Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hva har du reparert i dag?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-25, 09:18   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Tommel opp

Hva har du reparert i dag?

Inspirert av tråden med oppfordring om og inspirasjon til å kjøpe brukt. I en bruk-og-kast-verden som går rett vest er det viktig å tenke bærekraft, og sjekke bruktmarkedet før man kjøper noe. Men det mest bærekraftige av alt er å ta godt vare på, og reparere det man allerede har.

Det tenkte jeg på i går, da jeg reparerte en bukse for sønnen, som hadde et stort hull nederst på benet der det hadde rotet seg inn i sykkelkjedet. Gjorde det enkelt, sydde over revnen med maskin, med tre sting sikksakk (joggebukse, så elastisk stoff). Noen mindre hull ble sydd igjen for hånd. Ingen prydsøm akkurat, men buksa er svart, tråden var svart, det er nederst på buksebenet, som strammes med en strikk, så hvis han går fort og prater mye (som mamma bruker å si) så er det ingen ting som blir lagt merke til. Gutten var fornøyd, og har buksa ei god stund til. Hvis det blir stygt etterhvert kan den klippes av rett over knærne og gjøres om til shorts.

Kanskje det er noen her som vil fortelle om noe de nylig har reparert (eller fått reparert) i det siste, klær, sko eller andre gjenstander? Kanskje noen som har liggende noe i skuffer og skap, som venter på å bli reparert, kan få inspirasjon til å gjøre noe med det ...

Eller kanskje noen har erfaring med et bra verksted, skomaker, skredder e.l. de vil anbefale, hvor man kan levere ting man trenger å få reparert?

Gammel 23-05-25, 09:32   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har du reparert i dag?

Bra jobba! Og min erfaring er jo at barn og ungdom ofte vil beholde slitte plagg, fordi de er komfortable. Så det er win-win!

Jeg har veldig mange klær som jeg har tatt vare på fordi det er en søm som har revnet, et lite hull her og der osv. Jeg burde rett og slett benytte regnværshelgen og ta tak i mye av det, fordi det er lette reparasjoner.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-25, 10:10   #3
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikset/tilpasset og reparerte 3 bunader før konfirmasjonsbesøk tidlig i mai. Men ser at jeg har en jobb å gjøre med å vaske skjorter og gjøre noen små reparasjoner på den ene etter sist helg. Takk for inspirasjon og spark bak.

Mellomste (17) byttet slange på sykkelen på søndag, og kompisene fikk ødelagte slanger til å lage basse med.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-25, 10:13   #4
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg fikk blant annet nettopp fikset glidelåset pluss et hull i yndlingsbuksen til sønnen min. Mye billigere enn å kjøpe nye klær.

Klarer ikke selv, så jeg drar hit, hun er superflink og effektiv.

https://www.facebook.com/saumromsystue/?locale=nb_NO

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-25, 10:34   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg fikset/tilpasset og reparerte 3 bunader før konfirmasjonsbesøk tidlig i mai. Men ser at jeg har en jobb å gjøre med å vaske skjorter og gjøre noen små reparasjoner på den ene etter sist helg. Takk for inspirasjon og spark bak.

Mellomste (17) byttet slange på sykkelen på søndag, og kompisene fikk ødelagte slanger til å lage basse med.

Jeg har et forkle til min bunad som jeg må reparere, det har revnet litt i stoffet akkurat i kanten der knytebåndet er sydd på, og et par sømmer har løsnet litt. Forklet kan brukes slik det er, men det er lurt å fikse det. I år brukte jeg et annet forkle jeg har, til bunaden, men det hører til en annen bunad som er litt mindre, og jeg ser på bildene at det trolig er litt for kort, i forhold til stakken.

Så gøy at de lager og driver med basse!

Ellers har jeg også nylig fått reparert en av yndlingsskoene mine, hvor sålen var løsnet fra overlæret foran. Leverte til en på senteret som fikser sko og filer nøkler, og fikk det ordnet kjapt og billig.

Gammel 23-05-25, 10:34   #6
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Så gøy at de lager og driver med basse!

Tenkte det samme! - Trodde ikke de drev på med det mellom fjellene der du bor.

Gammel 23-05-25, 14:09   #7
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Tenkte det samme! - Trodde ikke de drev på med det mellom fjellene der du bor.

Nei, jeg kom til å skryte av at jeg kommer fra Bassens opprinnelsesland - men måtte skuffe dem med at jeg ikke kan spille...

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-25, 10:32   #8
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reparerer bukser. Jeg får alltid hull mellom lårene på dongeribukser - i alle fall de buksene som defineres som favorittbukser. Kjører på med sikksakksøm.

Nå har jeg nettopp fått meg ny symaskin i bursdagsgave, og nå har jeg en del klær jeg ikke bruker om av ymse årsaker - De skal jeg sy om til andre klær, er planen.

Gammel 23-05-25, 11:21   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har to dongeribukser som trenger fiks nå. Tips tas mot. Den ene er rivnet i skrittet. Det er ikke sømmen, det er stoffet og det er over flere tråder i stoffet så ikke så lett å bare sy sikksakk. Det må tåle den bruken som gjør at det rakner også, nemlig at jeg stadig sitter i skredderstilling på kontorstolen.
Det er klassisk, jeg her trolig flere sånne liggende hjemme.

.den andre er nok enklere, den bare tåler ikke at jeg drar den opp etter beltehempene så den raknet, igjen i stoffet, ikke søm, under ene hempen. Der tenker jeg at litt sikksakk kanskje kan gjøre nytten.

Må bare hente hjem symaskina mi som står hos mamma.

Gammel 23-05-25, 11:27   #10
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg har to dongeribukser som trenger fiks nå. Tips tas mot. Den ene er rivnet i skrittet. Det er ikke sømmen, det er stoffet og det er over flere tråder i stoffet så ikke så lett å bare sy sikksakk. Det må tåle den bruken som gjør at det rakner også, nemlig at jeg stadig sitter i skredderstilling på kontorstolen.
Det er klassisk, jeg her trolig flere sånne liggende hjemme.

.den andre er nok enklere, den bare tåler ikke at jeg drar den opp etter beltehempene så den raknet, igjen i stoffet, ikke søm, under ene hempen. Der tenker jeg at litt sikksakk kanskje kan gjøre nytten.

Må bare hente hjem symaskina mi som står hos mamma.

Jeg pleier å lime på en lapp på innsiden med limbånd beregnet på gardinopplegg. Så syr jeg den godt fast etterpå. Det blir ikke usynlig, men den blir brukbar.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-25, 11:31   #11
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er utrolig dårlig til å gjøre reparasjoner på klær selv, har 100 tommeltotter og ikke har jeg symaskin heller, uten at jeg tror det hadde hjulpet å ha en. Pleide å gå til skredder da vi bodde utenfor Norge, men er sjokkert over priser her hjemme på å legge opp ting og å fikse hull i bukser etc. Et år fikk jeg faktisk gjort et par slike reparasjoner på en ferie i Marrakesh (sykt billig og veldig bra).

Men; Mannen min har vært utrolig flink til å male og reparere et enormt gjerde utenfor her i stedet for utskiftning eller innleie av proff maler, så jeg skryter litt på hans vegne. Det tok flerfoldige timer - over 100 - men han synes at sånt er gøy så da var det vinn vinn.

Har tenkt litt på å ha det som et prosjekt når jeg blir eldre (når er det?), både reparasjoner og å generelt lage ting selv som jeg vanligvis ville kjøpt. Kan jo være gøy, også. Første prosjektene blir nok i form av sylting og å lage likør og sånt. En venn hadde laget Limoncello nettopp, og det har jeg også lyst til å prøve meg på. Dette ble utenfor tema, men det handler jo om å kjøpe mindre det, også, så jeg tok det med.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-25, 12:32   #12
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag har jeg reparert et arven minidrivhus ved å lime en fot, lime plasttrekket og sy på hemper til å knyte trekket fast.

Den andre i husholdningen har et stort prosjekt med å skifte demper foran på den nyrestein motorsykkelen sin. (Han har lært the hard and kostbar way at akkurat denne typen sykkel ikke bør vinterlagres på hovedstøtten). Det er et digert prosjekt som foreløpig har generert 3 hagebord med sirlig lagte deler i streng rekkefølge etter hvordan de ble demontert. .

Gammel 23-05-25, 12:47   #13
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

I forrige uke fikset jeg og faren min vaskemaskinen. Gummibelgen hadde løsnet, men vi klarte til slutt å få den på plass igjen. Skal være litt mer forsiktig når jeg tar ut vasken heretter, og ikke røske alt ut.

For noen år siden fikset jeg et mobildeksel. Det var et sånt lommebokdeksel i lær. Mobilen ble holdt fast i en slags ramme av plast som ikke var veldig solid, og etterhvert knakk det av så mange biter at mobilen satt ikke fast. Så jeg fjernet det, og limte fast et silikondeksel. Det fungerte superbra.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-25, 13:23   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en fin tråd!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-25, 14:06   #15
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reparerte oppvaskmaskinen 16. mai. Brukte youtube og fikk ut den bitte lille delen som var tett, fikk ut en "brøproseukkestreng", og fikk maskinen i gng igjen.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-25, 14:30   #16
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nylig sydd lapp på noen ullstillongser med hull på knærne. Så har jeg håndsydd noen sømmer under ermene på noen gensere (de hadde ligget i over ett år ), reparert noen bukseskræv (vlieselin først, sikksakk etterpå), og klarte til og med å feste en lommestikning som hadde løsnet.

Jeg syns det er fælt å kaste klær bare fordi det er en liten ting som blir slitt, og etter at mamma ble for gammel til å fikse alt - ja, da må jeg gjøre det sjæl.

Ja, og så limte jeg på en sløyfe på en hårbøyle til vesla.

Men hva gjør man med skjorter som blir slitt i kraven? Og resten av skjorten ser ny ut?

Gammel 23-05-25, 14:40   #17
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men hva gjør man med skjorter som blir slitt i kraven? Og resten av skjorten ser ny ut?

Sender dem til skredderen din i London for å få dem skiftet?

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-25, 15:38   #18
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg har reparert kjøkkenmaskinen! Jeg innrømmer at det var litt tilfeldig at jeg fikk det til, litt prøve og feile-metoden, men den virker nå, det gjorde den ikke før jeg startet.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-25, 16:06   #19
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Sender dem til skredderen din i London for å få dem skiftet?

Gammel 27-05-25, 09:51   #20
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sendt e-post og fått hyggelig svar fra Sandqvist om at de skal sende ny spenne til den gamle og elskede sekken min. Spenna på den ble ødelagt i forrige uke. Min første tanke var at jeg måtte kjøpe ny sekk, men nå tipper jeg den gamle kan vare noen år til.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:08.