|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hva har du reparert i dag?Inspirert av tråden med oppfordring om og inspirasjon til å kjøpe brukt. I en bruk-og-kast-verden som går rett vest er det viktig å tenke bærekraft, og sjekke bruktmarkedet før man kjøper noe. Men det mest bærekraftige av alt er å ta godt vare på, og reparere det man allerede har.
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva har du reparert i dag?Bra jobba! Og min erfaring er jo at barn og ungdom ofte vil beholde slitte plagg, fordi de er komfortable. Så det er win-win!
![]() |
#3 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hva har du reparert i dag?Jeg fikset/tilpasset og reparerte 3 bunader før konfirmasjonsbesøk tidlig i mai. Men ser at jeg har en jobb å gjøre med å vaske skjorter og gjøre noen små reparasjoner på den ene etter sist helg. Takk for inspirasjon og spark bak.
![]() |
#4 |
Eklektisk
|
![]() Sv: Hva har du reparert i dag?Jeg fikk blant annet nettopp fikset glidelåset pluss et hull i yndlingsbuksen til sønnen min. Mye billigere enn å kjøpe nye klær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hva har du reparert i dag?
Jeg har et forkle til min bunad som jeg må reparere, det har revnet litt i stoffet akkurat i kanten der knytebåndet er sydd på, og et par sømmer har løsnet litt. Forklet kan brukes slik det er, men det er lurt å fikse det. I år brukte jeg et annet forkle jeg har, til bunaden, men det hører til en annen bunad som er litt mindre, og jeg ser på bildene at det trolig er litt for kort, i forhold til stakken.
![]() |
#7 |
har tatt seg sammen
|
Nei, jeg kom til å skryte av at jeg kommer fra Bassens opprinnelsesland - men måtte skuffe dem med at jeg ikke kan spille...
![]() |
#8 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hva har du reparert i dag?Jeg reparerer bukser. Jeg får alltid hull mellom lårene på dongeribukser - i alle fall de buksene som defineres som favorittbukser. Kjører på med sikksakksøm.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hva har du reparert i dag?Jeg har to dongeribukser som trenger fiks nå. Tips tas mot. Den ene er rivnet i skrittet. Det er ikke sømmen, det er stoffet og det er over flere tråder i stoffet så ikke så lett å bare sy sikksakk. Det må tåle den bruken som gjør at det rakner også, nemlig at jeg stadig sitter i skredderstilling på kontorstolen.
![]() |
#10 |
Dragedytteren
|
Jeg pleier å lime på en lapp på innsiden med limbånd beregnet på gardinopplegg. Så syr jeg den godt fast etterpå. Det blir ikke usynlig, men den blir brukbar.
![]() |
#11 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hva har du reparert i dag?Jeg er utrolig dårlig til å gjøre reparasjoner på klær selv, har 100 tommeltotter og ikke har jeg symaskin heller, uten at jeg tror det hadde hjulpet å ha en. Pleide å gå til skredder da vi bodde utenfor Norge, men er sjokkert over priser her hjemme på å legge opp ting og å fikse hull i bukser etc. Et år fikk jeg faktisk gjort et par slike reparasjoner på en ferie i Marrakesh (sykt billig og veldig bra). |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Hva har du reparert i dag?I dag har jeg reparert et arven minidrivhus ved å lime en fot, lime plasttrekket og sy på hemper til å knyte trekket fast.
![]() |
#13 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Hva har du reparert i dag?I forrige uke fikset jeg og faren min vaskemaskinen. Gummibelgen hadde løsnet, men vi klarte til slutt å få den på plass igjen. Skal være litt mer forsiktig når jeg tar ut vasken heretter, og ikke røske alt ut.
![]() |
#15 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hva har du reparert i dag?Jeg reparerte oppvaskmaskinen 16. mai. Brukte youtube og fikk ut den bitte lille delen som var tett, fikk ut en "brøproseukkestreng", og fikk maskinen i gng igjen.
![]() |
#16 |
frakoblet
|
![]() Sv: Hva har du reparert i dag?Jeg har nylig sydd lapp på noen ullstillongser med hull på knærne. Så har jeg håndsydd noen sømmer under ermene på noen gensere (de hadde ligget i over ett år
![]() |
#17 |
Dragedytteren
|
Sender dem til skredderen din i London for å få dem skiftet?
![]() |
#18 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Hva har du reparert i dag?Jeg har reparert kjøkkenmaskinen! Jeg innrømmer at det var litt tilfeldig at jeg fikk det til, litt prøve og feile-metoden, men den virker nå, det gjorde den ikke før jeg startet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: Hva har du reparert i dag?Jeg har sendt e-post og fått hyggelig svar fra Sandqvist om at de skal sende ny spenne til den gamle og elskede sekken min. Spenna på den ble ødelagt i forrige uke. Min første tanke var at jeg måtte kjøpe ny sekk, men nå tipper jeg den gamle kan vare noen år til.
![]() |
|
|