Skoda enyaq veldig, veldig godt, om jeg skulle hatt en bil med litt størrelse. Og den er «godt tenkt», rent praktisk.

https://www.finn.no/403193289

Gammel 20-04-25, 21:41   #6
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har en slik, Polyanna, og jeg elsker den. 😁 veldig god på vinterføre, og lading koster ikke stort. God plass til voksne i baksetet, og vi får fint med hundebur + masse bagasje da det trengs.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-25, 23:16   #7
star
bits and pieces

star sin avatar

star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Har kikka på en sånn ja, Polyanna.
Er i stuss angående el eller fossil. Logisk bør det bli el eller hybrid.
Guttungen som har kjørt litt forskjellig el foretrekker fossil. Begge gutta foretrekker min foran farens Tesla.
Jeg har bare kjørt en tur med elbil.

Gammel 21-04-25, 12:06   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville sett på Enyaq ja. Tipper også de brukte der nå vil kunne fås til grei pris siden Elroq kommer inn som nybil-kandidat.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-25, 19:29   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg ville sett på Enyaq ja. Tipper også de brukte der nå vil kunne fås til grei pris siden Elroq kommer inn som nybil-kandidat.

Hadde kikket på begge. Trenger du virkelig stor bil?

Gammel 21-04-25, 19:36   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elroq er på shortlist til neste bil for oss.

Gammel 21-04-25, 19:38   #11
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jo nettopp hatt 1000 biltråder her, og prøvekjørte Elroq. Om jeg ville hatt en større bil enn den jeg kjøpte, hadde jeg gått for den. Jeg lurer som millact også på om du egentlig trenger en veldig stor bil.

Gammel 21-04-25, 19:44   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Kan en sånn avhjelpe på behovet for av og til større bagasjerom?

https://bilpleiekongen.no/produkt/th...oks-420l-solv/

Gammel 21-04-25, 20:07   #13
star
bits and pieces

star sin avatar

Standard

Nei, jeg gjør jo strengt tatt ikke det.
Men vil nok føle meg tryggere i en stor bil enn i en liten.

Gammel 21-04-25, 20:43   #14
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Star, stor bil er fint. Får menn spørsmål om de trenger så stor bil? Har til gode å høre det, selv har jeg fått spørsmål om det flere ganger. "Du skulle jo hatt deg en liten billig bil"... Nei, hvorfor skulle jeg det?

Følger med i biltråder, i tilfelle jeg skulle finne på å kjøpe nyere bil.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-25, 21:15   #15
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Enig med Star, stor bil er fint. Får menn spørsmål om de trenger så stor bil?

Dette synes jeg er veldig rart og jeg er ikke enig i det hele tatt. Jeg er vant til at det både stilles spørsmålstegn ved om man trenger bil i det hele tatt, om man trenger to biler og om man trenger en stor eller liten bil. Uansett kjønn.

Gammel 21-04-25, 23:02   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

En mindre bil har jo et vesentlig mindre fotavtrykk, så jeg syns ikke det er rart å tenke «så liten man kan klare seg med».

Store biler kræsjer mer enn små også.

Gammel 21-04-25, 23:05   #17
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har Enyaq og er veldig fornøyd med den, så om helelektrisk er et alternativ så anbefaler jeg den.

Med tanke på hvor du bor og om du fortsatt skal pendle et stykke så ville jeg ha hatt en litt stor bil. Det er mye trygghet i størrelsen på bilen.

Gammel 21-04-25, 23:10   #18
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Standard

Liten bil for bytrafikk er helt fint, men utenfor byene og hvor man potensielt kjører mer så tenker jeg at biler større enn yaris er å foretrekke.

Gammel 21-04-25, 23:46   #19
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker egentlig at noe mindre nyere bil er sikrere enn elgammel stor bil?
Er Enyaq en liten bil forresten? Tilsvarer ikke den ID.4 i størrelse?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-25, 09:44   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg tenker egentlig at noe mindre nyere bil er sikrere enn elgammel stor bil?
Er Enyaq en liten bil forresten? Tilsvarer ikke den ID.4 i størrelse?

Enyaq er en stor bil i mitt hode.

Liten ny er tryggere enn stor gammel, ja. Og mindre hestekrefter er visstnok tryggere enn mange.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:45.